Page 143 - ÇALGI EĞİTİMİ FLÜT 12
P. 143
gelmişt fakat ben çalıcılığımın yanı sıra f lm müzikleri besteciliğine olan ilgim üzerine her iki orkestrada da
işimi bırakt m ve Amerika’ya Berklee College of Music’e git m. Burada çağdaş bestecilik ve prodüksiyon
eğit mi aldım. Şİmdi f üt solistliğimin yanı sıra f lm müzikleri besteciliğine yönelik de çalışmalar yapıyorum.
SOR : Flüt çalışırken kullandığınız metot ve teknikler nelerdir
B. BEŞİR: Flüt çalmak isteyenlere öncelikle güne ısınma ve teknik egzersizler ile başlarım. Çalışacağım
esere ısınma ve teknik egzersizler yapmadan kesinlikle başlamam. Mutlaka ses ve ton çalışmaları yaparım.
Marcel Moyce (Marsel Moys) Tone Development (Ton Gelişt rme) kullandığım başlıca ısınma egzer-
sizidir. ibrato çalışmalarına muhakkak yer veririm. Kendi gelişt rdiğim teknikler de dahil olmak üzere
Sir James Gal ay’in vibrato teknikleriyle de egzersizler yaparım. P. Taf anel (Tafanel) ve Ph. Gaubert’in
(Gauğbert) parmak ve teknik egzersizleri (1 Big Daily Finger E ercises) de kullandığım metotlardandır.
SOR : İyi bir f üt sanatçısı olmak için günde kaç saat çalışmak gerekir
B. BEŞİR: Düzenli bir program çerçevesinde çalışma yapmanın çok önemli olduğuna inanıyorum.
Günde minimum 3-4 saat çalışma yapılmasının çok faydalı olacağını düşünüyorum. Fakat bunun her gün
ve düzenli şekilde uygulanması gerekiyor. Bir gün sekiz saat çalışıp iki üç gün çalışmayıp sonra tekrar sekiz
saat çalışmanın gelişim açısından bir faydasının olacağına inanmıyorum. Düzenli ve sistemli çalışmak
başarıya götüren en önemli unsurlardır.
Öncelikle ses ısınması ile güne başlamalarını tavsiye ederim. 15-20 dakikalık ses açma çalışmalarının
ardından parmakları açmak için çesitli gam egzersizleri yapabilirler. Gam egzersizleri yaklaşık 30 dakika
yapılabilir. Daha sonra da teknik ve müzikaliteyi güçlendirmek adına etütlere geçebilirler.
Gamları çalışırken dudakları yormamak gerekir. O sebeple ben gam çalışmalarını iki bölüme ayırırım.
Etüt ve eser çalışmalarının sonunda tekrar gam çalışmalarına dönerim, böylece dudaklarım yorulmadan
çalışmam gereken esere yönelmiş olurum.
İleri seviyedeki flüt öğrencileri veya yetişmiş sanatçılar, teknik ve performans açısından daha dayanıklı
olacakları için günlük egzersizlerini daha uzun tutabilirler.
SOR : Flü e kullanılan ekoller hakkında bizi bilgilendirir misiniz Sizin tercih e ğiniz ekol nedir
B. BEŞİR: Farklı çalma st lleri ve farklı f üt mekanizmaları ile birçok ülkede farklı st ller oluşmuştur. Flüt e
kullanılan en yaygın ekol Fransız ekolüdür. İngiliz ve Alman ekolleri de oldukça yaygındır.
C. P. Taf anel, J. P. ampal ( apal), M. Moyce Fransız ekolünü temsil eden önemli isimlerdir. Fransız eko-
lü için ses kalitesi ve nüans çok önemlidir. Teknik, st l, entonasyon ve nefes alma ön plandadır. Sesin temiz
ve iyi çıkması önemlidir. Alman ekolünde vibrato az kullanılır. Alt seslerde daha koyu ve pes tonlar hâkimdir.
Benim tercih et ğim ekol, Fransız ekolüne yakın olan Sir James Gal ay’in teknik, ton ve kendine özgü
vibratosudur.
SOR : Müzik alanında sizi etkileyen kişiler kimlerdir
B. BEŞİR: Beni küçük yaşlardan beri en çok etkileyen f üt sanatçısı Sir James Gal ay olmuştur. Flüte
ilk başladığım Kuzey Kıbrıs Güzel Sanatlar Akademisindeki değerli hocam, Aysun Müf üoğlu bana Sir
James Gal ay’in kasetlerini verdi. Gal ay’in tonundan ve tekniğinden o kadar etkilendim ki gece gündüz
kasetlerini dinler, bir gün Gal ay’i canlı olarak sahnede dinlemeyi hayal ederdim. Hat a bir gece rüyamda
Gal ay’i görmüstüm ve bana bir f üt vermişt . ıllar sonra Sir James’le tanışmak ve onunla çalışmak
benim için büyük bir rüyanın gerçekleşmesi gibi bir şeydi. Sir James, benim Amerika’ya giderek kariyerime
farklı bir yön vermemdeki en etkili kişidir. Beni Berklee’ye gitmem konusunda maddi ve manevi yönden
desteklemişt r.
Ankara Devlet Konservatuvarındaki hocalarım Songül Seidel, İskoç Kraliyet Akademisindeki hocam
David Nicholson da bana yön veren hocalarımdır.
142
142 Flüt 12. Sınıf2. Sınıf
Flüt 1