Page 143 - ÇALGI EĞİTİMİ FLÜT 12
P. 143

gelmişt  fakat ben çalıcılığımın yanı sıra f lm müzikleri besteciliğine olan ilgim üzerine her iki orkestrada da
               işimi bırakt m ve Amerika’ya Berklee College of Music’e git  m. Burada çağdaş bestecilik ve prodüksiyon
               eğit mi aldım. Şİmdi f üt solistliğimin yanı sıra f lm müzikleri besteciliğine yönelik de çalışmalar yapıyorum.


               SOR : Flüt çalışırken kullandığınız metot ve teknikler nelerdir

                  B. BEŞİR:  Flüt çalmak isteyenlere öncelikle güne ısınma ve teknik egzersizler ile başlarım. Çalışacağım
               esere ısınma ve teknik egzersizler yapmadan kesinlikle başlamam. Mutlaka ses ve ton çalışmaları yaparım.
                  Marcel Moyce (Marsel Moys) Tone Development (Ton Gelişt rme) kullandığım başlıca ısınma egzer-
               sizidir.   ibrato  çalışmalarına  muhakkak  yer  veririm.  Kendi  gelişt rdiğim  teknikler  de  dahil  olmak  üzere
               Sir James Gal ay’in vibrato teknikleriyle de egzersizler yaparım. P. Taf anel (Tafanel) ve Ph. Gaubert’in
               (Gauğbert) parmak ve teknik egzersizleri (1  Big Daily Finger E ercises) de kullandığım metotlardandır.

               SOR : İyi bir f üt sanatçısı olmak için günde kaç saat çalışmak gerekir


                  B.  BEŞİR:  Düzenli  bir  program  çerçevesinde  çalışma  yapmanın  çok  önemli  olduğuna  inanıyorum.
               Günde minimum 3-4 saat çalışma yapılmasının çok faydalı olacağını düşünüyorum. Fakat bunun her gün
               ve düzenli şekilde uygulanması gerekiyor. Bir gün sekiz saat çalışıp iki üç gün çalışmayıp sonra tekrar sekiz
               saat  çalışmanın  gelişim  açısından  bir  faydasının  olacağına  inanmıyorum.  Düzenli  ve  sistemli  çalışmak
               başarıya götüren en önemli unsurlardır.
                  Öncelikle ses ısınması ile güne başlamalarını tavsiye ederim. 15-20 dakikalık ses açma çalışmalarının
               ardından parmakları açmak için çesitli gam egzersizleri yapabilirler. Gam egzersizleri yaklaşık 30 dakika
               yapılabilir. Daha sonra da teknik ve müzikaliteyi güçlendirmek adına etütlere geçebilirler.
                  Gamları çalışırken dudakları yormamak gerekir. O sebeple ben gam çalışmalarını iki bölüme ayırırım.
               Etüt ve eser çalışmalarının sonunda tekrar gam çalışmalarına dönerim, böylece dudaklarım yorulmadan
               çalışmam gereken esere yönelmiş olurum.
                  İleri seviyedeki flüt öğrencileri veya yetişmiş sanatçılar, teknik ve performans açısından daha dayanıklı
               olacakları için günlük egzersizlerini daha uzun tutabilirler.

               SOR :  Flü e kullanılan ekoller hakkında bizi bilgilendirir misiniz  Sizin tercih e ğiniz ekol nedir

                   B. BEŞİR: Farklı çalma st lleri ve farklı f üt mekanizmaları ile birçok ülkede farklı st ller oluşmuştur. Flüt e
               kullanılan en yaygın ekol Fransız ekolüdür. İngiliz ve Alman ekolleri de oldukça yaygındır.
                  C. P. Taf anel, J. P.  ampal ( apal), M. Moyce Fransız ekolünü temsil eden önemli isimlerdir. Fransız eko-
               lü için ses kalitesi ve nüans çok önemlidir. Teknik, st l, entonasyon ve nefes alma ön plandadır. Sesin temiz
               ve iyi çıkması önemlidir. Alman ekolünde vibrato az kullanılır. Alt seslerde daha koyu ve pes tonlar hâkimdir.
                  Benim tercih et  ğim ekol, Fransız ekolüne yakın olan Sir James Gal ay’in teknik, ton ve kendine özgü
               vibratosudur.


               SOR :  Müzik alanında sizi etkileyen kişiler kimlerdir

                  B. BEŞİR: Beni küçük yaşlardan beri en çok etkileyen f üt sanatçısı Sir James Gal ay olmuştur. Flüte
               ilk  başladığım  Kuzey  Kıbrıs  Güzel  Sanatlar  Akademisindeki  değerli  hocam,  Aysun  Müf üoğlu  bana  Sir
               James Gal ay’in kasetlerini verdi. Gal ay’in tonundan ve tekniğinden o kadar etkilendim ki gece gündüz
               kasetlerini dinler, bir gün Gal ay’i canlı olarak sahnede dinlemeyi hayal ederdim. Hat a bir gece rüyamda
               Gal ay’i  görmüstüm  ve  bana  bir  f üt  vermişt .   ıllar  sonra  Sir  James’le  tanışmak  ve  onunla  çalışmak
               benim için büyük bir rüyanın gerçekleşmesi gibi bir şeydi. Sir James, benim Amerika’ya giderek kariyerime
               farklı bir yön vermemdeki en etkili kişidir. Beni Berklee’ye gitmem konusunda maddi ve manevi yönden
               desteklemişt r.
                  Ankara Devlet Konservatuvarındaki hocalarım Songül Seidel, İskoç Kraliyet Akademisindeki hocam
               David Nicholson da bana yön veren hocalarımdır.







               142
               142  Flüt 12. Sınıf2. Sınıf
                    Flüt 1
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148