Page 47 - ÇALGI EĞİTİMİ FLÜT 12
P. 47

SOR : Ailenizin müzik alanında akt f olması sizin enstrüman seçiminizde etkili oldu mu

                  B. E CİL: Ailemin enstrüman seçimimde bir etkisi olmadı. Enstrüman seçim hikâyemi şöyle anlatayım.
               Konservatuvar sınavlarına girip başarılı olursanız enstrüman seçimine alınırsınız ve size ne çalmak istediğiniz
               sorulur. Bana da bu soru yöneltildiğinde viyolonsel çalmak istediğimi söyledim.  iyolonsel hocası gelip
               parmaklarıma  baktı  ve  küçük  oldukları  için  viyonolselde  zorlanabileceğimi  söyledi.  Bunun  üzerine  f üt
               hocası rahmetli Mükerrem Berk, “Sen f üte yatkınsın, seni gel f üte alalım.” dedi. Ben bu durumu babama
               sormak istediğimi söyleyince bütün jüri güldü. Babam “Onlar bu işin ustaları, tabii ki kabul et.” deyince f üt
               hayat m başlamış oldu.

               SOR : Flüt çalarken kullandığınız metot ve teknikler neleridir


                  B. E CİL:  Ben Marcel Moyse ekolünü kullanıyorum. İyi bir f ütçü olmak için bu ekolü çok önemli bulu-
               yorum. Onun Flüte  eni Başlayanlar diye bir kitabı var, Fransızca Le D butant Flut ste (Lö Debuton Flüt st)
               adında. Bu kitabı tavsiye ederim, oradaki sistem kullanılabilir. Bir de Moyse’nin Hızlandırılmış Flüt adlı üç
               tane dizi kitabı var, onlar da f üt eğit minde çok etkili olabilir.  Flüt e gelişmek, ustalaşmak için yine onun
               De La Sonorite (Dö La Sönorit , Flüt Sonoritesi),  gam ve egzersizleri kullanılabilir. Kendim çalışırken de öğ-
               rencilerim için de Moyse metotlarını sıklıkla kullanıyorum. Flüt tekniği ve çıkart  ğınız ton ile ilgili her şeyi
               Moyse metotlarında bulabilirsiniz.


               SOR : Müzik alanında sizi etkileyen ve size ilham veren kişiler kimlerdir

                  B. E CİL:  Güzel soru. Ben iyi orkestra şeflerini
               çok  beğeniyorum.  Mesela  Lorin  Maazel  (Lorin
               Mazel).  Onunla  çalışma  şansım  da  oldu.  Müthiş
               etkiledi beni, her vuruşu her hareket  tüylerimi di-
               ken diken eder, gözlerimi yaşart rdı. Hayat mın bir
               döneminde Brüksel’deki hocam,  ichard Galliano
               ( içırt  Galliyano)  ile  çaldım,  ondan  etkilendim.
               Sonra hocam James Gal ay, Marc Grau els etki-
               ledi beni. Phillip Moll (Filip Mol) ile de çaldım, hay-
               ran olduğum bir eşlikçi. Bana sadece eşlik etmedi,
               deneyimlerini de aktardı, beni eğit  . Ali Ale ander
                ahbari ( Ali Aleksandır  ahbari)  de çok etkiledi
               beni. Şef iği olsun hocalığı olsun bir idoldür benim
               için (Görsel 2.2) Merhum Mükerrem Berk, çocuk-
               luk yıllarımda bana ışık tut u. Ma im  engerov’un
               (Maksim   engerov)  keman  çalışı  müthişt r,  her
               dinlediğimde etkilenirim. Fazıl Say harikadır, ina-  Görsel 2.2:  Sao  aulo State Senfoni Orkestrası ile Konser
               nılmaz bir lokomot f ir. Türkiye’nin Cumhuriyet Dönemi’ndeki en başarılı müzisyenidir.

               SOR : Sir James Gal ay ile yap ğınız derslerden bahseder misiniz


                  B. E CİL: James Gal ay, alanında fenomen bir insandır. Sadece f ütçü olarak değil bir tarihçi, psikolog
               ve bir baba gibi yaklaşıp sahip çıkar öğrencilerine. Olağanüstü ders yapar. Çaldığınız eserin tüm armonisine
               ve orkestrasyonuna hâkimdir ve inanılmaz bir şekilde size ustalığını hissettirir.
                  Öğretmen- öğrenci ilişkisinde bazen öğrenciler öğretmenlerden daha iyi çalar duruma gelebilir, derse
               o kadar iyi hazırlanırlar ki öğretmen baş edemez. Fakat Gal ay’de böyle bir şey söz konusu olamaz, o her
               zaman her dersinde sizin çok üstünüzdedir. Bazen çok iyi hazırlandığınız bir eserde bile öyle bir şey söyler
               ki şaşırıp kalırsınız. Dolayısıyla hayatımda gördüğüm en olağanüstü flütçü ve hocaydı benim için, ondan
               çok şey öğrendim flüte ve hayata dair.








               46
               46   Flüt 12. Sınıf2. Sınıf
                    Flüt 1
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52