Page 48 - ÇALGI EĞİTİMİ FLÜT 12
P. 48
SOR : Türkiye’de ve birçok ülkede konserler ve-
riyorsunuz, konser öncesi heyecandan bahseder
misiniz eyecan ve öz güven arasındaki ilişki ko-
nusunda ne söylemek istersiniz
B. E CİL: “Heyecanlanmam.” demek doğru ol-
maz, heyecanı olumlu yöne çevirmek çok önemli.
Neden heyecanlanıyoruz; f ütü çalmamak için mi,
yoksa çalıyorum diye mi Bu çok önemli. Heye-
canınız sizi f üt çalmamaya yönlendiriyor ve bir
travmaya sebep oluyorsa bu, olumsuz bir etki ve
bununla mücadele etmek gerçekten zor. Ama f üt
çalmak için bunu başaracağım ya da başaramaya-
cağım diye heyecan duyuyorsanız bu sizi başarıya
ve daha iyiyi yapmaya yönlendirir (Görsel 2.3). Görsel 2.3: zmir De let Senfoni Orkestrası ile Konser
Heyecan duymak güzel bir duygu, çünkü heye-
cansız olan işlerde güzel bir enerji çıkmaz. Muhakkak enerjinizi olumluya döndürüp onu insanlara sunma-
nız gerekiyor. Heyecanla mücadele biraz da tecrübeyle ilgili. O heyecanla sahneye çıkıp başarılı olduğu-
nuzda bu öz güveninizi art rıyor. Bir sonrakine o tecrübeyi alıp heyecanla daha iyi mücadele ediyorsunuz.
Kendinize olan güveninizi çalışmaya verdiğiniz emekle birlikte yoğurup güzel bir enerjiyle sunabiliyorsanız
sanat için büyük bir adım atmış oluyorsunuz. Bu adım sadece Tanrı vergisi yetenekle at lmaz, tecrübe ve
çalışma ile desteklenip yoğurmanız gerekir.
Bir eseri çalışt ğınızda o eseri iyi çaldığınızdan yüzde yüz emin olmalısınız. Heyecan elbet e birtakım
şeyler götürebilir ama heyecana yenik düşmemek için yapılacak şeyler var. Bir eseri çalışırken hayalinizi ve
zihninizi de çalışt rmalısınız. “Ben bu eseri bin, iki bin kişilik kocaman bir konser salonunda çalıyorum, beni
çok önemli isimler dinliyor.” diye düşünmelisiniz. Böylece kendinizi psikolojik olarak hazırlamış olursunuz.
Hocam Gal ay şöyle derdi: “Tamam çalıyorsun ama iki bin kişilik bir salonda en arkada oturan dinleyicinin
seni duyduğunu ve mutlu olduğunu hayal et.” Böyle şeyler düşünerek heyecanınız da eğit lir.
SOR : Flüt çalışma disiplininiz nasıldı İyi bir f üt-
çü olmak için genç f ütçülere önerileriniz nelerdir
B. E CİL: Bu konuda önce öğrencilik yıllarım-
dan bahsedeyim. Ben her sabah 0 .00’de kalkar-
dım, konservatuvara gidip mutlaka teknik ve ton
çalışmaları yapardım. Kırk dakika kadar ton; bir
saat kadar da gam, arpej, t ers ve egzersiz çalışır-
dım. Bazen gamların yerine etüt de çalışt ğım olur-
du.
Derslerden sonra her akşam okulda kalır, bu
sefer de repertuvarımı çalışırdım. Bunlar, o sene
içerisinde yet şt receğim ve gelecekte kullanabi-
leceğim eserlerdi. Günlük çalışmalarım 4-6 saat
sürerdi. Görsel 2.4: ülent cil e Orkestra e Gürer ykal
Teknik çalışmalar hep çok önemli oldu benim
için. Sadece eserleri çalışıp bit rmeye dönük bir çalışma tarzım olmadı hiç. Dil, bağ, sonorite, gam, egzersiz
çalışma sistemi uygulardım.
Bunları yapmayan bir f ütçünün ilerleme şansı olduğunu düşünmüyorum. Sadece eser çalarak iyi bir
f ütçü olamazsınız. Mutlaka sistemli, akademik ve bilinçli bir şekilde ve iyi bir eğitmenin kontrolünde çalış-
mak gerekir (Görsel 2.4).
Kaynak: Damla NACA O LU’nun Bülent EVCİL ile söyleşisi.
Flüt 12. Sınıf2. Sınıf
Flüt 1 47 47