Page 52 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 12
P. 52

Okuma Parçası








                 Türkiye’de Gitar Eğitiminin Başlangıcı
                 20. yüzyıl, klasik gitarın kendine özgü çok sesli yapısı ve tınısı ile her dinleyeni etkilediği ve
              hızla yayıldığı yüzyıl olmuştur. Bu durum ülkemizi de etkilemiştir.
                 Ülkemizin bilinen ilk gitar eğitimcisi İstanbul’da yaşayan Andrea Paleologos’tur (1911-1997).
              Küçük yaşta başladığı mandolin ve keman eğitiminin ardından, bir gün arkadaşının evinde
              dinlediği klasik gitar plağı ile tüm hayatını bu çalgıya adamaya karar verir. Ferdinando Carulli
              (Ferdinando Karulli), Matteo Carcassi (Mateo Karkassi), Dionisio Aguado (Dionisyo Aguado),
              Fernando Sor (Fernando Sor), Napoleon Coste (Napoleon Koste), Heinrich Albert (Haynrih
              Albert), Francisco Tarrega (Fransisko Tarrega) metotlarını ve etütlerini çalışır. 1930’lu yıllarda
              başladığı konser kariyerinin yanı sıra klasik gitar dersleri vermeye başlar. Çok sayıda gita-
              rist yetiştiren Paleologos’un yetiştirdiği Ziya Aydıntan (1905-1982), Can Aybars (1917-1999),
              Mazhar Reşit Ertüzün (1917-2010), Misak Toros (1940-2010) Savaş Çekirge (1944-1998), Prof.
              Mutlu Torun (d.1942) ve Raffi Arslanyan (d.1944) gibi eğitimci-gitaristler bugünkü gitar tarihi-
              mizin temellerini inşa eden değerli üstatlardır.
                 O yıllarda popüler kültür müzikleri içerisinde tanınmış olmasına rağmen klasik gitarın yay-
              gınlaşması, akademik ve kurumsal çalışmalardan önce bireysel çabalar ile gerçekleşiyordu.
                 Birinci kuşak gitaristlerimiz olan Ziya Aydıntan, Can Aybars ve Mazhar Reşit Ertüzün’ün çok
              sayıda gitaristi yetiştirmelerinin yanı sıra; konser, beste, klasik gitar için düzenleme, konser
              organizasyonları,  radyo  programları  gibi  sayısız  çalışmaları  ile  bir  birikim  oluşturmuşlar  ve
              gitarın topluma ulaşmasını sağlamışlardır. Ziya Aydıntan 1974’te ilk gitar metodunu yazmış,
              okul şarkıları bestelemiş, eşlik çalgısı olarak gitar için yayınlar hazırlamıştır. Can Aybars, Türk
              müziği ezgilerini gitara düzenlemiş,  ezgilerimizin çok sesli icrası için değerli çalışmalara imza
              atmıştır. Kaymakamlık ve bürokratlık görevlerinin yoğunluğuna rağmen Mazhar Reşit Ertüzün
              her fırsatta gitar dersi vermeye, gitarı tanıtmaya çalışmış ayrıca Savaş Çekirge’nin de öğret-
              meni olmuştur.
                 İkinci kuşak gitarist-eğitimcilerden Misak Toros, Savaş Çekirge ve Raffi Arslanyan birinci
              kuşağın izinden giderek kendilerine ait özgün çalışmalarla beraber, tüm çalışmaları ülke gene-
              line yaymışlardır. Misak Toros, Paleologos’tan aldığı eğitimin ardından Münih’te dönemin ünlü
              Uruguaylı gitaristi Oscar Caceres ile çalışmıştır. İlerleyen yıllarda yorumculuğun yanı sıra bes-
              tecilik alanında yoğunlaşmış, gitar ile ilgili bir armoni kitabı yazmıştır. Savaş Çekirge gitar için
              çok sayıda beste ve düzenleme çalışması yapmış, vakıflar bünyesinde gitar kursları açarak bu
              çalgının yaygınlaşmasını sağlamıştır. Raffi Arslanyan İstanbul’da konserler vererek gitarı tanıt-
              mış,  bugün üniversitelerde öğretim görevlisi olan birçok akademisyenin yetişmesine katkıda
              bulunmuştur.
                 Paleologos’un öğrencisi olan gitaristlerin yetiştirdiği gitaristler sayesinde gitar akademik
              sistemin içerisinde de yerini almıştır. İlk olarak 1973 yılında Gazi Eğitim Enstitüsü “Okul Çalgı
              Kümeleri” dersi kapsamında akademik sisteme kabul edilen klasik gitar, 1977 yılında Mimar
              Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuarında ana çalgı, 1983 yılında Marmara Üniversitesinde
              ana dal-yan dal çalgısı, 1985 yılında Gazi Üniversitesinde ana çalgı, 1986 yılında İstanbul Üni-
              versitesinde ana çalgı, 1986 Bilkent Üniversitesinde ana çalgı olarak akademik sistem içeri-
              sinde yer almıştır.
                 Günümüzde müzik eğitimi veren tüm akademik yapıların içerisinde ana dal enstrümanı ya
              da seçmeli çalgı olarak gitarı görmek mümkündür. Akademik sistemimiz, güzel sanatlar lise-
              leri ve amatör (özengen) eğitim programlarının yetiştirdiği gitaristler performans, beste ve dü-
              zenleme çalışmaları ile uluslararası otoritelerin övgü ve beğenilerini kazanmaktadırlar.



                                                                                                                     Behzat Cem Günenç
                                                                                                      Müzikolog



                                                                                                                 51 51
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57