Page 56 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 12
P. 56

Gitar müziğinde sıkça örneklerine rastlanan süit bölümlerinin başlıcaları şunlardır:
           Allemande (Alemand): Kadın erkek ikililerinin oluşturduğu gruplar halinde oynanan 4/4 lük ölçüde,
           gösterişli, kıvrak bir Alman dansıdır. 16. ve 17. yüzyıllarda Almanya’dan Fransa ve İngiltere’ye ge-
           çerek saray çevrelerinde, soylular arasında moda olmuştur.
           Courante (Kurant): Adını latince “currere” (koşmak) sözcüğünden alan ve İtalya’dan doğduğu sa-
           nılan 3/4, 3/8 ya da 3/2 zamanlı hızlı, hareketli saray dansıdır. İkişerli gruplar halinde oynanır. 16 -
           18. yüzyıllar arasında, Fransız ve İngiliz soylularının en gözde dansıydı. Barok bestecilerinin çoğu
           klavsen için yazdıkları dans süitlerinde kullandılar.
           Sarabande (Saraband): Soylu karakterde ağır başlı bir İspanyol dansıdır. Barok dönem çalgı müzi-
           ğinde süit formunu oluşturan dört çekirdek danstan biridir. Üç zamanlı bu dans genellikle courante
           ile gigue arasında yer alır.
           Gigue (Jig): Altı sekizlik ya da on iki sekizlik ölçüde yazılmış, hızlı tempoda oynanan İngiliz dansıdır.
           Gavotte (Gavot): Dört dörtlük ya da iki dörtlük ölçüde yazılmış, orta tempoda, sıçrayarak oynanan
           ve doğduğu bölgede hâlâ yaşayan Fransız halk dansıdır.
           Menuet (Mönüe): Üç dörtlük ölçüde yazılmış, ağır tempoda, küçük adımlarla oynanan Fransız dansıdır.
           Bourrée (Bure): Dört dörtlük ölçüde yazılmış, hızlı tempoda oynanan Fransız dansıdır.


             Barok Dönemi’nin Önemli Bestecileri


                                   Antonio Vivaldi [Antonyo Vivaldi (1678 - 1741)]
                                       İtalyan  besteci,  orkestra  şefi  ve  virtüöz  kemancıdır.  Venedik’te  doğan
                                   Vivaldi, ilk müzik derslerini kemancı olan babasından almıştır. Solo çalgılar
                                   için yazdığı konçertolarla bu türün yaratıcısı olmuştur. Venedik’te bulunan bir
                                   müzik okulunda (Pieta) keman ve besteleme öğretmenliği, koro yöneticiliği
                                   yapmıştır. Usta bir kemancı ve orkestra şefi olarak İtalya’nın ve Avrupa’nın
                                   birçok kentini dolaşmıştır. Pieta’daki zengin müzisyen kadrosunu ve müzik
                                   olanaklarını yüzlerce eser vererek değerlendirmiştir. Yaptığı müziklerle aynı
                                   çağda yaşayan tüm bestecileri etkilemiştir. (Görsel 4.17)


                       Görsel 4.17  Georg Friedrich Haendel [Georg Fridrih Hendel
                                    (1685 - 1759)]
             Almanya’nın Saksonya bölgesinde doğan Haendel, 1726’da İngiliz uyru-
         ğuna geçmiş ve ölünceye kadar İngiltere’de yaşamıştır. Küçük yaşta dönemin
         önemli müzik eğitimcisi Wilhelm Zachau’dan (Vilhem Saho) klavye ve bestele-
         me dersleri alarak Alman ve İtalyan müziğini tanıma fırsatı bulmuştur. Sayısız
         besteleri, Londra’da bulunan King’s Theatre’daki (Kral Tiyatrosu) yirmi beş yıla
         yaklaşan yöneticiliği, operaları ve oratoryolarıyla büyük ün kazandı. Haendel
         bugün bile İngiltere’nin en büyük bestecisi olarak anılmaktadır. Operadan bı-
         kan halka yeni bir şeyler verebilmek için ürettiği müzikler, tükenmek bilmeyen
         yaratıcı zekâsı ve ömrünün son yıllarında birbiri ardına bestelediği oratoryolar

         Haendel’i ölümsüzleştiren özellikleridir. (Görsel 4.18)
                                                                                                          Görsel 4.18

                                   Johann Sebastian Bach [Yohan Sebastiyan Bah (1685 - 1750)]
                                       Barok Dönemin akla ilk gelen isimlerinden biri olan Bach, Alman besteci ve
                                   müzisyendir. Haendel’in aksine ülkesinin sınırlarından hiç çıkmamış, buna rağ-
                                   men adını tüm dünyaya duyurmuş ve dinleyenleri müziğine hayran bırakmıştır.
                                   Hayatının büyük bölümünü kiliselerde org çalarak ve müzik yöneticiliği yaparak
                                   geçirmiştir. Çok sayıda org parçaları, vokal eserler, keman konçertoları, keman
                                   ve viyolonsel için solo sonatlar, kantatlar, fügler, oratoryolar, prelüdler, süitler ve
                                   tokatolar bestelemiştir. Birçok lut ve çello eseri gitara göre yeniden düzenlene-

                       Görsel 4.19  rek gitar repertuvarında önemli bir yer edinmiştir. (Görsel 4.19)
                                                                                                                 55
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61