Page 79 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 12
P. 79
5.2. Nihavent Makamı
Göçürülmüş makamlar grubuna giren nihavent makamı, buselik makamının rast (sol) perdesi
üzerine göçürülmesiyle oluşmuştur. Rast (sol) perdesi üzerine buselik beşlisi, neva (re) perdesi
üzerine kürdi dörtlüsü eklenmesiyle elde edilen nihavent makamı, Türk müziği makamları içinde en
çok kullanılan makamlardan biridir.
Nihavent makamının karar sesi rast (sol), güçlü sesi neva (re), yeden sesi ırak (fa diyez) per-
desidir. Makamın seyri hem inici hem çıkıcıdır. Donanımında si bemol ve mi bemol bulunduğu için
gitarda seslendirirken doğal sol minör etkisi yaratır. Karara yeden ses olan fa diyezden gelindiğinde
ise sol armonik minör etkisi duyulur.
Etkinlik dirme sırasında nihavent makamının ses aralıklarına ve gitar üzerindeki yerlerine dikkat
Aşağıda verilen 1 oktavlık nihavent makamı dizisini gitarınızla seslendiriniz. Seslen-
ediniz.
Uygulama
Aşağıda verilen nihavent makamındaki etüdü seslendiriniz.
Nihavent Etüt
Moderato T. SARICA
78