Page 89 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 12
P. 89

Romantik Dönem’de Gitar Müziği
               18. yüzyılın sonu ve 19. yüzyılın başına gelindiğinde gitar yapısal olarak 6 telli hâle gelmiş ve
           tüm Avrupa’da yaygın olarak çalınan bir çalgı hâline dönüşmüştür. Ancak gitarın günümüzdeki
           standart ölçülerine ulaşması 1863’te İspanyol gitar yapımcısı Antonio Torres (Antonyo Torres)
           (1817-1892) sayesinde gerçekleşmiştir. Torres, gitarın ses ve ton üretiminde en önemli parçası-
           nın üst tabla olduğunu savunarak, bu parçanın ölçülerini değiştirmiş ve sesin dengeli dağılması
           için ön tablanın altına yedi adet kiriş eklemiştir. Ayrıca o zamana kadar çivilerle tutturulan eşiği
           üst tablaya yapıştırıcı ile yapıştırarak telleri eşik üzerindeki köprüye bağlamıştır. Böylece modern
           eşik ve köprü sistemi ortaya çıkmış ve sesin yüksekliğinin artması sağlanmıştır.
               Bu gelişme ile gitar yeni bir çağa girmiş, virtüöz gitarist-besteciler ortaya çıkmıştır. Bunlar-
           dan en önemlileri şunlardır:



                               Johann Kaspar Mertz (Yohan Kaspar Mertz) (1806 – 1856)
                                   Küçük yaşlarda hem flüt hem de gitar çalmaya başlayan Macar beste-
                               ci,  ilerleyen yıllarda gitar virtüözü kimliği ile tanınmış ve beğeni toplamıştır.
                               Yaşamına klasik gitarın önemli merkezlerinden olan Viyana’da devam etmiş,
                               besteciliğin yanı sıra gitar öğretmenliği de yapmıştır. 17. yüzyıl gitar müziğini
                               günümüz nota sistemine uyarlayan ilk bestecilerden biridir. “Theoretical and
                               Practical School” isimli bir klasik gitar metodu yazmıştır. (Görsel 6.19)                                Uygulama

                     Görsel 6.19
                                  Napoleon Coste (Napoleon Kost) (1806 – 1883)

               İlk gitar derslerini küçük yaşta annesinden alan Fransız besteci, genç yaşta
           gitar öğretmeye ve konserler vermeye başlamıştır. Paris’e giderek Aguado, Sor,
           Carulli ve Carcassi gibi ünlü gitaristlerle tanışmıştır. Armoni ve kontrpuan üzerin-
           de çalışarak kendisini geliştirmiş, büyük ölçüde beceri ve virtüözlük gerektiren
           eserler yayımlamıştır. (Görsel 6.20)

                                                                                                           Görsel 6.20

                                Giulio Regondi (Culyo Regondi) (1822 – 1873)
                                    Gitar çalmaya küçük yaşlarda babası ile başlayan İtalyan besteci, 7- 8 yaş-
                                larında Paris ve Londra’da konserler vererek dinleyenlerin büyük beğenisini
                                kazanmıştır. Sonraki yıllarda İngiltere’ye yerleşerek birçok şehirde konserler
                                vermiştir. Çalması oldukça ustalık gerektiren eserler bestelemiş, besteci kim-
                                liğinden çok, virtüöz kimliği ile ön plana çıkmıştır. (Görsel 6.21)

                     Görsel 6.21  Francisco Tarrega (Fransisko Tarrega)

                                  (1852 – 1909)
              Gitar  çalmaya  çok  küçük  yaşlarda  başlayan  İspanyol  besteci,  ilk
          konserini  11  yaşında  vermiştir.  Madrid  Konservatuvarında  öğrencilik,
          daha sonra da öğretmenlik yapmıştır. Birçok ülkede konserler vermiş
          ve ünü tüm dünyaya yayılmıştır. Gitar çalma tekniği üzerine çalışmalar
          yapmış, sağ ve sol elin kullanım tekniğine yönelik birçok yenilikler getir-
          miştir. Gitardan daha kuvvetli ses elde edebilmek için apoyando çalma
          tekniğini sistematik hale getirmiştir. Schubert, Bach, Beethoven ve Cho-
          pin gibi bestecilerin bazı eserlerini gitara uyarlayarak gitar repertuvarı-
          nı genişletmiştir. Tarrega’nın uyarlamaları basit bir aktarımın ötesinde,
          gitarın tüm müzikal ve teknik olanaklarının kullanılmış olduğu yepyeni                           Görsel 6.22
          birer esere dönüşmüştür. Gitar için yaptığı orijinal besteler armoni ve
          çalma tekniği açısından oldukça karmaşık olduğu için “modern gitar çalma” tekniğinin öncüsü
          olarak kabul edilir. Ayrıca yetiştirdiği öğrenciler ile 20. yüzyıl gitar müziğini temelden etkilemiş-
          tir. Herhangi bir metot yazmayan Tarrega, öğrencilerinin eksik bulduğu yönlerini çalıştırmayı
          amaçlayan etüt, egzersiz ve prelütler yazmıştır. (Görsel 6.22)

     88
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94