Page 85 - ÇALGI EĞİTİMİ GİTAR 12
P. 85

6. KLASİK BATI MÜZİĞİNDE DÖNEMLER II



                 Hazırlık Çalışması
                 1. Romantik Dönem’e ait gitar eserlerini dinleyerek bunların sizde uyandırdığı duygu ve dü-
                   şünceleri ders öğretmeniniz ve arkadaşlarınızla paylaşınız.
                 2. 20. ve 21. yüzyıl dönemine ait gitar eserlerini dinleyiniz, Romantik Dönem gitar müziği ile
                   karşılaştırarak aradaki benzerlik ve farkları ders öğretmeniniz ve arkadaşlarınızla payla-
                   şınız.



           6.1. Romantik Dönem Müziği


              Romantizm, eski Fransızca “şiirsel deyiş”
          anlamına  gelen  “romance”  sözcüğünden  tü-
          remiştir.  18.  yüzyılın  sonlarında  tüm  sanat
          dallarında duygu, coşku ve imgeye yoğun bir
          şekilde  yer  verilmeye  başlanmıştır.  Sanatçı-
          da  yaratıcılığın,  bireyselliğin,  duygusallığın,
          biçimsel  özgürlüğün  öne  çıkmasına  olanak
          sağlayan bu akımın etkisi müzik alanında da
          görülmüştür. Müzikologlar müzik tarihini dö-
          nemlere  ayırırken  belli  olayları,  başlangıç  ve
          bitiş  tarihleri  olarak  gösterirler.  Müzikolog-
          ların  değişik  görüşleri  nedeniyle  Romantik
          Dönem’in  ne  zaman  başlayıp  ne  zaman  bit-
          tiği üzerine farklı görüşler bulunmaktadır. Ro-
          mantik  Dönem’in  tüm  19.  yüzyılı  kapsadığı
          görüşü genel kabul görür ve bu anlayışa göre
          Romantik Dönem üç evrede incelenebilir:
              1. Erken romantizm (1800-1830)
              2. Yüksek romantizm (1830-1850)
              3. Geç romantizm (1850-1890)                                          Görsel 6.1 Romantik Dönem’den bir tablo
              Klasik Dönem’de başlamış olan aydınlanma çağı, Romantik Dönem’de hızlı bir şekilde de-
          vam etmiştir. Fransız Devrimi, sanayileşme, kentleşme, burjuva sınıfının önem kazanması haya-
          tın her alanını olduğu gibi sanatı da etkilemiştir. Sanatçı, tüm bu karmaşadan kaçarak doğaya
          ve duygulara sığınma gereksinimi duymuştur. Duygularını en iyi şekilde ifade etmeye çalışan
          besteci, bunu yapabilmek adına armoninin sınırlarını zorlamış, nüans terimlerini abartılı şekilde
          kullanmış, eser içinde sıkça ton değişikliklerine, yedili ve dokuzlu akorlara başvurmuş ve kro-
          matik  geçişler  kullanmıştır.  Amatör  müzisyenlerin  çalamayacağı,  virtüözlük  gerektiren  eserler
          bestelenmiştir.
                Dönemin müzikal gelişmeleri şu şekilde özetlenebilir:
            • Bir öykü anlatır nitelikte bestelenen “programlı müzik” ortaya çıkmıştır.
            • Klasik Dönem’in sade ve kuralcı armonisi yerini, duyguları en iyi şekilde anlatmayı hedefle-
              yen daha özgür bir armoniye bırakmıştır.
            • “Solo konçerto” gelişmiş, çalgının tüm hünerlerinin sergilendiği ve adeta orkestrayla yarışa-
              rak zaferini ilan ettiği bir biçim hâline dönüşmüştür.
            • Şarkı (Lied) formu gelişerek dönemin özelliklerine uygun birçok şarkı bestelenmiştir.
            • Duyguları daha özgür biçimde ifade ettiği düşünüldüğü için çalgı müziği, vokal müziğin
              önüne geçmiştir.
            • Ulusal müzik bilinci gelişerek ulusal müzik akımları oluşmuştur.
            • Opera büyük gelişme göstermiştir.


     84
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90