Page 14 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 12
P. 14

KİTABIN TANITIMI



             Okuma Parçası           alınan  aşağıdaki  metni  okuyunuz.  Sorumluluk  ve  dürüstlük  değerlerine  okuduğunuz  metinden
                                     Okuma Parçası
                                     Helen Loep Kaufmann’ın (Helen Löp Kaufman) Batı Müziğinden Küçük Öyküler adlı kitabından
                                     örnekler veriniz.
             Kitapta adı geçen       Felix Mendelssohn (Feliks Mendelson) (1809-1847)
                                     Mendelssohn (Görsel 3.1), 1831’de çıktığı kültür tur-
                                     nesinin konaklarından biri olan Münih’e vardığında yir-
             sanatçıların hayat      mi ikisini süren sevimli bir delikanlıydı. Orada etkin ve
                                     insana esin kaynağı olacak bir kültür yaşamıyla karşı-
                                     laşacağını düşünüyordu. Müzik dürtüsü vermek kadar
                                     kendi de almak istiyordu. Hiç zaman yitirmeden bütün
             hikâyelerinin bir metin   müzik salonlarını teker teker dolaştı, müzik hamileriyle
                                     görüştü, besteciler ve yorumcularla tanıştı. Ciddi mü-
                                     ziğe karşı her yerde tam bir kayıtsızlığın egemen oldu-
                                     ğunu görerek kahroldu. Herkes “Aman beni bir sanatçı
                                     taslağı gibi görmeye kalkmasınlar kaygısını taşıyor.” gi-
                                     biydi ve insanı kahredecek böyle bir suçlamaya uğra-
             aracılığıyla verildiği   mamak için elinden geleni ya-pıyordu. Haydn, Mozart
                                     ve Beethoven sanki hiç olmamışlar gibi durmadan incir
                                     çekirdeğini doldurmayacak, eften püften yapıtlar dinle-
                                     mek zorunda kalmıştı. İtiraz edecek olduğunda kendi-
                                     sine özel salonlarda ve genel konserlerle dinleyicilerin
             bölümdür.               daha ağır hiçbir yapıttan hoşlanmadığı söylendi. Onla-
                                     rın bu nafile beğenisine hitap etmeyip çok ciddi şeyler
                                     çalmaya kalkarlarsa alacakları birkaç kuruştan bile ola-
                                     caklarını da eklediler. Mendelssohn, bu utanılacak du-
                                     rumu değiştirmeye kesin kararlıydı ama sırasının gel-  Görsel 3.4: Felix Mendelssohn
                                     mesini bekledi. Bir gece işte bu fırsat gelip çattı. Şık bir
                                     müzik suaresini izliyordu. Müzik, konuklardan genç bir
                                     hanımın tıkırdattığı gösterişli ama son derece boş piyano parçalarından oluşuyordu. Kadın bi-
                                     tirip ayağa kalkıp dinleyicileri selamlarken Mendelssohn yerinden kalktı, piyanoya doğru yürü-
                                     dü. Kadının az önce kalktığı piyano taburesine oturdu. Dinleyicilere yavaşça “Evet, sıkıldıysanız
                                     sizlere iyi gelir.” diyerek Beethoven’in Do Diyez Minör Sonat’ına (Ay Işığı Sonatı) başladı. Uzun
                                     bir yapıttır bu sonat. Mendelssohn, yalnızca bölümler arasında küçük suslar yaparak durmadan
                                     çaldı. Sonatı bitirdiğinde dönüp dinleyicilere bakarak üzerlerindeki etkiyi görmesine fırsat kal-
                                     madı. Korkmasına gerek yoktu. Hanımlardan bazıları gözyaşlarını tutamamışlardı, kimileri bet
                                     beniz atmış hâlde oturdukları yerde kalakalmıştı. Birçoğu da ne yaptığını bilmez, kendinden geç-
                                     miş durumda durmadan alkışlıyordu. Birkaç dakika geçti geçmedi ki oda kulakları sağır eden
                                     bir uğultu içinde kaldı. Erkekler dinledikleri yapıtın önemini tartışmaya koyulmuşlardı. Hanımlar
                                     ise piyanonun başına üşüşmüşler, Mendelssohn’dan bir şeyler daha çalmasını rica ediyorlardı.
                                     Eline bir kâğıt tutuşturarak kendilerinin çalmayı öğrenebilecekleri diğer Beethoven sonatlarının
                                     adlarını yazıyorlar, Mendelssohn’un kendilerine ders vermesi için yalvarıyorlardı. Yaptığı ilk gi-
                                     rişim göründüğünden de başarılı oldu. Ertesi sabah müzik partisinin verildiği evin sahibi olan
                                     kontes, ona kütüphanesi için kaliteli Mozart, Beethoven (Beythofın) ve Weber (Vebır) baskıları
                                     sipariş etti. Hemen yayılan bu haberi duyan Münihli müzisyenler, işareti alarak vakit geçirmeden
                                     harekete geçtiler. Sanat dostları, besteciler ve konser sanatçıları da aynısını yaptılar. Mendelsso-
                                     hn da gezilerine içi rahat bir durumda devam edebildi. Onun ziyaretinden sonra Münih’te müzik
                                     programlarının kalitesinde belirgin bir yükselme görüldü
                                          Helen L. Kaufmann’ın Batı Müziğinden Küçük Öyküler adlı kitabından alınmıştır.
                                     74  3. ÜNİTE
                                                                                        Ölçme Değerlendirme
                                                                6. Ölçme ve Değerlendirme Soruları
                                                                Aşağıda verilen açık uçlu soruların cevabını boş bırakılan alanlara yazınız.
                                                                1. Eşlikli eser çalmada teknolojinin entonasyona yararları nelerdir?   Üniteyle ilgili ölçme
                                                                ………………………………………………………………………………………………………………
                                                                ………………………………………………………………………………………………………………
                                                                ……...................................................................................................................................................
                                                                2. I ve IV. konumlar arası dağarcığımıza tonal ve makamsal eserler eklemenin faydalarını açık-  ve değerlendirmenin
                                                                layınız.
                                                                ………………………………………………………………………………………………………………
                                                                ………………………………………………………………………………………………………………
                                                                ……...................................................................................................................................................
                                                                3. I ve IV. konumlar arası dağarcığımıza popüler eserler eklemenin faydalarını açıklayınız.    yapıldığı bölümdür.
                                                                .........................................................................................................................................................
                                                                .........................................................................................................................................................
                                                                .........................................................................................................................................................
                                                                 Aşağıda verilen karekod uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak ölçme ve değerlendirme
                                                                       sorularını cevaplayınız.
                                                                        KONTROL LİSTESİ
                                                                 “Geliştirme  ve  Sergileme  IV”  ünitesinde  kazandığınız  becerileri  değerlendirmek  amacıy-
                                                                la  aşağıdaki  kontrol  listesini  öğretmeninizle  doldurunuz.  Kontrol  listesindeki  davranışlardan  ger-
                                                                çekleştirilenler  için  Evet,  gerçekleştirilemeyenler  için  Hayır  sütununa  (√)  işaretini  koyunuz.
                                                                                               Kontrol Listesi
                                                                 SIRA  GÖZLEMLENECEK DAVRANIŞLAR  EVET  HAYIR
                                                                 1  Eşlikli eserleri uyum içinde çalar.
                                                                 2  Kemanda duruş tekniklerini tonal eserlerde uygular.  Üniteyle ilgili
                                                                 3  I, II, III ve IV. konumda kalarak tonal eserler çalar.
                                                                 4  I, II, III ve IV. konumda geçişli tonal eserler çalar.
                                                                 5  I, II, III ve IV. konumda kalarak makamsal eserler çalar.  kazanılan becerilerin
                                                                 6  I, II, III ve IV. konumda geçişli makamsal eserler çalar.
                                                                 7  I, II, III ve IV. konumda kalarak popüler müziklerden örnek eserler çalar.  değerlendirildiği
                                                                 8  I, II, III ve IV. konumda geçişli popüler müziklerden örnek eserler çalar.
                                                                Not: Gözlenen her davranış için 10 puan verilir. Öğrencinin ölçekten aldığı puan 100’lük not sistemine çevirilir.
                                                                                                    bölümdür.
                                                                                12. Sınıf  193
                              4 
                             4 4       
                           gliss. 
                          
                           gliss.
               17
               17               3    3   3                        
                       
                                    
                                
                             4         
                           gliss.
                           gliss.
                           
               17
               17                                                  
                         
                            
                        
                                     3        
                  
                  a tempo                   1
                a tempo
                 a tempo                                       1 1   1
                a tempo     
                  
                         
                                                           
                                                
                 
                       
                                   
               22               3 3                  gliss.  gliss.   
                     3
                    3       
                    
               22                               
                                    
                               gliss.
                 
               22
                                  
               22                         gliss.
                      
                              
                       4
                     2  4 4  2   
                                 4                  2   2         
                                  2 2  2       3                   2                                     
                                             1 1  1 1  3  3 3                   Araştır-Öğren
               26      1                
               26                                 1    1   1     1 1             
               26
               26 
                          1  
                  
                                    1              Anlatımın desteklenmesi ve
                         
                     
                          D.C. al Coda
                              D.C. al Coda
                              D.C. al Coda
                           D.C. al Coda
                                                      
                                                                        öğrenilenlerin pekiştirilmesi
                          
                  
                              gliss.
                               
               30 30                                                    amacıyla hazırlanan
                              gliss.
                               
                              gliss.
                              gliss.
               30                                          
               30 
                       
                3  2                   
                              gliss.  
                  3 3   2 2     gliss.
                              
                              gliss.
                              gliss.
                           3  2                                   bölümdür.
                              
                                
                
                                                                       
                4 4  4                       
                   4            
               Ar Araştır-Öğrenaştır-Öğren
                Hüzzam, segâh ve sabâ makamlarını inceleyiniz. Bu makamlardan birini seçerek seçtiğiniz
               makam için bir seyir örneği yazınız. Yazdığınız eseri arkadaşlarınıza çalınız.
                               12. Sınıf  179
                                                                                                KONTROL LİSTESİ
                                                         Uygulama Değerlendirme         ğıdaki kontrol listesini öğretmeninizle doldurunuz. Kontrol listesindeki davranışlardan gerçekleştiri-
                                                                                         “Keman Müziğinde Dönemler” ünitesinde kazandığınız becerileri değerlendirmek amacıyla aşa-
                                                                                        lenler için Evet, gerçekleştirilemeyenler için Hayır sütununa (√) işaretini koyunuz.
                                                         Ders içi çalışma                SIRA  GÖZLEMLENECEK DAVRANIŞLAR  EVET  HAYIR
                                                         etkinliklerinde çalışılan       1  Romantik Dönem’i açıklar.
                                                                                         2  Romantik Dönem bestecilerinin adlarını söyler.
                                                         eserlerin tamamlanma            3  Romantik Dönem stil özelliklerini açıklar.
                                                         durumunun ve eksik              4  Romantik Dönem’in stil özelliklerini çaldığı eserlerde uygular.
                                                         ölçülerin tespit edilmesi       5  Çağdaş Dönem’i açıklar.
                                                                                         6  Çağdaş Dönem bestecilerinin adlarını söyler.
                                                         amacıyla hazırlanan             7  Çağdaş Dönem stil özelliklerini açıklar.
                                                         bölümdür.                       8  Çağdaş Dönem’in stil özelliklerini çaldığı eserlerde uygular.
                                                                                         Not: Gözlenen her davranış için 10 puan verilir. Öğrencinin ölçekten aldığı puan 100 lük not sistemine çevirilir.
                                                                                        146  3. ÜNİTE
              12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19