Page 14 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 12
P. 14
KİTABIN TANITIMI
Okuma Parçası alınan aşağıdaki metni okuyunuz. Sorumluluk ve dürüstlük değerlerine okuduğunuz metinden
Okuma Parçası
Helen Loep Kaufmann’ın (Helen Löp Kaufman) Batı Müziğinden Küçük Öyküler adlı kitabından
örnekler veriniz.
Kitapta adı geçen Felix Mendelssohn (Feliks Mendelson) (1809-1847)
Mendelssohn (Görsel 3.1), 1831’de çıktığı kültür tur-
nesinin konaklarından biri olan Münih’e vardığında yir-
sanatçıların hayat mi ikisini süren sevimli bir delikanlıydı. Orada etkin ve
insana esin kaynağı olacak bir kültür yaşamıyla karşı-
laşacağını düşünüyordu. Müzik dürtüsü vermek kadar
kendi de almak istiyordu. Hiç zaman yitirmeden bütün
hikâyelerinin bir metin müzik salonlarını teker teker dolaştı, müzik hamileriyle
görüştü, besteciler ve yorumcularla tanıştı. Ciddi mü-
ziğe karşı her yerde tam bir kayıtsızlığın egemen oldu-
ğunu görerek kahroldu. Herkes “Aman beni bir sanatçı
taslağı gibi görmeye kalkmasınlar kaygısını taşıyor.” gi-
biydi ve insanı kahredecek böyle bir suçlamaya uğra-
aracılığıyla verildiği mamak için elinden geleni ya-pıyordu. Haydn, Mozart
ve Beethoven sanki hiç olmamışlar gibi durmadan incir
çekirdeğini doldurmayacak, eften püften yapıtlar dinle-
mek zorunda kalmıştı. İtiraz edecek olduğunda kendi-
sine özel salonlarda ve genel konserlerle dinleyicilerin
bölümdür. daha ağır hiçbir yapıttan hoşlanmadığı söylendi. Onla-
rın bu nafile beğenisine hitap etmeyip çok ciddi şeyler
çalmaya kalkarlarsa alacakları birkaç kuruştan bile ola-
caklarını da eklediler. Mendelssohn, bu utanılacak du-
rumu değiştirmeye kesin kararlıydı ama sırasının gel- Görsel 3.4: Felix Mendelssohn
mesini bekledi. Bir gece işte bu fırsat gelip çattı. Şık bir
müzik suaresini izliyordu. Müzik, konuklardan genç bir
hanımın tıkırdattığı gösterişli ama son derece boş piyano parçalarından oluşuyordu. Kadın bi-
tirip ayağa kalkıp dinleyicileri selamlarken Mendelssohn yerinden kalktı, piyanoya doğru yürü-
dü. Kadının az önce kalktığı piyano taburesine oturdu. Dinleyicilere yavaşça “Evet, sıkıldıysanız
sizlere iyi gelir.” diyerek Beethoven’in Do Diyez Minör Sonat’ına (Ay Işığı Sonatı) başladı. Uzun
bir yapıttır bu sonat. Mendelssohn, yalnızca bölümler arasında küçük suslar yaparak durmadan
çaldı. Sonatı bitirdiğinde dönüp dinleyicilere bakarak üzerlerindeki etkiyi görmesine fırsat kal-
madı. Korkmasına gerek yoktu. Hanımlardan bazıları gözyaşlarını tutamamışlardı, kimileri bet
beniz atmış hâlde oturdukları yerde kalakalmıştı. Birçoğu da ne yaptığını bilmez, kendinden geç-
miş durumda durmadan alkışlıyordu. Birkaç dakika geçti geçmedi ki oda kulakları sağır eden
bir uğultu içinde kaldı. Erkekler dinledikleri yapıtın önemini tartışmaya koyulmuşlardı. Hanımlar
ise piyanonun başına üşüşmüşler, Mendelssohn’dan bir şeyler daha çalmasını rica ediyorlardı.
Eline bir kâğıt tutuşturarak kendilerinin çalmayı öğrenebilecekleri diğer Beethoven sonatlarının
adlarını yazıyorlar, Mendelssohn’un kendilerine ders vermesi için yalvarıyorlardı. Yaptığı ilk gi-
rişim göründüğünden de başarılı oldu. Ertesi sabah müzik partisinin verildiği evin sahibi olan
kontes, ona kütüphanesi için kaliteli Mozart, Beethoven (Beythofın) ve Weber (Vebır) baskıları
sipariş etti. Hemen yayılan bu haberi duyan Münihli müzisyenler, işareti alarak vakit geçirmeden
harekete geçtiler. Sanat dostları, besteciler ve konser sanatçıları da aynısını yaptılar. Mendelsso-
hn da gezilerine içi rahat bir durumda devam edebildi. Onun ziyaretinden sonra Münih’te müzik
programlarının kalitesinde belirgin bir yükselme görüldü
Helen L. Kaufmann’ın Batı Müziğinden Küçük Öyküler adlı kitabından alınmıştır.
74 3. ÜNİTE
Ölçme Değerlendirme
6. Ölçme ve Değerlendirme Soruları
Aşağıda verilen açık uçlu soruların cevabını boş bırakılan alanlara yazınız.
1. Eşlikli eser çalmada teknolojinin entonasyona yararları nelerdir? Üniteyle ilgili ölçme
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
……...................................................................................................................................................
2. I ve IV. konumlar arası dağarcığımıza tonal ve makamsal eserler eklemenin faydalarını açık- ve değerlendirmenin
layınız.
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
……...................................................................................................................................................
3. I ve IV. konumlar arası dağarcığımıza popüler eserler eklemenin faydalarını açıklayınız. yapıldığı bölümdür.
.........................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................
Aşağıda verilen karekod uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak ölçme ve değerlendirme
sorularını cevaplayınız.
KONTROL LİSTESİ
“Geliştirme ve Sergileme IV” ünitesinde kazandığınız becerileri değerlendirmek amacıy-
la aşağıdaki kontrol listesini öğretmeninizle doldurunuz. Kontrol listesindeki davranışlardan ger-
çekleştirilenler için Evet, gerçekleştirilemeyenler için Hayır sütununa (√) işaretini koyunuz.
Kontrol Listesi
SIRA GÖZLEMLENECEK DAVRANIŞLAR EVET HAYIR
1 Eşlikli eserleri uyum içinde çalar.
2 Kemanda duruş tekniklerini tonal eserlerde uygular. Üniteyle ilgili
3 I, II, III ve IV. konumda kalarak tonal eserler çalar.
4 I, II, III ve IV. konumda geçişli tonal eserler çalar.
5 I, II, III ve IV. konumda kalarak makamsal eserler çalar. kazanılan becerilerin
6 I, II, III ve IV. konumda geçişli makamsal eserler çalar.
7 I, II, III ve IV. konumda kalarak popüler müziklerden örnek eserler çalar. değerlendirildiği
8 I, II, III ve IV. konumda geçişli popüler müziklerden örnek eserler çalar.
Not: Gözlenen her davranış için 10 puan verilir. Öğrencinin ölçekten aldığı puan 100’lük not sistemine çevirilir.
bölümdür.
12. Sınıf 193
4
4 4
gliss.
gliss.
17
17 3 3 3
4
gliss.
gliss.
17
17
3
a tempo 1
a tempo
a tempo 1 1 1
a tempo
22 3 3 gliss. gliss.
3
3
22
gliss.
22
22 gliss.
4
2 4 4 2
4 2 2
2 2 2 3 2
1 1 1 1 3 3 3 Araştır-Öğren
26 1
26 1 1 1 1 1
26
26
1
1 Anlatımın desteklenmesi ve
D.C. al Coda
D.C. al Coda
D.C. al Coda
D.C. al Coda
öğrenilenlerin pekiştirilmesi
gliss.
30 30 amacıyla hazırlanan
gliss.
gliss.
gliss.
30
30
3 2
gliss.
3 3 2 2 gliss.
gliss.
gliss.
3 2 bölümdür.
4 4 4
4
Ar Araştır-Öğrenaştır-Öğren
Hüzzam, segâh ve sabâ makamlarını inceleyiniz. Bu makamlardan birini seçerek seçtiğiniz
makam için bir seyir örneği yazınız. Yazdığınız eseri arkadaşlarınıza çalınız.
12. Sınıf 179
KONTROL LİSTESİ
Uygulama Değerlendirme ğıdaki kontrol listesini öğretmeninizle doldurunuz. Kontrol listesindeki davranışlardan gerçekleştiri-
“Keman Müziğinde Dönemler” ünitesinde kazandığınız becerileri değerlendirmek amacıyla aşa-
lenler için Evet, gerçekleştirilemeyenler için Hayır sütununa (√) işaretini koyunuz.
Ders içi çalışma SIRA GÖZLEMLENECEK DAVRANIŞLAR EVET HAYIR
etkinliklerinde çalışılan 1 Romantik Dönem’i açıklar.
2 Romantik Dönem bestecilerinin adlarını söyler.
eserlerin tamamlanma 3 Romantik Dönem stil özelliklerini açıklar.
durumunun ve eksik 4 Romantik Dönem’in stil özelliklerini çaldığı eserlerde uygular.
ölçülerin tespit edilmesi 5 Çağdaş Dönem’i açıklar.
6 Çağdaş Dönem bestecilerinin adlarını söyler.
amacıyla hazırlanan 7 Çağdaş Dönem stil özelliklerini açıklar.
bölümdür. 8 Çağdaş Dönem’in stil özelliklerini çaldığı eserlerde uygular.
Not: Gözlenen her davranış için 10 puan verilir. Öğrencinin ölçekten aldığı puan 100 lük not sistemine çevirilir.
146 3. ÜNİTE
12

