Page 32 - ÇALGI EĞİTİMİ KONTRBAS 12
P. 32
5
a)
b)
2.2. SAĞ EL ÇALIŞMALARI
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
• Spiccato (sipikato) teriminin anlamını ve nota üzerindeki gösterim şeklini araştırınız.
• Bir klasik müzik orkestra konserinde veya solo bir performansta, kontrbasçıların spiccato tekniği
uyguladıkları pasajlarda yaylarını nasıl kullandıklarını gözlemleyiniz.
SPİCCATO YAY TEKNİĞİ
Spiccato terimi İtalyanca "ayırmak" anlamına gelen "spiccare" (sipikare) fiilinden türemiştir. Genel-
likle hızlı parçalarda veya pasajlarda kullanılan bu yay tekniğinde yay, her notadan sonra havalan-
dırılarak tellerin üzerinde hafifçe zıplar.
Spiccato tekniğinde yayın hangi bölgesinin kullanıldığı önemlidir. Aşağıdaki fotoğrafı inceleyerek
aynı şekilde yayınızı dengede tutmaya çalışınız (Görsel 2.2). Yayınızın dengede durduğu sırada par-
mağınızın bulunduğu nokta yayınızın ağırlık merkezidir. Yayın zıplamasını sağlayabilmek için en
uygun bölge bu ve yakınındaki bölgeler olacaktır.
Görsel 2. 2. Yayın ağırlık merkezi
Spiccato tekniğinde zıplama hareketi, yayın yatay ve dikey hareketlerinin dengeli bir karışımıdır.
Dikey hareketle keskin ve köşeli bir karakter alan nota, düşey yay hareketiyle daha yuvarlak ve yu-
muşak hâle gelir. Bu teknikle çalabilmek için detaşe ve martele tekniğini çok iyi uygulamak gerekir.
30

