Page 87 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 87

Mürekkeb semai usulü sırasıyla kuvvetli, yarı kuvvetli ve zayıf vuruşlardan oluşur:


               DÜÜÜM (3 zamanlı – kuvvetli)
               TEEEK (3 zamanlı – yarı kuvvetli)
               TEEEK (3 zamanlı – zayıf)


               Türk halk müziğindeki dokuz zamanlı usullerin A, B, C ve D tipleri üç adet iki zamanlı ve bir adet üç
            zamanlı ana usulün dönüşümlü olarak bir araya gelmesiyle oluşur. Burada usul tipini belirleyen unsur üç
            zamanlı vuruşun yer değiştirmesidir. E tipi ise üç adet üç zamanlı ana usulün bir araya gelmesiyle oluşur.
            Türk halk müziğinde dokuz zamanlı usullerin 9 / 2’lik, 9 / 4’lük, 9 / 8’lik ve 9 / 16’lık mertebeleri bulunur.
            Zeybekler 9 zamanlı usulün 9 / 2’lik, 9 / 4’lük ve 9 / 8’lik mertebelerindedir. 9 / 2 ve 9 / 4’lük mertebede
            olanlar “ağır zeybek” kategorisine girer. Teke yöresinde görülen kıvrak oyun havaları olan Teke zortlat-
            maları ise 9 / 16’lık mertebededir.


            1.  A tipi: 3+2+2+2
            2.  B tipi: 2+3+2+2
            3.  C tipi: 2+2+3+2
            4.  D tipi: 2+2+2+3
            5.  E tipi: 3+3+3
               A tipi (3+2+2+2) dokuz zamanlı usul, oynak usulünün Türk halk müziğindeki karşılığıdır ve usul vuruşları
            şöyledir:















               Raks aksağının Türk halk müziğindeki karşılığı B tipi (2+3+2+2) dokuz zamanlı usuldür. Usul vuruşları
            ise şöyle gösterilir:















               C tipi (2+2+3+2) dokuz zamanlı usulün vuruşları şöyle gösterilir:



















                                                          85
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92