Page 87 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 87
Mürekkeb semai usulü sırasıyla kuvvetli, yarı kuvvetli ve zayıf vuruşlardan oluşur:
DÜÜÜM (3 zamanlı – kuvvetli)
TEEEK (3 zamanlı – yarı kuvvetli)
TEEEK (3 zamanlı – zayıf)
Türk halk müziğindeki dokuz zamanlı usullerin A, B, C ve D tipleri üç adet iki zamanlı ve bir adet üç
zamanlı ana usulün dönüşümlü olarak bir araya gelmesiyle oluşur. Burada usul tipini belirleyen unsur üç
zamanlı vuruşun yer değiştirmesidir. E tipi ise üç adet üç zamanlı ana usulün bir araya gelmesiyle oluşur.
Türk halk müziğinde dokuz zamanlı usullerin 9 / 2’lik, 9 / 4’lük, 9 / 8’lik ve 9 / 16’lık mertebeleri bulunur.
Zeybekler 9 zamanlı usulün 9 / 2’lik, 9 / 4’lük ve 9 / 8’lik mertebelerindedir. 9 / 2 ve 9 / 4’lük mertebede
olanlar “ağır zeybek” kategorisine girer. Teke yöresinde görülen kıvrak oyun havaları olan Teke zortlat-
maları ise 9 / 16’lık mertebededir.
1. A tipi: 3+2+2+2
2. B tipi: 2+3+2+2
3. C tipi: 2+2+3+2
4. D tipi: 2+2+2+3
5. E tipi: 3+3+3
A tipi (3+2+2+2) dokuz zamanlı usul, oynak usulünün Türk halk müziğindeki karşılığıdır ve usul vuruşları
şöyledir:
Raks aksağının Türk halk müziğindeki karşılığı B tipi (2+3+2+2) dokuz zamanlı usuldür. Usul vuruşları
ise şöyle gösterilir:
C tipi (2+2+3+2) dokuz zamanlı usulün vuruşları şöyle gösterilir:
85