Page 10 - TSM TEORİ VE UYGULAMASI 12 (TSM)
P. 10

KİTABIN TANITIMI







                                   1. ÜNİTE    Ünite adını ve ünite
                                               numarasını gösterir.
                                    MAKAMLAR










                               ÜNİTE KONULARI  ÜNİTE KAPAĞI
                               1.1. SABA MAKAMI
                               1.2. SEGÂH MAKAMI
                                               Bölüm başlıklarını
                               1.3. KÜRDILIHICAZKÂR MAKAMI
                               1.4. HÜZZAM MAKAMI
                                               gösterir.
                               11                                                  1. MAKAMLAR
                                                                               Önceki sınıflarda Türk müziği teorisine giriş yapılmış, makamların
                                                        MAKAMLAR               oluşumu  üzerinde  durulmuştu.  Bu  zamana  kadar  çargâh,  mahur,
                                                                               acemaşiran,  buselik,  kürdi,  rast,  uşşak,  hüseyni,  muhayyer,
                                                                               muhayyerkürdi,  acemkürdi,  nihavent,  hicaz,  hicaz  hümayun,  hicaz
                                                    Makamların olduğu          uzzal,  zirgüleli  hicaz,  hicazkâr,  suzinak  ve  karcığar  makamlarını
                                                                               öğrenmiştik.  Bu  sınıfta  ise  saba,  segâh,  kürdilihicazkâr  ve  hüzzam
                                                                               makamlarını öğreneceğiz.
                                                     bölümleri gösterir.       lukla 10 zamanlıdan büyük usullerle bestelenmiştir. Kitapta
                                                                               NOT: Makamların özelliklerini yansıtan peşrevler çoğun-
                                                                               10 zamanlıdan daha büyük usul öğrenilmediği için peşrevler
                                                                               4 zamanlı sofyan usulünde verilmiştir.
                                               HAZIRLIK
                                               ÇALIŞMALARI                             12
                          1.1. SABA MAKAMI
                                               Birinci sorular
                     HAZIRLIK
                     1. Atatürk’ün 1923 yılında Kütahya’da söylediği “Memleketimizi, toplumumuzu ger-  değerler eğitimine yö-
                     çek hedefine, mutluluğa eriştirmek için iki orduya ihtiyaç vardır. Biri vatanın ha-
                     yatını kurtaran asker ordusu, diğeri milletin geleceğini yoğuran fikir ordusudur.”
                     (Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, Atatürk Araştırma Merkezi, C. II, Ankara, 1997,
                     s. 167-168) sözünden anladıklarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.  neliktir. İkinci sorular
                     2. Saba dörtlüsünün aralıklarını söyleyiniz.
                     3. Genel Ağ’dan saba makamında eserler dinleyiniz.
                                               yeni bilgilerin öğrenil-
                     1.1.1. Saba Makamını Oluşturan Dörtlü ve Beşliler
                     Saba makamı; Türk müziğinin en içli, dokunaklı ve mistik makamlarından biridir. Dinî mü-
                    zikte sıklıkla kullanılan bir makamdır,  sabah ezanı bu makamda okunur.    mesi amacıyla ön bilgi-
                     Çargâh perdesinde zirgüleli hicaz dizisine  yerinde saba dörtlüsünün eklenmesi ile oluşur.
                                               leri harekete geçirmeyi,
                                                                                                       Hicaz 5’lisi                    Hicaz 4’lüsü
                                               konuyu sezdirmeyi
                                               amaçlar.
                    E 1. ETKİNLİK ÖNERİSİ
                     Saba makamının dizilerini seslendirip başka perdelere göçürünüz.
                                                                              1.2.4. Segâh Makamında Yazılmış Seyirler
                              13
                                                                              . 2. ETKİNLİK ÖNERİSİ
                                                                              Segâh makamında yazılmış seyri usul vurarak okuyunuz, çalgınızla uygulayınız.
                                                ETKİNLİK ÖNERİSİ
                                                   Öğrencilerin gerekti-
                                                   ğinde ders öncesinde
                                                  hazırlık yaparak sınıf
                                                içinde veya dışında ko-       . 3. ETKİNLİK ÖNERİSİ
                                                                              Segâh makamında yazılmış seyri usul vurarak okuyunuz, çalgınızla uygulayınız.
                                                nuya etkin katılımlarını
                                                  sağlamayı amaçlayan
                                                             bölümdür.                  30







                                                            9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15