Page 10 - TSM TEORİ VE UYGULAMASI 12 (TSM)
P. 10
KİTABIN TANITIMI
1. ÜNİTE Ünite adını ve ünite
numarasını gösterir.
MAKAMLAR
ÜNİTE KONULARI ÜNİTE KAPAĞI
1.1. SABA MAKAMI
1.2. SEGÂH MAKAMI
Bölüm başlıklarını
1.3. KÜRDILIHICAZKÂR MAKAMI
1.4. HÜZZAM MAKAMI
gösterir.
11 1. MAKAMLAR
Önceki sınıflarda Türk müziği teorisine giriş yapılmış, makamların
MAKAMLAR oluşumu üzerinde durulmuştu. Bu zamana kadar çargâh, mahur,
acemaşiran, buselik, kürdi, rast, uşşak, hüseyni, muhayyer,
muhayyerkürdi, acemkürdi, nihavent, hicaz, hicaz hümayun, hicaz
Makamların olduğu uzzal, zirgüleli hicaz, hicazkâr, suzinak ve karcığar makamlarını
öğrenmiştik. Bu sınıfta ise saba, segâh, kürdilihicazkâr ve hüzzam
makamlarını öğreneceğiz.
bölümleri gösterir. lukla 10 zamanlıdan büyük usullerle bestelenmiştir. Kitapta
NOT: Makamların özelliklerini yansıtan peşrevler çoğun-
10 zamanlıdan daha büyük usul öğrenilmediği için peşrevler
4 zamanlı sofyan usulünde verilmiştir.
HAZIRLIK
ÇALIŞMALARI 12
1.1. SABA MAKAMI
Birinci sorular
HAZIRLIK
1. Atatürk’ün 1923 yılında Kütahya’da söylediği “Memleketimizi, toplumumuzu ger- değerler eğitimine yö-
çek hedefine, mutluluğa eriştirmek için iki orduya ihtiyaç vardır. Biri vatanın ha-
yatını kurtaran asker ordusu, diğeri milletin geleceğini yoğuran fikir ordusudur.”
(Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, Atatürk Araştırma Merkezi, C. II, Ankara, 1997,
s. 167-168) sözünden anladıklarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız. neliktir. İkinci sorular
2. Saba dörtlüsünün aralıklarını söyleyiniz.
3. Genel Ağ’dan saba makamında eserler dinleyiniz.
yeni bilgilerin öğrenil-
1.1.1. Saba Makamını Oluşturan Dörtlü ve Beşliler
Saba makamı; Türk müziğinin en içli, dokunaklı ve mistik makamlarından biridir. Dinî mü-
zikte sıklıkla kullanılan bir makamdır, sabah ezanı bu makamda okunur. mesi amacıyla ön bilgi-
Çargâh perdesinde zirgüleli hicaz dizisine yerinde saba dörtlüsünün eklenmesi ile oluşur.
leri harekete geçirmeyi,
Hicaz 5’lisi Hicaz 4’lüsü
konuyu sezdirmeyi
amaçlar.
E 1. ETKİNLİK ÖNERİSİ
Saba makamının dizilerini seslendirip başka perdelere göçürünüz.
1.2.4. Segâh Makamında Yazılmış Seyirler
13
. 2. ETKİNLİK ÖNERİSİ
Segâh makamında yazılmış seyri usul vurarak okuyunuz, çalgınızla uygulayınız.
ETKİNLİK ÖNERİSİ
Öğrencilerin gerekti-
ğinde ders öncesinde
hazırlık yaparak sınıf
içinde veya dışında ko- . 3. ETKİNLİK ÖNERİSİ
Segâh makamında yazılmış seyri usul vurarak okuyunuz, çalgınızla uygulayınız.
nuya etkin katılımlarını
sağlamayı amaçlayan
bölümdür. 30
9