Page 11 - TSM TEORİ VE UYGULAMASI 12 (TSM)
P. 11
. 14. ETKİNLİK ÖNERİSİ
Saba makamında yazılmış eseri usul vurarak okuyunuz.
ETKİNLİK ÖNERİSİ
Müziksel yazmayı
geliştirmeyi hedefleyen
bölümdür.
? 15. ETKİNLİK ÖNERİSİ
Semai usulünde ve saba makamında 12 ölçü ezgi yazınız, dinlediğiniz bir eseri dikte ediniz.
1.1.2. Saba Makamının Perdeleri
27 Saba makamında dügâh, segâh, çargâh, hicaz, dik hisar, acem, gerdaniye, şehnaz veya dik
şehnaz, tiz segâh, tiz çargâh perdeleri kullanılır.
PERDE, SEYİR VE
ESERLER Rast Dügâh Segâh Çargâh Hicaz Hüseyni Acem Gerdaniye Şehnaz Tiz Segâh Tiz Çargâh
Makamların perdeleri- 1.1.3. Saba Makamının Karar, Yeden ve Güçlü Perdeleri
Saba makamının karar, yeden, güçlü perdeleri ve seyri şöyledir:
ni, o makam için örnek Karar: dügâh
Yeden: rast
Güçlü : çargâh
Seyir : çıkıcı veya çıkıcı-inici
olan seyir ve eserlerin 1.1.4. Saba Makamında Yazılmış Seyirler
olduğu bölümleri gös- . 2. ETKİNLİK ÖNERİSİ
Saba makamında yazılmış seyri usul vurarak okuyunuz, çalgınızla uygulayınız.
terir.
14
E 1. ETKİNLİK ÖNERİSİ
Kürdilihicazkâr makamının dizilerini seslendirip başka perdelere göçürünüz.
1.3.2. Kürdilihicazkâr Makamının Perdeleri
Kürdilihicazkâr makamında rast, nim zirgüle, kürdi, çargâh, neva, nim hisar, acem ve gerda- ETKİNLİK ÖNERİSİ
niye perdeleri kullanılır.
Verilen makam
Gerdaniye Acem Nim Hisar Neva Çargâh Kürdi Nim Zirgüle Rast Acemaşiran dizilerinin başka
1.3.3. Kürdilihicazkâr Makamının Karar, perdelere göçürme
Yeden ve Güçlü Perdeleri
Kürdilihicazkâr makamının karar, yeden, güçlü perdeleri ve seyri şöyledir:
Karar: rast çalışmalarını gösterir.
Yeden: acemaşiran
Güçlü : gerdaniye
Seyir : inici
Dünyanın bize hürmet göstermesini istiyorsak, ilk önce bizim kendi benliğimize ve
milliyetimize bu hürmeti; hissî, fikrî ve fiilî olarak bütün davranış ve hareketlerimizle
göstermemiz gerekir. Bilelim ki millî benliğini bulmayan milletler, başka milletlerin
şikârıdır (avıdır).
Mustafa Kemal ATATÜRK ! 1. ÜNİTE DEĞERLENDİRME
(20 Mart 1923 Konya gençleriyle konuşmasından, Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, C.2,
s. 144) 1. Aşağıda verilen makamların perde isimlerini karşılarına yazınız.
47 ÜNİTE Saba
DEĞERLENDİRME Segâh
Kürdilihicazkâr
Hüzzam
Üniteyle ilgili 2. Aşağıda verilen makamların karar, yeden ve güçlü seslerini yazınız.
öğrenilenlerin çeşitli Makam Karar Yeden Güçlü
Saba
Segâh
sorularla Kürdilihicazkâr
Hüzzam
değerlendirilmesine 3. Aşağıda dizileri verilen makamların adlarını yanlarına yazınız.
yönelik bölümdür. A) ..........................................
B) ..........................................
C) ..........................................
D) ..........................................
81
10