Page 73 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 73

4.1. KUR’AN VE MUSİKİ

                                                    Kur’an-ı Kerim (Görsel 4.1), okunup anlaşılmak, yorumlanmak
                                                    ve yaşanmak için gönderilmiş Allah kelamıdır. Kur’an-ı Kerim
                                                    bu nedenlerle hep saygı görmüştür. Ayrıca ses musikisine önem
                                                    veren Peygamber Efendimiz Kur’an’ın güzel sesle kurallara
                                                    dayalı ve bir ahenk içinde okunmasını emretmiş, teşvik etmiş,
                                                    Kur’an’ı güzel okuyanları takdir etmiştir. Tüm bu nedenlerden
                                                    ötürü İslam tarihi boyunca, Kur’an-ı Kerim’in usulüne uygun
                                                    güzel ve düzgün okunması esas alınmıştır.
                                                    İlahi bir güfte olan Kur’an-ı Kerim; har erin ve sıfatların bo-
                                                    ğumlama (mahreç) usulleri, ses değerlerinin uzunlukları (met),
                                                    ulamalar ve başlangıç (iptida) kuralları ile doğal bir iç musikiye
                                                    sahiptir. Bu yapıya makamlı bir okuyuş eklendiğinde anlamın
                                                    bozulmamasına dikkat edilmelidir. Bu nedenle Kur’an-ı Kerim’in
                                                    usulüne uygun doğru, güzel ve ahenkli okunması için Kur’an,
                                                    İslam tarihinin başından itibaren musiki ile ilişkilendirilip
                                                    incelenmiştir.

                                                    Kur’an-ı Kerim’deki kelimelerin söylenişine, seslerin çıkışları-
                                                    na, uzunluk ve kısalıklarına uygun okunmasına “tecvit” denir.
                                                    Kur’an-ı Kerim’in tecvit kuralları çerçevesinde, belli kural ve
                                                    işaretlere göre doğru okunmasına da “tilavet” adı verilir. Tilavet,
                                                    Kur’an-ı Kerim’e has bir okuyuş tarzıdır ve kendi içinde şartları
                                                    vardır. Bu şartlardan biri de Kur’an’ı okumaya ve dinlemeye teş-
                                                    vik etmek için onu güzel ses ve musiki nağmeleriyle okumaktır.
                                                    Kur’an tilavetinin önemli unsurlarından biri, ilahi hitabı uygun
                                                    bir ses tonu ile okuyabilmek yani tilavette manayı aksettiren
                      O      Seyit Ahmet Depeler “İkra” hattı   ses tonu kullanmaktır. Bu husus, ilahi hitabı anlayacak anlam
                   Hat: “Yardan Rabbinin adıyla oku!” (Alak, 1)
                                                    bilgisine, gerektiği yerde sese uygun perdeyi verebilecek ve
                  okuyuşu sanatsal boyuta taşıyacak icra kabiliyetine bağlıdır. Kur’an okunurken kelimeleri, ayetleri
                  anlamlarına uygun bir ses tonu ile okumaya “temsil” denir. Kur’an tilavetinde ses tonu “temsil”
                  prensiplerine göre belirlenir.

                     BİLİYOR MUSUNUZ?
                     Kur’an-ı Kerim’de anlamlarına göre
                      a) Yüksek ses tonu ile okunması gerekenler:
                            Müjde, mükâfat ve rahmet içeren ayetler
                            İlahi emir ve yasakların ifade edildiği ayetler
                            Hak ve hakikate vurgu yapan ayetler
                      b) Alçak ve ha f ses tonu ile okunması gerekenler:
                            Hz. Peygamber’e uyarı niteliği taşıyan ayetler
                            Dua, yakarış ve pişmanlık içeren ayetler
                            Zem ifade eden ya da batıl sözleri yansıtan ayetler
                            İnananların ya da meleklerin bazı sorularının ve isteklerinin ifade edildiği ayetler







                  4. ÜNİTE
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78