Page 78 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 78
Arapçada “dua” ve “namaz” anlamlarına gelen O (salât) Hz. Peygamber’e Allah’tan rahmet ve selam
temenni eden, onu metheden, belirli bestesiyle veya serbest şekilde okunan güftelerin genel adı-
dır. Kur’an-ı Kerim’de ve hadislerde Hz. Peygamber’in adı anıldığında ona salât ü selam getirilmesi
tavsiye edilmiş, bundan dolayı özellikle Osmanlı kültüründe “salavat getirmek, salavat çekmek, sala
vermek” gibi adlarla pek çok sala metni ortaya çıkmıştır.
Sözleri Arapça olup bir kısmı besteyle okunan salalar, okundukları yere ve zamana göre sabah salası,
cuma ve bayram salası, cenaze salası, salât-ı ümmiye, salât ü selam gibi adlarla anılmıştır. Salalar,
çeşitli dinî-tasavvu toplantılarda, bazen bir kişi tarafından bazen toplu olarak bir bölümü besteyle
bir bölümü doğaçlama okunur. Ayrıca minarede sabahleyin ezandan önce; öğle, ikindi ve yatsıda
ezandan sonra müezzinler tarafından okunur.
Üslup bakımından naat ve duraklara benzeyen salalar, işledikleri konu itibariyle bu formlardan
ayrılır. Hatip Zakiri Hasan Efendi tarafından bestelenen ve günümüze ulaşan salalar, “durak evferi”
usulünde bestelenmiştir.
DİLKEŞHAVERAN SABAH SALASI
Beste: Hatip Zakiri Hasan
1 s . Ï Ï Ï Ï . Ï . Ï Ï Ï . Ï z Ï Ï . Ï Ï Ï s Ï 3 Ï
& q Ï Ï s Ï Ï ú
V VD D HV VH D
2 s Ï . Ï Ï Ï . Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï . Ï Ï Ï Ï 3 Ï ú Ï Ï Ï
& q Ï s
D H N D H NH
Ï
3 s Ï Ï Ï Ï Ï . Ï Ï Ï Ï Ï z Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï s Ï ú
& q ä Ï Ï s Ï Ï
D VH L L D D D V D DK
D KD EL ED DK
D H EL DK
D H KD NL DK
D D şL DK
4 s Ï . Ï . Ï Ï Ï . Ï Ï . Ï . Ï Ï Ï z Ï Ï Ï . Ï
& q J J Ï Ï Ï Ï . Ï Ï Ï
J
J
DK Kı DK
5 s . Ï . Ï Ï j
j
Ï
& q Ï Ï Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
DK Kı DK H D
CAMİ MUSİKİSİ