Page 79 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 79

ray    musikisi  ve  halk  musikisi  türleri  tekke
            musikisi ile yüzyıllar boyunca sürekli etkile-
            şime girmiş ve beraber gelişim göstermişler-
            dir (Görsel 3.2).

            3.2. Cami Musikisi Formları

            3.2.1. Ezan
                Kelime  olarak  “bildirmek,  duyurmak,
            çağrıda bulunmak, ilan etmek” anlamlarına
            gelen ezan, farz namazların vaktinin geldiğini
            duyurmak amacıyla günde beş kez okunan bir
            tür çağrıdır. Müslümanları namaza yönlendi-
            ren bu çağrı aynı zamanda İslam'ın temel ilke-                                    Görsel 3.2
            leri olan Allah'ın varlığını, birliğini bildirir ve Hz. Muhammed'in Al-  Tekke musikisi (Temsilî)
            lah’ın elçisi olduğunu ilan eder. Ezan ile aynı kökten gelen "müezzin"
            terimi ise bu çağrıyı ilan eden kimseler için kullanılır (Görsel 3.3).
                Ezan hicretin birinci yılında Mescid-i Nebevi’nin inşasının ta-
            mamlanmasıyla uygulanmaya başlanmıştır. Hadislerde ezanın ma-
            nası, önemi ve ezan okunmasının faziletleri belirtilir. Ezan; sadece
            namazı hatırlatmakla kalmaz. Aynı zamanda İslam'ın esaslarını vur-
            gular, Müslümanlar arasında birlik ve dayanışmayı simgeler. Ezan
            İslam'ın evrensel bir çağrısıdır ve bu ilahi mesaj günün her anında
            yeryüzünden yükselmektedir.





                    BİLGİ KUTUCUĞU


                      İslam peygamberi Hz. Muhammed'in Mekke döneminde
              farz kıldığı namazın vakitlerini Müslümanlara bildirmek için özel
              bir sistem henüz yoktu. Medine döneminde ise Müslümanlar za-
              man zaman toplanarak namaz vakitlerini gözetlemeye çalışıyor-
              lardı. Ancak daha etkili bir yöntem gerekiyordu. Namaz vaktinin
              geldiğini duyurmak için bir işarete ihtiyaç vardı. Ateş yakma, boru
              üfleme, çan çalma veya bayrak dikme gibi farklı öneriler ortaya
              atıldı ancak bu öneriler başka dinlerin gelenekleri olması sebebiyle
              Hz. Muhammed tarafından kabul edilmedi. Bu sırada Abdullah
              bin Zeyd isimli sahabe, rüyasında ezanın sözlerini öğrendiğini Hz.
              Muhammed’e bildirmiştir. Hz. Muhammed, bu rüyayı önemsemiş
              ve Bilal Habeşi'yi seçerek ona ezanın sözlerini öğretmiştir. Bilal,
              sabahın ilk ışıklarında Neccaroğullarına ait yüksek bir evin çatı-
              sına çıkarak ilk ezanı okumuş ve hicretin birinci yılında ilk ezan              Görsel 3.3
              icrası gerçekleşmiştir. Bu olay, ezanın kabul edildiği an olarak İs-  Ezan okuyan müezzin (Temsilî)
              lam tarihine geçmiş ve namaz vakitlerini belirlemenin cemaati bir
              araya getirmenin bir aracı olarak günümüze kadar süregelmiştir.





                                                                                                          77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84