Page 75 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 75
Sabah ezanında ana metinden farklı olarak “Hayya’ale’l-felah” cümlesinden sonra “Essalât ü hayrun
mine’n-nevm” cümlesi iki defa okunur.
Ezan, usul ve ölçü bakımından hiçbir kalıba uymayan ve bestelenmeyen bir metindir. Kültürümüzde
eskiden beri bir makam çerçevesinde doğaçlama okunmuştur. Bu sebeple ezanı, musiki bilgisi olan,
ezan okuma adabını ve erkânını bilen kişilerin okuması gerekmektedir.
Ülkemizde ezan, “saba, uşşak, rast, hicaz, segâh, hüzzam, bayati, hüseyni, eviç” gibi makamlarda okun-
maktadır. Uzun süreden beri sabah ezanının saba, akşam ezanının da segâh makamında ve diğer
vakit ezanlarından daha hızlı okunması geleneği hiç bozulmamıştır. Sabah ezanı saba makamında
okunurken “Essalât ü hayrun mine’n-nevm” cümlesinde hüseyni geçki yapılmaktadır. Vakitlere göre
farklı makamların tercih edilmesinin en büyük sebebi, makamların insan ruhu ve bedeni üzerinde
bıraktığı anlamlı tesirlerdir.
SABA EZAN
(Sabah Ezanı)
1
& q w Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
HNEH HNEH HNEH HNEH
2
& q w Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
J
J
(ş H H H Hş H H H
3
& q w Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
(ş H H H H H Hş H H H H H
4
& q w Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
H H
5
& q w Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
H H H H
6 w Ï
& q Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
( H H H H H
7 w Ï Ï
& q Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï J Ï Ï Ï
J
HNEH HNEH H
4. ÜNİTE