Page 96 - ÇALGI EĞİTİMİ | UT 12
P. 96
3. ÜNİTE
YANDIKÇA OLDU SUZAN KALB-İ ŞERER-FEŞANIM
OLDU YİNE ALEV-RİZ DAĞ-I GAM-I NİHANIM
NAR-I LEHİB-İ AŞKIN SUZANIYIM ANIÇÜN
MAHSUL-İ SUZ-İ DİLDİR SUZİŞLİDİR FİGANIM
Sesleri dokuyan müzik sanatının, tıpkı bir kumaş gibi, bir iç bir dış dokusu veya bir tersi bir
yüzü, ya da bir altyapısı bir üstyapısı vardır. Ezgi sözcüğü ile karşılayabileceğimiz melodi üst-
yapısıdır müziğin. Ezgi, nota dizileri ile ritmin kaynaşmasından ortaya çıkar. Alaturka müzikte
nota dizilerini makamlar, ritmi de sınırı belirli birtakım usuller kıskıvrak bağlar. Makam ile usul
hazır elbisesidir ezginin. Başka bir deyimle, bu kalıplara girmek zorundadır ezgi. Makamların
egemenliği, bestecinin anlatım gücünü baskı altına alır. Zira her makam, nesnelleşmiş ve
genelleşmiş ezgi öğeleri taşır.
Akay, İ. (1979). Atatürkçülüğün İlkeleri
94 95