Page 96 - ÇALGI EĞİTİMİ | UT 12
P. 96

3. ÜNİTE











































                                       YANDIKÇA OLDU SUZAN KALB-İ ŞERER-FEŞANIM
                                       OLDU YİNE ALEV-RİZ DAĞ-I GAM-I NİHANIM
                                       NAR-I LEHİB-İ AŞKIN SUZANIYIM ANIÇÜN
                                       MAHSUL-İ SUZ-İ DİLDİR SUZİŞLİDİR FİGANIM
















                            Sesleri dokuyan müzik sanatının, tıpkı bir kumaş gibi, bir iç bir dış dokusu veya bir tersi bir
                            yüzü, ya da bir altyapısı bir üstyapısı vardır. Ezgi sözcüğü ile karşılayabileceğimiz melodi üst-
                            yapısıdır müziğin. Ezgi, nota dizileri ile ritmin kaynaşmasından ortaya çıkar. Alaturka müzikte
                            nota dizilerini makamlar, ritmi de sınırı belirli  birtakım usuller kıskıvrak bağlar. Makam ile usul
                            hazır elbisesidir ezginin. Başka bir deyimle, bu kalıplara girmek zorundadır ezgi. Makamların
                            egemenliği, bestecinin anlatım gücünü baskı altına alır. Zira her makam, nesnelleşmiş ve
                            genelleşmiş ezgi öğeleri taşır.

                                                                         Akay, İ. (1979). Atatürkçülüğün İlkeleri












               94                                                                                                                                                                                                                95
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101