Page 11 - ÇALGI EĞİTİMİ | VİYOLA 12
P. 11

.
                                                  KITABIN TANITIMI
                                                                                  Hazırlık Çalışmaları

                                                                                  Derse başlamadan önce
                                                                                  öğrencilerin konuya
                                                                                  hazırlanmaları için veri-
                                                                                  len sorulardır.



               1.
              Ünite  1.           Hazırlık Çalışmaları
                   Konu  fikir alışverişinde bulununuz.  3. ÜNİTE  VİYOLA         Etkinlik
                          Öğrendiğiniz nota değerleri ile yay tekniklerini tekrar ederek bu çalışmala-
               SESLENDİRME-YORUMLAMADA FARKLI ÇALMA BİÇİM VE UYGULAMALARI II  1.1.1. Viyolada Çaldığı Sesin Tonalitesine Dikkat Ederek Öğrendiği Dizilerle Nitelikli Ses   DÖNEMLER II  Öğrencinin sorgulama,
                          rın dizi ve arpej alıştırmalarında nasıl uygulanabileceği üzerine sınıfınızda
                 1.1. TONALİTE-NİTELİKLİ
                         SES ÜRETME
                                                         MÜZİĞİNDE
                  Üretme
                                                                                  kavrama becerilerini
                  Viyola eğitiminde önemli boyutlardan birisi dizi ve arpej çalışmalarıdır. Bu çalışmalar; viyola çalmada
                 sol ve sağ el tekniğinin gelişmesi, temiz entonasyon ile iyi bir acelitenin oluşması açısından en önemli
                 araçlardan biridir. Dizi ve arpej çalışmalarını günlük rutin hâline getirmek bireylerin eser ve alıştırma
                 çalışmalarını önemli ölçüde kolaylaştıracaktır.
                                     1. Etkinlik
                                                                                  geliştirmeyi amaçlar.
                  Şimdiye kadar öğrendiğiniz dizi-arpej ve triad çalışmalarını tonalitelerine dikkat ederek tekrar ediniz.
                 1.1.2. Öğrendiği Dizileri Yayın Farklı Bölümlerinde Nitelikli Ses Üreterek Çalma
                                     2. Etkinlik
                  Dizi-arpej ve triad çalışmalarını nitelikli ses elde edene kadar notada gösterildiği gibi çalıştıktan sonra iki,
                  dört ve sekiz bağlı olacak şekilde tekrar çalışınız.
                      Dizi-arpej ve triad çalışmalarını öğrendiğiniz yay tekniklerini kullanarak (martele,
                      staccato, detache vb.) çalışınız.                           Kavramlar
                 Do Majör Dizi-Arpej ve Triad Çalışması
                   ≥ ≤  0  ≤ ≥ 0  4 ≤  4
                 1-  Bc
                   ˙ œ œ œ œ œ œ ˙ œ œ œ œ œ 0 œ ˙ ≥ œ œ 4 œ œ œ œ ˙ œ œ œ œ œ œ  w
                   By  Üy  By  Ay                                                 Ünite içerisinde geçen
                  œ œb œ œ œb œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ 0 œ œ 4  œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ 0 œ œ 4  3
                       3
                            3
                                  3
                   3
                              3
                   0
                                    3
                        3
                         0
                 2-  3  4  3  4  3    3  œ œ œ œ                                  kavramları içerir.
                 B
                                     3
                               3
                          3
                    3
                                                 Kavramlar  Konu Başlıkları
                 5     3   0          4
                   3    2  4     0               KLASİK DÖNEM, SONAT,   3.1. KLASİK DÖNEM VİYOLA
                 B                               SONATİN  MÜZİĞİ
                  œ œ œb œ œ œb 4 œ œ 4 œ œ œ œ œ œ# œ# œ œ œ# œ# œ œ œ 4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œb œ œ œ œb œ œ œ œ œ œ œ œ w
                     3
                    3
                  œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ 4 œ œ œ œ œ œ  œ
                                2
                           4
                        0
                                   0
                              0
                      4
                     2
                           2
                 3-
                 B
                           0  4    4
                 B 3 œ œ œ œ œ œ 0 œ œ œ 4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  192  ˙  . ˙  œ œ ˙#  œ œ ≤  . ˙ 3  œ œ  Konu Başlıkları
                                      œ    Vln.  B # œ# œ œ ≤ œ ≤  ˙ ”  ”  . . Œ  œ œ ˙  53
                                                    3
               12
                                                    p
                                                            œ œ œ œ
                                            192  # œ# œ œ œ  Œ ? œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ# œ œ œ œ œ œ
                                                      œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                                                               œ œ œ œ
                                            &   ˙ ”  ”  . . Œ                     Ünite içerisinde geçen
                                                     p
                                           Pno.
                                            ? # ˙ œ œ œœ œ # œ œ œ  . . Œ  Œ  ˙  ”  konu başlıklarını içerir.
                                              ˙ œ œ œœ œ# œ œ œ ˙  w  w
                                                   ˙     w     w
                                            200 B # ˙  œ œ ≤  œ 3 œ œ œ œ ≤ œ ≤  œ
                                           Vln.   . ˙ 1  w  w   . ˙
                                            ? # œ œ# œ œ œ œ œ œ œ œ# œ œ œ œ œ œ œ ˙  œ #  . ˙  œ œ œ œ œ œ œ œ
                                            200
                                                 œ œ œ œ
                                                     œ œ œ œ
                                              œ œ œ œ
                                                          &     ˙  œ œ œ œ
                             ©
                                           Pno.
                                                              œ  œ œ œ œ ˙  Œ
                                                        ˙
               Karekod                        w  œ œ œ œ  œ  œ ˙  ˙  ˙ #  ˙  ˙  ˙  5.  Bilgi
                                                            . ˙
                                            ? # w
                                                 œ
                                            206  ˙ n  œ œ#  . ˙  œœ œœœœ œ œ ˙  œ 2 3  2 1  U  Ünite
                                           Vln.  B #    œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ Œ œ Œ ˙ ˙ Œ
               Resim, video, animasyon,     206  #             Œ œ œ g g  œ œ f  Œ ˙ Œ  ÇOK SESLİLİK III  Kitap içerisinde eserlerin
                                                                 ˙
                                                               œ
                                                                 ˙ ˙ ˙ U
                                                         œ
               soru ve çözümleri gibi ek   Pno.  & œ œ œ œ œ œ œ œ . ˙ ˙  ˙  œœ œœœœ œ œ ˙œ œ œ Œ n œ œ œ œ œ œ# œ#  œ g g g  f œ  U  bestecileriyle ilgili bilgi
                                                        œ œ œ œœ
                                               ˙
                                                            ˙
                                                         ˙
                                            ? # ˙
                                                   ˙
                                                      ˙ ˙ #
                                                     ˙ ˙
                                                        ˙ ˙
                                                              œ Œ œ Œ ˙ Œ
               kaynaklara ulaşabilmek       !  Bilgi ˙  ˙  ˙ #  ˙  ˙  ˙  ˙  œ  ˙  paylaşımını içerir.
               için karekodu okuyucu ile              Çok  sesli  müziğimizin  öncülerinden  olan  Cemal  Reşit  Rey,   B b b b 4 œ œ œ n  œ œ -  CHROMATIC INTERVALS
                                                                               Allegro moderato
                                                          Cemal Reşit Rey
                                                                                b 4
               taratabilirsiniz.                      Türk Beşleri olarak anılan bir grubun üyesidir. Besteciliği kadar   4  P  œ -  œ œ #  œ œ - œ  œ -  œ >  Herbert Kinsey
                                                      eğitimci,  piyano  pedagogu,  piyanist,  orkestra  yöneticisi  ve
                                                       İstanbul Şehir Orkestrasının kurucusu olarak Türk müzik
                                                                                  Açıklama
                                                       tarihine  geçmiştir.  Babası,  Servet-i  Fünun  dergisinde
               Detaylı bilgi için http//               H.  Nazım  takma  adıyla  yazan,  Edebiyat-i  Cedide’nin   8  B b b b œ œ n œ œ œ œ œ b  œ œ œ n ∫ œ  œ -  œ -  œ n œ œ # œ n œ -  œ b -  œ œ # n n b n ∫ b
                                                                               b
                                                       tanınmış  bir  yazarı,  Ahmet  Reşit  Bey’dir.  Kudüs’te
                                                                                                  œ œ œ œ œ
                                                                                      4
                                                        mutasarrıflık  görevindeyken  25  Eylül  1904  tarihinde
                                                        Cemal Reşit dünyaya gelmiştir. Çok küçük yaşta ağız
                                                        mızıkasıyla  şarkılar  çalmaya  başlamış,  ilk  piyano
                                                                                                 œ
               kitap.eba.gov.tr/karekod                 derslerini annesinden almış ve sekiz yaşında bir vals   B b b b œ n  œ œ Konu veya uygulamaya
                                                        bestelemiştir.
                                                                               b
                                                                                   œ œ ∫
                                                                                                œ > n œ b œ n œ b œ œ # œ n
                                                                                  œ n b
                                                                                     4
                                                        İlköğrenimine  İstanbul’da  Galatasaray  Lisesinde
                                                                                     œ b
                                                       başlamış,  ancak  Kamil  Paşa  kabinesinde  Dâhiliye
                                                       Nazırı  olan  babası,  Babıâli  olayından  sonra,  1913’de   œ  œ œ n n 4 œ œ œ #  œ œ œ
                                                       ailesini  toplayarak  Paris’e  yerleşmiştir.  Bu  arada  Paris   11  œ >
                                                       Konservatuvarı  Müdürü  Gabriel  Faure’nin  (Gabriel   B b b b  œ œ œ 4 œ œ n  œ œ œ
                                                      Fore)  aracılığı  ile  piyanist  Marguerite  Long’un  (Margarit   b  ilişkin bilgiler içerir.
                                            Görsel 5.2:   Lon)  öğrencisi  olmuş,  müzik  eğitimini  de  geliştirme  fırsatını   œ œ n œ b œ n ∫ œ b œ œ œ n œ œ # œ 3
                                            Ekslibris  bulmuştur. Birinci Dünya Savaşı’nın başlamasıyla, annesi ile birlikte   F
                                                     İsviçre’ye giderek, Cenevre’de St. Antoine (Sen Antuan) Kolejinde ve   œ œ œ œ œ n œ œ n œ 3
                                            Cenevre Konservatuvarında eğitimini sürdürmüştür. 1920’de Paris’e dönerek yine Marguerite Long’un piyano   15 B b b b  2  4 ∫  4
                                            kurslarına  katılmış,  Raul  Laparra’dan  (Raul  Leparra)  bestecilik  (kompozisyon)  dersleri  almış;  ayrıca  Gabriel
               Uyarı                        Faure ile “Müzik Estetiği” ve Henri Defosse (Henri Defus) ile Orkestra Şefliği çalmıştır. Cemal Reşit Rey’in Türk   b œ œ œ n  œ  œ œ n  4  œ œ b œ n œ œ œ n œ œ œ n ∫ œ œ n œ
                                            kültürüne hizmeti 1923’te Cumhuriyet’in kurulmasıyla başlar. O zamanki adıyla Dar-ül Elhan’da ( sonradan
                                            İstanbul  Belediye  Konservatuvarı)  kompozisyon  ve  piyano  dersleri  vermek  üzere  yurda  dönen  sanatçı,1926
                                            yılında burada bir de koro kurmuştur.  18  œ œ  œ œ n  œ œ n  4
                                             Besteci 1926’da bestelediği ve ilk kez Türkiye halk motiflerini kullandığı “On iki Anadolu Türküsü” ile birinci   œ œ œ n ∫ œ  œ œ œ # n n b n ∫
                                            dönem çalışmalarının başladığını söylemiştir. Halk türküleri ve oyun havalarını armonize ederek ilk çok seslilik   B b b b œ œ n b n b  ∫  4  œ œ œ œ œ b  4
                                                                             b
                                            örneklerini sunmuştur. 1931’den sonra ortaya çıkan yapıtları içerik olarak daha gizemsel ve teknik operetlerdir.
               Öğrencilerin dikkat et-      Hafif ve anlamlı ezgileriyle halkı çoksesliliğe alıştırmayı öngören bu operetler yıllarca ilgi toplamıştır. 1950’den   Ünite 4.  œ œ œ œ œ b  œ
                                            sonra  Cemal  Reşit,  ”kendi  fantezi  dünyası  içinde”  çalışmalar  yaptığını  belirtmiştir.  Makamsal  Türk  müziği,
                                            yararlandığı  yapıtları  bu  döneme  rastlar:  Çağrılış,  Fatih  Senfonisi  gibi.  Teknik  açıdan,  Cemal  Reşit  Rey’in
                                           Ünite 1.  tasavvuf felsefesi, ölüm fikrinin işlendiği, konulu senfonik şiirleri, ilahilerden ve büyük orkestra olanaklarından   21  œ œ œ œ œ œ œ œ n  œ œ œ n
                                                2.
               meleri gereken noktaların    yapıtlarının tümü modal yapı, belli bir tona bağlı armoni dokusu ve melodik çizgiye büyük önem veren bir   B b b b œ œ œ n œ œ -  œ -  œ œ # œ œ œ -  œ -  œ  œ œ b  œ œ œ
                                                                            b
                                                Konu
                                            kurgu içinde yazılmıştır. 1982 yılında “Devlet Sanatçısı” unvanı alan besteci, 7 Ekim 1985 tarihindeki ölümüne
                                            dek İstanbul Mimar Sinan Üniversitesi’ne bağlı Devlet Konservatuvarında kompozisyon öğretmenliği yapmıştır.
                                                                             P
                                                              www.crrkonsersalonu.org
                                                                           25
               belirtildiği bölümdür.                        ÇALMA TEKNİĞİ  157  DİZİ-MAKAMLAR VE İLGİLİ DAĞARCIK IV  29 B b b b œ > b  4 cresc.  œ œ œ œ œ n œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ -
                                                                                        œ > n œ b œ n œ b œ œ # œ n
                                                                                             œ œ œ œ
                                              1.2. FLAGEOLET
                                                                                                œ -
                                                                           B b b b œ œ n œ n œ œ # œ œ œ œ œ œ œ œ n œ œ œ
                                              1.2.1. Flageolet Çalma Tekniği
                                                                           b
                                                                                 œ
                                                                                  dim.
               Alt Konu Başlıkları       SESLENDİRME-YORUMLAMADA FARKLI ÇALMA BİÇİM VE UYGULAMALARI II  Doğal Flageolet  0 3  Açıklama f  œ n œ b œ n œ b œ œ n œ b n œ b œ œ b œ œ n œ b œ n  œ œ œ œ œ -  œ -  œ œ œ n œ ˙
                                              Flageolet (flajole), flüt ve ıslık sesini andıran sestir. Viyolada sol el tekniği ile yapılır. Sol el parmakları-
                                             nın etli ucu tellere dokundurularak flageolet sesi elde edilir. Viyolada uygulayabileceğimiz iki çeşit flageo-
                                             let çalma tekniği vardır. Bunlardan ilki sadece sol el parmaklarının etli ucunu tellere dokundurarak teldeki
                                             doğuşkan seslerin tınlaması ile elde edilir ve buna doğal flageolet denir. Bir diğeri ise flageolet sesini elde
                                             Flageolet tekniği aşağıdaki örneklerde olduğu gibi gösterilir.
                                              0 2
                                             4
                                            etmek istediğimiz notaya birinci parmak basıldıktan sonra bastığımız notanın dördüncü derecesindeki
                                            notaya serçe parmak dokundurularak elde edilir. Bu yöntemle elde ettiğimiz sese de yapay flageolet denir.
               Ünite içerisinde geçen       B 4 O œ  O œ  œ 0 4  O œ 0 2  0 3 O œ  œ 0 4  0 3 O œ  œ 0 4  Yapay Flageolet O œ 1 4  O œ 1 4  1 4 O œ  O œ 1 4  O œ 1 4  1 4 O œ  rım ton” büyüklüğündeki aralığa, “kromatik yarım ton” ya da kromatik aralık denir.
                                                          1 4
                                                        1 4
                                                         O œ b
                                                        O œ
               konuların içeriğidir.        baskısına ve yay çekişine dikkat etmek gereklidir.
                                                                         Chromatic Intervals (kromatik aralık): Adları aynı fakat yükseklikleri farklı seslerin ardışımından oluşan “ya-
                                                               Uyarı !  Allegro moderato
                                            İyi bir flageolet sesi için flageolet sesini yaparken sağ el yay tekniğine yani yayın tel üzerindeki
                                                                         b 3  œ - ≤  œ œ œ . . œ . œ .  SPİCCATO BOWİNG
                                                                        B b b b 4
                                                                               œ
                                                                          P       ˙
                                                                       5              œ -
                                                                       B b b b ˙        œ  œ  Herbert Kinsey
                                                                                             œ
                                                                            œ -
                                                             4. Etkinlik  b               œ .  œ . n . ∫ n . œ
                                                    Doğal flageolet
                                           Doğal ve yapay flageolet ile ilgili fotoğrafları inceleyiniz. Karekodları kullanarak örnek videoları izleyiniz.
                                                                      9       œ œ œ . œ . œ . œ .  œ œ œ . œ . œ . œ .
                                                                        b                    œ œ
                                                                      B b b b ˙          œ œ œ . œ . . .
                                                                            œ œ  œ œ œ . œ . œ . œ .
                                                                                   œ . œ . œ
                                                                      13
                                                                      B b b b œ . œ . œ  ‰ œ . J  œ œ œ . œ . œ n . ∫ œ n .
                                                                       b    œ .
                                                                           ‰ J  œ œ œ œ . . .  P
                                                                                 œ œ
                                                                           P
                                                                     17            œ œ œ n  œ .
                                           Görsel 1.2: Doğal flageolet
                                            B                        B b b b b        œ . œ .  œ œ œ n
                                                                       ˙
                                             O w       Görsel 1.3: Doğal flageolet   œ    œ . œ . œ .
                                      20                           92  21  F  œ n  œ œ n
                                                        B                      œ œ - œ -  . œ  œ  simile
                                                                     B b b b ˙
                                                          O w         b             J œ - œ -
                                                                          œ - -        œ œ œ n
                                                                           œ n            œ œ - œ -
                                                                               œ œ - œ - n
                                                                            œ œ œ n
                                                                    25  œ >   cresc.  œ œ œ œ n b - -
                                                                                     œ œ
                                                                    B b b b  œ n  œ    œ œ 4 œ n ∫ œ œ - œ -
                                                  ©                  b    œ  œ -  œ -  œ >  œ n
                                                                      f         œ  œ
                                                                   28  œ > n      œ -  œ -  œ n >  œ #  œ  œ
        10                                                         B b b b b  œ œ œ - -  œ œ n  œ -  œ n -
                                                                        4
                                                                         œ œ
                                                                                œ >
                                                                             œ œ - œ
                                                                                 œ œ œ
                                                                                      œ >  œ #  œ œ œ - œ -
                                                                                    œ - œ -
                                      ©
                                                   ©
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16