Page 11 - ÇALGI EĞİTİMİ | VİYOLA 12
P. 11
.
KITABIN TANITIMI
Hazırlık Çalışmaları
Derse başlamadan önce
öğrencilerin konuya
hazırlanmaları için veri-
len sorulardır.
1.
Ünite 1. Hazırlık Çalışmaları
Konu fikir alışverişinde bulununuz. 3. ÜNİTE VİYOLA Etkinlik
Öğrendiğiniz nota değerleri ile yay tekniklerini tekrar ederek bu çalışmala-
SESLENDİRME-YORUMLAMADA FARKLI ÇALMA BİÇİM VE UYGULAMALARI II 1.1.1. Viyolada Çaldığı Sesin Tonalitesine Dikkat Ederek Öğrendiği Dizilerle Nitelikli Ses DÖNEMLER II Öğrencinin sorgulama,
rın dizi ve arpej alıştırmalarında nasıl uygulanabileceği üzerine sınıfınızda
1.1. TONALİTE-NİTELİKLİ
SES ÜRETME
MÜZİĞİNDE
Üretme
kavrama becerilerini
Viyola eğitiminde önemli boyutlardan birisi dizi ve arpej çalışmalarıdır. Bu çalışmalar; viyola çalmada
sol ve sağ el tekniğinin gelişmesi, temiz entonasyon ile iyi bir acelitenin oluşması açısından en önemli
araçlardan biridir. Dizi ve arpej çalışmalarını günlük rutin hâline getirmek bireylerin eser ve alıştırma
çalışmalarını önemli ölçüde kolaylaştıracaktır.
1. Etkinlik
geliştirmeyi amaçlar.
Şimdiye kadar öğrendiğiniz dizi-arpej ve triad çalışmalarını tonalitelerine dikkat ederek tekrar ediniz.
1.1.2. Öğrendiği Dizileri Yayın Farklı Bölümlerinde Nitelikli Ses Üreterek Çalma
2. Etkinlik
Dizi-arpej ve triad çalışmalarını nitelikli ses elde edene kadar notada gösterildiği gibi çalıştıktan sonra iki,
dört ve sekiz bağlı olacak şekilde tekrar çalışınız.
Dizi-arpej ve triad çalışmalarını öğrendiğiniz yay tekniklerini kullanarak (martele,
staccato, detache vb.) çalışınız. Kavramlar
Do Majör Dizi-Arpej ve Triad Çalışması
≥ ≤ 0 ≤ ≥ 0 4 ≤ 4
1- Bc
˙ œ œ œ œ œ œ ˙ œ œ œ œ œ 0 œ ˙ ≥ œ œ 4 œ œ œ œ ˙ œ œ œ œ œ œ w
By Üy By Ay Ünite içerisinde geçen
œ œb œ œ œb œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ 0 œ œ 4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ 0 œ œ 4 3
3
3
3
3
3
0
3
3
0
2- 3 4 3 4 3 3 œ œ œ œ kavramları içerir.
B
3
3
3
3
Kavramlar Konu Başlıkları
5 3 0 4
3 2 4 0 KLASİK DÖNEM, SONAT, 3.1. KLASİK DÖNEM VİYOLA
B SONATİN MÜZİĞİ
œ œ œb œ œ œb 4 œ œ 4 œ œ œ œ œ œ# œ# œ œ œ# œ# œ œ œ 4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œb œ œ œ œb œ œ œ œ œ œ œ œ w
3
3
œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ 4 œ œ œ œ œ œ œ
2
4
0
0
0
4
2
2
3-
B
0 4 4
B 3 œ œ œ œ œ œ 0 œ œ œ 4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ 192 ˙ . ˙ œ œ ˙# œ œ ≤ . ˙ 3 œ œ Konu Başlıkları
œ Vln. B # œ# œ œ ≤ œ ≤ ˙ ” ” . . Œ œ œ ˙ 53
3
12
p
œ œ œ œ
192 # œ# œ œ œ Œ ? œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ# œ œ œ œ œ œ
œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
œ œ œ œ
& ˙ ” ” . . Œ Ünite içerisinde geçen
p
Pno.
? # ˙ œ œ œœ œ # œ œ œ . . Œ Œ ˙ ” konu başlıklarını içerir.
˙ œ œ œœ œ# œ œ œ ˙ w w
˙ w w
200 B # ˙ œ œ ≤ œ 3 œ œ œ œ ≤ œ ≤ œ
Vln. . ˙ 1 w w . ˙
? # œ œ# œ œ œ œ œ œ œ œ# œ œ œ œ œ œ œ ˙ œ # . ˙ œ œ œ œ œ œ œ œ
200
œ œ œ œ
œ œ œ œ
œ œ œ œ
& ˙ œ œ œ œ
©
Pno.
œ œ œ œ œ ˙ Œ
˙
Karekod w œ œ œ œ œ œ ˙ ˙ ˙ # ˙ ˙ ˙ 5. Bilgi
. ˙
? # w
œ
206 ˙ n œ œ# . ˙ œœ œœœœ œ œ ˙ œ 2 3 2 1 U Ünite
Vln. B # œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ Œ œ Œ ˙ ˙ Œ
Resim, video, animasyon, 206 # Œ œ œ g g œ œ f Œ ˙ Œ ÇOK SESLİLİK III Kitap içerisinde eserlerin
˙
œ
˙ ˙ ˙ U
œ
soru ve çözümleri gibi ek Pno. & œ œ œ œ œ œ œ œ . ˙ ˙ ˙ œœ œœœœ œ œ ˙œ œ œ Œ n œ œ œ œ œ œ# œ# œ g g g f œ U bestecileriyle ilgili bilgi
œ œ œ œœ
˙
˙
˙
? # ˙
˙
˙ ˙ #
˙ ˙
˙ ˙
œ Œ œ Œ ˙ Œ
kaynaklara ulaşabilmek ! Bilgi ˙ ˙ ˙ # ˙ ˙ ˙ ˙ œ ˙ paylaşımını içerir.
için karekodu okuyucu ile Çok sesli müziğimizin öncülerinden olan Cemal Reşit Rey, B b b b 4 œ œ œ n œ œ - CHROMATIC INTERVALS
Allegro moderato
Cemal Reşit Rey
b 4
taratabilirsiniz. Türk Beşleri olarak anılan bir grubun üyesidir. Besteciliği kadar 4 P œ - œ œ # œ œ - œ œ - œ > Herbert Kinsey
eğitimci, piyano pedagogu, piyanist, orkestra yöneticisi ve
İstanbul Şehir Orkestrasının kurucusu olarak Türk müzik
Açıklama
tarihine geçmiştir. Babası, Servet-i Fünun dergisinde
Detaylı bilgi için http// H. Nazım takma adıyla yazan, Edebiyat-i Cedide’nin 8 B b b b œ œ n œ œ œ œ œ b œ œ œ n ∫ œ œ - œ - œ n œ œ # œ n œ - œ b - œ œ # n n b n ∫ b
b
tanınmış bir yazarı, Ahmet Reşit Bey’dir. Kudüs’te
œ œ œ œ œ
4
mutasarrıflık görevindeyken 25 Eylül 1904 tarihinde
Cemal Reşit dünyaya gelmiştir. Çok küçük yaşta ağız
mızıkasıyla şarkılar çalmaya başlamış, ilk piyano
œ
kitap.eba.gov.tr/karekod derslerini annesinden almış ve sekiz yaşında bir vals B b b b œ n œ œ Konu veya uygulamaya
bestelemiştir.
b
œ œ ∫
œ > n œ b œ n œ b œ œ # œ n
œ n b
4
İlköğrenimine İstanbul’da Galatasaray Lisesinde
œ b
başlamış, ancak Kamil Paşa kabinesinde Dâhiliye
Nazırı olan babası, Babıâli olayından sonra, 1913’de œ œ œ n n 4 œ œ œ # œ œ œ
ailesini toplayarak Paris’e yerleşmiştir. Bu arada Paris 11 œ >
Konservatuvarı Müdürü Gabriel Faure’nin (Gabriel B b b b œ œ œ 4 œ œ n œ œ œ
Fore) aracılığı ile piyanist Marguerite Long’un (Margarit b ilişkin bilgiler içerir.
Görsel 5.2: Lon) öğrencisi olmuş, müzik eğitimini de geliştirme fırsatını œ œ n œ b œ n ∫ œ b œ œ œ n œ œ # œ 3
Ekslibris bulmuştur. Birinci Dünya Savaşı’nın başlamasıyla, annesi ile birlikte F
İsviçre’ye giderek, Cenevre’de St. Antoine (Sen Antuan) Kolejinde ve œ œ œ œ œ n œ œ n œ 3
Cenevre Konservatuvarında eğitimini sürdürmüştür. 1920’de Paris’e dönerek yine Marguerite Long’un piyano 15 B b b b 2 4 ∫ 4
kurslarına katılmış, Raul Laparra’dan (Raul Leparra) bestecilik (kompozisyon) dersleri almış; ayrıca Gabriel
Uyarı Faure ile “Müzik Estetiği” ve Henri Defosse (Henri Defus) ile Orkestra Şefliği çalmıştır. Cemal Reşit Rey’in Türk b œ œ œ n œ œ œ n 4 œ œ b œ n œ œ œ n œ œ œ n ∫ œ œ n œ
kültürüne hizmeti 1923’te Cumhuriyet’in kurulmasıyla başlar. O zamanki adıyla Dar-ül Elhan’da ( sonradan
İstanbul Belediye Konservatuvarı) kompozisyon ve piyano dersleri vermek üzere yurda dönen sanatçı,1926
yılında burada bir de koro kurmuştur. 18 œ œ œ œ n œ œ n 4
Besteci 1926’da bestelediği ve ilk kez Türkiye halk motiflerini kullandığı “On iki Anadolu Türküsü” ile birinci œ œ œ n ∫ œ œ œ œ # n n b n ∫
dönem çalışmalarının başladığını söylemiştir. Halk türküleri ve oyun havalarını armonize ederek ilk çok seslilik B b b b œ œ n b n b ∫ 4 œ œ œ œ œ b 4
b
örneklerini sunmuştur. 1931’den sonra ortaya çıkan yapıtları içerik olarak daha gizemsel ve teknik operetlerdir.
Öğrencilerin dikkat et- Hafif ve anlamlı ezgileriyle halkı çoksesliliğe alıştırmayı öngören bu operetler yıllarca ilgi toplamıştır. 1950’den Ünite 4. œ œ œ œ œ b œ
sonra Cemal Reşit, ”kendi fantezi dünyası içinde” çalışmalar yaptığını belirtmiştir. Makamsal Türk müziği,
yararlandığı yapıtları bu döneme rastlar: Çağrılış, Fatih Senfonisi gibi. Teknik açıdan, Cemal Reşit Rey’in
Ünite 1. tasavvuf felsefesi, ölüm fikrinin işlendiği, konulu senfonik şiirleri, ilahilerden ve büyük orkestra olanaklarından 21 œ œ œ œ œ œ œ œ n œ œ œ n
2.
meleri gereken noktaların yapıtlarının tümü modal yapı, belli bir tona bağlı armoni dokusu ve melodik çizgiye büyük önem veren bir B b b b œ œ œ n œ œ - œ - œ œ # œ œ œ - œ - œ œ œ b œ œ œ
b
Konu
kurgu içinde yazılmıştır. 1982 yılında “Devlet Sanatçısı” unvanı alan besteci, 7 Ekim 1985 tarihindeki ölümüne
dek İstanbul Mimar Sinan Üniversitesi’ne bağlı Devlet Konservatuvarında kompozisyon öğretmenliği yapmıştır.
P
www.crrkonsersalonu.org
25
belirtildiği bölümdür. ÇALMA TEKNİĞİ 157 DİZİ-MAKAMLAR VE İLGİLİ DAĞARCIK IV 29 B b b b œ > b 4 cresc. œ œ œ œ œ n œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ -
œ > n œ b œ n œ b œ œ # œ n
œ œ œ œ
1.2. FLAGEOLET
œ -
B b b b œ œ n œ n œ œ # œ œ œ œ œ œ œ œ n œ œ œ
1.2.1. Flageolet Çalma Tekniği
b
œ
dim.
Alt Konu Başlıkları SESLENDİRME-YORUMLAMADA FARKLI ÇALMA BİÇİM VE UYGULAMALARI II Doğal Flageolet 0 3 Açıklama f œ n œ b œ n œ b œ œ n œ b n œ b œ œ b œ œ n œ b œ n œ œ œ œ œ - œ - œ œ œ n œ ˙
Flageolet (flajole), flüt ve ıslık sesini andıran sestir. Viyolada sol el tekniği ile yapılır. Sol el parmakları-
nın etli ucu tellere dokundurularak flageolet sesi elde edilir. Viyolada uygulayabileceğimiz iki çeşit flageo-
let çalma tekniği vardır. Bunlardan ilki sadece sol el parmaklarının etli ucunu tellere dokundurarak teldeki
doğuşkan seslerin tınlaması ile elde edilir ve buna doğal flageolet denir. Bir diğeri ise flageolet sesini elde
Flageolet tekniği aşağıdaki örneklerde olduğu gibi gösterilir.
0 2
4
etmek istediğimiz notaya birinci parmak basıldıktan sonra bastığımız notanın dördüncü derecesindeki
notaya serçe parmak dokundurularak elde edilir. Bu yöntemle elde ettiğimiz sese de yapay flageolet denir.
Ünite içerisinde geçen B 4 O œ O œ œ 0 4 O œ 0 2 0 3 O œ œ 0 4 0 3 O œ œ 0 4 Yapay Flageolet O œ 1 4 O œ 1 4 1 4 O œ O œ 1 4 O œ 1 4 1 4 O œ rım ton” büyüklüğündeki aralığa, “kromatik yarım ton” ya da kromatik aralık denir.
1 4
1 4
O œ b
O œ
konuların içeriğidir. baskısına ve yay çekişine dikkat etmek gereklidir.
Chromatic Intervals (kromatik aralık): Adları aynı fakat yükseklikleri farklı seslerin ardışımından oluşan “ya-
Uyarı ! Allegro moderato
İyi bir flageolet sesi için flageolet sesini yaparken sağ el yay tekniğine yani yayın tel üzerindeki
b 3 œ - ≤ œ œ œ . . œ . œ . SPİCCATO BOWİNG
B b b b 4
œ
P ˙
5 œ -
B b b b ˙ œ œ Herbert Kinsey
œ
œ -
4. Etkinlik b œ . œ . n . ∫ n . œ
Doğal flageolet
Doğal ve yapay flageolet ile ilgili fotoğrafları inceleyiniz. Karekodları kullanarak örnek videoları izleyiniz.
9 œ œ œ . œ . œ . œ . œ œ œ . œ . œ . œ .
b œ œ
B b b b ˙ œ œ œ . œ . . .
œ œ œ œ œ . œ . œ . œ .
œ . œ . œ
13
B b b b œ . œ . œ ‰ œ . J œ œ œ . œ . œ n . ∫ œ n .
b œ .
‰ J œ œ œ œ . . . P
œ œ
P
17 œ œ œ n œ .
Görsel 1.2: Doğal flageolet
B B b b b b œ . œ . œ œ œ n
˙
O w Görsel 1.3: Doğal flageolet œ œ . œ . œ .
20 92 21 F œ n œ œ n
B œ œ - œ - . œ œ simile
B b b b ˙
O w b J œ - œ -
œ - - œ œ œ n
œ n œ œ - œ -
œ œ - œ - n
œ œ œ n
25 œ > cresc. œ œ œ œ n b - -
œ œ
B b b b œ n œ œ œ 4 œ n ∫ œ œ - œ -
© b œ œ - œ - œ > œ n
f œ œ
28 œ > n œ - œ - œ n > œ # œ œ
10 B b b b b œ œ œ - - œ œ n œ - œ n -
4
œ œ
œ >
œ œ - œ
œ œ œ
œ > œ # œ œ œ - œ -
œ - œ -
©
©