Page 14 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 12
P. 14

KİT
             KİTABIN TANITIMIABIN TANITIMI








            Ölçme ve Değerlendirme       Ölçme ve Değerlendirme Soruları     KONTROL LİSTESİ   Kontrol Listesi
                                        Aşağıda verilen soruların cevabını boş bırakılan alanlara yazınız.     “Seslendirme ve Yorumlamada Farklı Çalma Biçim ve Uygulamaları II” ünitesinde kazanılan
                                        1. Flageolet kavramını açıklayınız.  becerileri değerlendirmek amacıyla aşağıdaki kontrol listesini öğretmeninizle doldurunuz. Kontrol
            Üniteyle ilgili ölçme ve     ………………………………………………………………………………………………………………  listesindeki davranışlardan gerçekleştirilenler için Evet, gerçekleştirilemeyenler için Hayır sütununa   Ünitede ka-
                                                                     (√) işareti koyunuz.
                                         ………………………………………………………………………………………………………………
                                         ………………………………………………………………………………………………………...........
            değerlendirme çalışma-      2. Yapay flajöle ve doğal flajöle arasındaki farkları yazınız.  SIRA  GÖZLEMLENECEK DAVRANIŞLAR  EVET  HAYIR  zanılan beceril-
                                         ………………………………………………………………………………………………………………
                                         ………………………………………………………………………………………………………………
                                         ………………………………………………………………………………………………………...........
            larının yer aldığı bölümdür.  Aşağıdaki soruları verilen dizek üzerinde cevaplayınız.  1 2  Flajöle çalma tekniğini açıklar.  erin değerlendi-
                                                                       Doğal flajöle çalma tekniğini açıklar.
                                        3. Aşağıdaki dizeğe re minör tonunda çıkıcı melodik minör, inici doğal minör olacak şekilde
                                        iki oktav dizi yazınız.
                                         B b 4 4                      3  Yapay flajöle çalma tekniğini açıklar.
                                                                                              rildiği bölümdür.
                                                                      4  Etütlerde  flajöle  çalma  tekniğinin  özelliklerini
                                         5                             uygular.
                                         B b
                                                                      5  Eserlerde  flajöle  çalma  tekniğinin  özelliklerini
                                                                       uygular.
                                                                      6  Viyolada   öğrendiği   dizileri   yayın   farklı
                                        4. Aşağıdaki dizinin hangi tonda olduğunu bulduktan sonra boş kalan ölçüyü tamamlayınız.  bölümlerinde nitelikli ses üreterek çalar.
                                         B b b b 4 4  œ  œ  œ  œ  œ  œ  7  Öğrendiği  etütleri  tonalite  kurallarına  uygun
                                           œ  œ  œ       œ  œ  œ       şekilde nitelikli ses üreterek çalar.
                                        Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları okuyarak doğru seçeneği işaretleyiniz.  8  Öğrendiği  eserleri  tonalite  kurallarına  uygun
                                                                       şekilde nitelikli ses üreterek çalar.
                                        5. Çıkıcı sol minör melodik dizisinde yarım ton tizleşen sesler hangileridir?
                                         A) Mi bemol, fa         B) Re, fa diyez       C) Si bemol, la bemol    Bu ünitede
                                               D) Si bemol, mi bemol          E) Sol, si  Not: Gözlenen her davranış için 10 puan verilir. Öğrencinin ölçekten aldığı puan 100 lük not   •  II. konumda kalarak dizi, arpej, etüt ve eser çalmayı,
                                                                     sistemine çevirilir.
                                                                                              •  II. konumda geçişli dizi, arpej, etüt ve eser çalmayı öğreneceksiniz.
                                        6. Fa majör tonalitesi hangi değiştirici işareti alır?
                                         A) Do diyez             B) Fa diyez         C) La bemol
                                               D) Mi bemol                E) Si bemol
                                         Aşağıdaki karekod uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak verilen ölçme ve değerlendirme
                                                sorularını cevaplayınız.
                                                            29       30  1. ÜNİTE
                                                         Viyola 12. Sınıf
                                                   ©
                                                  ©
                                                                        4.5. Segâh Makamında Dizi, Etüt ve Eserler
                                         Okuma Parçası                    4.5.1. Segâh Makamı Dizisi
                                                                      Segâh Farsçada “üçüncü yer” anlamına gelmektedir. Koyu bir hüzün duygusu uyandıran
                                         Aşağıda Türk Beşleri’nden biri olan Hasan Ferit Alnar’ın (Görsel 2.1) yaşam öyküsünü konu alan bir   segâh, 14. yüzyıldan öncelere dayanan oldukça eski makamlarımızdan biridir. Makamın genel özel-
                                         metin verilmiştir. Metne göre sanatçının Türk müziğine verdiği önemi “sorumluluk ve sabır” değerleri   likleri Tablo 1’de verilmiştir.
                                         bağlamında yorumlayınız.
                                                                     Tablo 1: Segâh Makamının Özellikleri
                                         Hasan Ferit Alnar (1906 - 1978)    Yerinde tam segâh beşlisine eviçte hicaz dörtlüsünün eklenmesinden meydana   Tablolar
                                         11 Mart 1906’da İstanbul’da doğdu. Müzisyen, besteci,   Dizisi
                                         orkestra şefi, kanun virtüözü ve müzik öğretmenidir. Müziğe   gelmiştir.
            Okuma Parçası                annesinin teşvikiyle küçük yaşta (8 yaşında) kanun çalarak   Durak (Karar) Sesi  “Si” koma bemollü segâh perdesidir.
                                         başladı. Vitali Efendi’den ders alan Hasan Ferit, 12 yaşında
                                         bir kanun virtüözü olarak ünlendi ve ilk bestelerini 16 yaşında
                                         yaptı. Çok sesli müzik alanına yöneldi. Kanunî Hasan Ferit
                                         Alnar,  İstanbul  Sultanisinde  ve  beraberinde  1922-1926   Seyri  Çıkıcı.  Konuların tablo-
                                         yılları arasında Darü’t-Ta’lim-i Musiki Topluluğunda kanun
                                         çaldı.  Bu  tecrübesi  sayesinde  1922’de  Türk  makamlarını
            Kitapta   adı   geçen        kullandığı tek sesli bir operetle besteciliğe başladı. 1926   Güçlü Sesi  “Re” (neva) sesidir.  lar ile anlatıldığı
                                         yılında  “On  Saz  Semaisi”  yayımlandı.  Aynı  toplulukla
                                         Berlin’e  giderek  Alman  Polydor  firması  için  birkaç  plak
                                         doldurdu. Bu yolculuklarından birinde Berlin Yüksek Okul   Donanımı  “Si” ve “mi” için koma bemolü, “fa” için bakiye diyezi alır.
                                         müdürü ve besteci Franz Schreker (Franz Şıreka) ile tanıştı.
            önemli  müzisyenlerin        Viyana Devlet Müzik Akademisinde bestecilik ve orkestra   Görsel 2.1: Hasan Ferit Alnar  Yeden Sesi  Bakiye diyezli “la” (kürdî) perdesidir.  bölümdür.
                                         yöneticiliği dersleri aldı. 1932 yılında Viyana’daki eğitimini
                                         tamamlayarak İstanbul Şehir Tiyatrosunda orkestra şefliği
                                         yaptı. Aynı zamanda Belediye Konservatuvarında müzik tarihi öğretmenliği görevinde bulundu.   Segâh makamının seyrine durak civarından veya pest taraftaki genişlemiş
                                         Atatürk,  kendi  musikimizle  birlikte  Batı  müziğinin  de  öğrenilmesi  taraftarıydı.  Bu  düşünceyle
            hayat  hikâyelerinin  bir    Hasan Ferit gibi yetenekleri bursla Batı’ya gönderdi.   bölgenin seslerinden başlanabilir. Makamı meydana getiren değişik çeşni
                                                                          ve dizilerde karışık gezinilip neva perdesinde yarım karar yapılır. Bu sırada
                                         Klasik Türk müziği ögeleri ile Batı müziği tekniklerini bağdaştırmaya çalışan ilk müzisyenlerden
                                         olan, her iki tür müziği ve kültürü çok iyi bilen Alnar’ın Türk müziğine hizmetleri takdire şayandır.   Seyir Özellikleri  bütün  seyir  boyunca  gerekli  asma  kararlarda  kalışlar  yapılır.  Nihayet
                                                                          yine  karışık  gezinilerek  ve  gerekiyorsa  pest  taraftaki  genişlemiş  bölgede
            metin  aracılığıyla  ver-    Senfoni  Orkestrası)  şef  yardımcısı  oldu  ve  1937’de  Carl  Ebert’le  birlikte  Türkiye’de  ilk  opera   seyredildikten  sonra  mutlaka  segâh  perdesinde  tam  veya  eksik  segâh
                                         1936’da, o dönemdeki ismiyle Riyaset-i Cumhur Filormani Orkestrasında (Cumhurbaşkanlığı
                                                                          çeşnisiyle ve genellikle yedenli tam karar yapılır.
                                         gösterisini düzenledi. 1937-1938 yıllarında halk müziği derleme çalışmalarına katıldı. 1940’larda
                                         adını  duyuran,  büyük  yokluklar  içinde  çok  sesli  çağdaş  müzik  akımını  başlatan,  ilk  kuşak
            ildiği bölümdür.             bestecilerden  “Türk  Beşleri”  arasında  yer  aldı.  1942’de  çok  sesli  ulusal  musiki  yazılmasını        4.5.2. Segâh Makamında Dizi Çalma
                                         özendirmek için konulan “İnönü Armağanı”nı ilk kez alan sanatçı oldu.
                                                                      Türk müziği ses sistemine göre segâh makamı dizisinin gösterimi aşağıdaki gibidir.
                                          1946 yılında daha önce şef yardımcısı olduğu Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası şefliğine
                                         getirildi.  1952’de  rahatsızlığı  sebebiyle  şeflik  görevinden  ayrıldı.  Ancak  Türk  müziğine  olan
                                         hizmeti devam etti. Atatürk’ün açtırdığı Ankara Devlet Konservatuvarında öğretmenlik yapmaya   Segâh 5'lisi  Hicaz 4'lüsü
                                         başladı. Bu görevi ölümüne değin sürdürdü. Türk müzik tarihinin en büyük kanun virtüözü olarak   w  œ s  w q
                                         tanınan Hasan Ferit Alnar, 27 Temmuz 1978 tarihinde Ankara’da hayatını kaybetti.  œ )  w q  œ  w  œ q  w s
                                                                     & s (
                                                        Genel ağdan alınmıştır.

                                                                        Batı müziği ses sistemine göre segâh makamı dizisinin gösterimi aşağıdaki gibidir.
                                                                     B w  w  w  w  w s  w  w s  w
                                         52  2. ÜNİTE                                 Viyola 12. Sınıf  91
                                                              KONTROL LİSTESİ
                                                       “Viyola Çalmada Konumlar III” ünitesinde kazandığınız becerileri değerlendirmek amacıyla aşa-
                                                      ğıdaki kontrol listesini öğretmeninizle doldurunuz. Kontrol listesindeki davranışlardan gerçekleştiri-
                                                      lenler için Evet, gerçekleştirilemeyenler için Hayır sütununa (√) işareti koyunuz.
                                                      SIRA  GÖZLEMLENECEK DAVRANIŞLAR  EVET  HAYIR
                          Kontrol Listesi              1  Viyolada II. konum kavramını açıklar.
                                                       2  Viyolada II. konumda tüm tellerde parmaklarını doğru seslere basar.
                          Kitapta  ünite  sonların-    3  II. konumda kalarak diziler çalar.
                          da  kazanılan  becer-        4  II. konumda kalarak etütler çalar.
                                                       5  II. konumda kalarak eserler çalar.
                          lerin  kontrol  edildiği     6  I, II ve III. konum geçişli diziler çalar.
                          bölümdür.                    7  I, II ve III. konum geçişli etütler çalar.
                                                       8  I, II ve III. konum geçişli eserler çalar.
                                                                               Bu ünitede
                                                      Not: Gözlenen her davranış için 10 puan verilir. Öğrencinin ölçekten aldığı puan 100 lük not   Etüt ve eserlerde spiccato (spikato) çalmayı öğreneceksiniz.
                                                      sistemine çevirilir.
                                                      54  2. ÜNİTE
              12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19