Page 13 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 12
P. 13

KİT
             KİTABIN TANITIMIABIN TANITIMI
            Ünite kapağında
            ünitenin numarasını                                                            Ünitede öğrenilecek
            gösterir.                       1. ÜNİTE                                      konu içeriklerinin yer
                                            SESLENDİRME                            2. ÜNİTE
                                          VE YORUMLAMADA             VİYOLA ÇALMADA           aldığı bölümdür.
            Ünite kapağında              FARKLI ÇALMA BİÇİM VE        KONUMLAR III
            ünitenin adını                 UYGULAMALARI II
            gösterir.                                                                          Ünite Konuları
                                                                                              Ünitede yer alan
            Kavramlar                 Bu ünitede
                                      Etüt ve eserlerde flajöle (flajöle) çalmayı, yayın farklı bölümlerinde diziler çalmayı,   konu başlıklarının
                                      etüt ve eser seslendirirken nitelikli ses üretmeyi öğreneceksiniz.  Bu ünitede
            Kavramları içerir.        Kavramlar  Ünite Konuları  •  II. konumda kalarak dizi, arpej, etüt ve eser çalmayı,   verildiği bölümdür.
                                      • Flageolet
                                                1.1. Flageolet Çalma Tekniği
                                                                •  II. konumda geçişli dizi, arpej, etüt ve eser çalmayı öğreneceksiniz.
                                      • Gam-Arpej
                                                1.2. Tonalite-Nitelikli Ses Üretme
                                                                Kavramlar  Ünite Konuları
                                                                • II. konum   2.1. Viyolada II. Konum
                                                                • I ve II. konumda geçiş   2.2. Karma Konumlar
            Ünitede tanıtımına                                  • Dizi - Arpej                 Ünitede işlenen
            karekodu okutularak                                                                   konuyla ilgili
                                                        13                        31 31 31
            ulaşılan bölümdür..                                                               etkileşimli içeriği
                                                                                                      gösterir.







            Dinleti Zamanı                                                                 Üniteye Başlarken
                                                                     Ü
                                      Dinleti Zamanı                 Üniteye Başlarkenniteye Başlarken
                                                                 Viyolada  farklı  konumlarda  çalmaya  neden  ihtiyaç  duyulabilir?  Arkadaşlarınızla  fikir iyolada  farklı  konumlarda  çalmaya  neden  ihtiyaç  duyulabilir?  Arkadaşlarınızla  fikir
                                                                 V

                                      “Geliştirme ve Sergileme IV” ünitesinde çaldığınız eserler aşağıda listelenmiştir. Genel ağda video   a alışverişinde bulununuz. lışverişinde bulununuz.
                                      veya müzik paylaşım sitelerinden yararlanarak aşağıda verilen eserleri dinleyiniz.
            Ünitede  çalınan  eser-   a) Dinlediğiniz eserlerden kendi beğeni listenizi oluşturup arkadaşlarınızla ortak bir dinleti-konser        2.1. Viyolada II. Konum
                                      programı hazırlayınız.
                                                                 2.1.1. Viyolada II. Konum Kavramı
                                                                 Viyolada II. konum, sol el I. konumdayken ikinci parmağın bastığı notaya birinci parmağın
                                      Sıra  Eser Adı   Seçilen Eserler    basılmasıyla oluşturulan konumdur. II. konumda parmaklar, I. konumdan farklı olarak notalara daha   Yeni bilgilerin
            lerden dinleti programı   1 2  Spanish Dance        dar aralıklarla basar.

                                                                 Viyolada II. konuma alışkanlık kazanılması için önce sol elde konum değiştirme çalışmaları
                                        Sarabande
                                      3  Invention              yapılır.  Bu  sayede  II.  konum  sesleri  daha  kolay  öğrenilecektir.  Konum  değiştirme  çalışmalarının   öğrenilebilmesi için ön
                                                                ardından II. konumda kalınarak etüt ve eser çalışılır. II. konumda çalmaya alışkanlık kazanıldıktan
            oluşturmak   amacıyla     4 5  Concerto in G major For Two Viola  sonra I-II. konumlarda geçişli çalışmalar yapılarak öğrenilenler kalıcı hâle getirilir.
                                        Sonata in E Minor
                                                                 II. konumda notalar I. konumda kullanılan parmaklardan farklı parmaklarla basılır. Bu durumun

                                                                sebebi do telindeki mi notasının 2. parmak yerine 1. parmakla alınması ve elin sap üzerinde daha
                                        The Little White Lamb
                                      7 6  Sıla Hasreti         ileride tutulmasıdır. Sol elin I. konuma oranla sapın daha ilerisinde durması dışında II. konumda I.   öğrenmelerin harekete
                                                                konumda belirgin bir tutuş farkı yoktur.
            hazırlanmış  bölümdür.    8 9 10  Ola Grumstulen        olmasına özen gösterilmelidir. Temiz ses elde edilmesi için çalınan her notada ses aralıklarına dikkat   geçirilmesini ve
                                                                 2.1.2. II. Konumda Tüm Tellerde Parmakları Doğru Seslere Basma
                                        Concerto for Viola and Orchestra
                                                                 II. konumda ilk çalışmalar sırasıyla re, sol, la ve do tellerinde yapılmalıdır. Seslerin temiz
                                        Tango
            bölümdür.                 11 12 13  Courante        edilmeli, parmaklar notalara I. konuma göre daha dar aralıklarla basılmalıdır.  konunun sezdirilmesini
                                        Adelita
                                                                 Ders İçi Çalışma
                                        Azeri Oyun Havası
                                                                         Dört telde II. konumda aşağıda verilen çalışmaları temiz ve nitelikli sesler elde edinceye kadar
                                                                          3
                                                                      4
                                                                           2
                                                                     3
                                                                     2
                                                                           4
                                                                  œ œ œ 2
                                                                                ˙
                                                                    1
                                                                    œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                                                                         1
                                      14  Dirmilcik’ten Gider Yaylanın Yolu  tekrar ediniz. 1 numaralı etüdü karekod uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak izleyiniz.
                                                                  0
                                                                  1
                                      15  Yarim İstanbul’u Mesken Mi Tuttun   3-  B 4 4 Œ  . .  . .  Ó
                                      16  Hicaz Zeybek           Parmak Hazırlama        amaçlayan çalışmaları
                                      17  La Cucaracha
                                                                      4 4
                                                                           4 4
                                                                     2
                                                                     3 3
                                                                          3
                                                                           2
                                                                  0 œ œ 1
                                                                         1 1
                                                                          3
                                      18  The Yellow Rose Of Texas  B 4 4 Œ œ œ œ 2 œ 2 1  1 1 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  ˙ ˙
                                                                  0
                                                                     2
                                                                           2
                                      19  El Testament D’Amelia  1- B 4 4 Œ  . . . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . . . .  Ó Ó  içerir.
                                                               3-
                                      20  Amigos Para Siempre    Parmak Hazırlama
                                                                 Parmak Hazırlama
                                                                     3 3
                                                                    1
                                                                   2
                                                                      4 4
                                                                         1
                                      b) Seçtiğiniz eserleri arkadaşlarınızla çalışarak dinletiye hazırlanınız.  B 4 4 Œ œ œ œ . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  . .  ˙ ˙  Ó Ó
                                                                          3 3
                                                                           4 4
                                                                     2 2
                                                                           2 2
                                                                    1
                                                                  0 0
                                                                         1
                                                                  1
                                                                  1 œ 2
                                                                    . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . .
                                                               1-
                                      c) Arkadaşlarınızla öğretmen rehberliğinde görev paylaşımı yaparak konser ve sahne hazırlıkları-  2- B 4 4 Œ œ œ
                                      nızı planlayınız.          Parmak Hazırlama
                                                                 Parmak Hazırlama
                                      ç) Oluşturduğunuz dinleti-konser programını öğretmeninize dinleterek eksiklerinizi gideriniz.
                                                                           2 4
                                                                      4
                                                                      4
                                      d) Konser öncesi prova yaparak performansınızı denetleyiniz.  B 4 4 Œ œ œ œ 2 2 1 1 1  2 œ œ œ 3 3 2  3œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  . . .  ˙
                                                                         1 1
                                                                            4
                                                                    1 1
                                                                          1 3 3
                                                                           3 2 2
                                                                  0 0
                                                                    1 2 2
                                                                      4
                                                                           4
                                                                  0
                                                                B 4 4
                                      e) Dinleti-konser sonunda hem kendi performansınızı hem de yardımlaşma ve iş birliğinin önemi   2- 4- B 4 4 Œ Œ œ œ œ  .  . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . . .  ˙ ˙  Ó Ó Ó
                                                                  œ œ œ . . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                                                               3-
                                      ile ilgili düşüncelerinizi sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.  Parmak Hazırlama
                                                                 Parmak Hazırlama
                                                                 Parmak Hazırlama
                                                                  0  1  2  1  2 3 3 4  4  3 1  4 2  4
                                                                           2 3
                                                                B 4 4 Œ œ œ œ 2
                                                                         1
                                                                     2
                                                               4-  B 4 4 Œ  0  1  . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . . . . œ  ˙  Ó Ó
                                                                    1 . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                                                               1-  œ œ œ        ˙
                                                                 Parmak Hazırlama
                                                                 Parmak Hazırlama
                                      184  6. ÜNİTE             32  2. ÜNİTE
                                                                  0  1  2  1  2  3  4  1  3  2  4
                                                               2-  B 4 4 Œ œ œ œ  . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  . .  ˙  Ó
                                                                 Parmak Hazırlama
                                                                  0  1  2  1  2  3  4  1  3  2  4
                                                               4-  B 4 4 Œ  . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  . .  Ó
                                                                  œ œ œ         ˙
                                                                 Parmak Hazırlama
                                                                         ©
                                                                         ©
                                                              32
                                                              B b b b b j œ ˙  j œ ˙  j œ ˙  j œ  j œ œ j œ œ
                                                                       ˙    ˙  w
                                        1.2.3. Eserlerde Nitelikli Ses Üreterek Çalma  36  ≥  j œ œ  © ˙  j œ ˙  j œ n
                                        Eser seslendirirken kaliteli bir tona sahip olabilmek, titiz bir çalışmayla birlikte gam ve etütleri   B b b b b . . ‰ œ œn n œ œ œ œn  œ œ  ˙
                                     doğru biçimde uygulama yoluyla elde edilen bir kazanımdır. Bu yüzden eser çalmaya başlamadan
                                     önce daha önce çalınan gam ve etütleri dikkatle çalışmak gerekir. Kaliteli ton üretimi için sağ elde
                                     uzun, kısa ya da legato, detaşe gibi eserde geçen tüm yay hareketlerini doğru öğrenerek uygula-
                                     mak  gerekir. Sol elde ise konum geçişleri, parmakların basış şekli ve basıncı gibi teknik alt başlıklar,   39  j œ ˙n  1 j œ ˙ 2
                                     tonun kalitesine doğrudan etki eder.
            Ders İçi Çalışma         Ders İçi Çalışma         B b b b b j œ ˙  j œ œ  j œ œ  ˙  w  . .  f  j œ ˙
                                     Cantabile (Kantable) ve Duo (Düo) adlı eserleri nitelikli sesler elde edinceye kadar çalınız.
            Öğrenmeyi kolaylaş-      Andante espressivo  CANTABILE  Jacques Féréol Mazas  43 B b b b b j œ ˙  j œ ˙  j œ œ 0  4 j œ œ 3  ˙  w
                                       ≤   4   œ # œ œ œ# œ ‰ œ ‰ œ#  3  (Jak Fereol Mazas) 1  46
                                               3
                                                     œ ‰ œ# œ œ œ
                                                       1
            tırmak için hazırlanmış   B 4 4  p  J J  œ ˙  œ J ‰  J J  œ  ˙  J  B b b b b j œ ˙  j œ ˙  j œ ˙  j œ ˙  j œ œ  j œ œ  ˙  . .
                                      % œ# œ œ œ œ ‰ œ ‰ œ
                                          4  3      3  2  3 > œ œ œ œ  p             Uygulama Değerlendirme
                                         1
                                     5 œ
            çalışmaları içeren, öğ-  B  J J ‰ œ# œ œ œ . œ œ œ ‰ œ# œ œ œ œ ‰œ ‰ œ œ œ œ# œ œ œ  ˙  œ #  j ‰
                                         1
                                               j
                                      . œ# œ
                                           J J
                                                J
                                                               Aşağıda verilen eserlerden çalabildiklerinizi tabloya işaretleyiniz. Tamamlayamadığınız ölçüleri
                                              4 4 0  3         Uygulama Değerlendirme
            rencilerin konuya etkin   9 B J ‰ œ ‰ œ  4  . œ œ œ œ œœ œ# œœ œn ‰ J  œ # œ œ œ#  0 œ J ‰ j ‰ œ# 2 œ  1  . œ œ œ œ œ ‰ œ# œ œ œ  tablodaki ilgili sütuna yazarak öğretmeninizle değerlendiriniz.  Tamamlanamayan Ölçüler  Ders içi çalışma etkinliklerin-
                                                       1 1 2
                                                     .
                                      œ
                                                     J J
                                       J
                                           6
                                                                       Tamamlandı
                                                                 Eser Adı
            katılımının sağlandığı   13 œ  .  J J ‰ œn œ# œ œ œ  .  œ œ ‰ œ œ œ œ œ œ ≈ œ œ œ œ J ‰ 3 œ  œ # œ œ# œ# ˙  # # #  Chant Sans Paroles
                                                     1
                                                                 Barcarolle
                                           1
                                         0
                                         1
                                             2
                                       œ
                                     B
                                       œ #
                                       2   J J     F  Fine       Ormana Veda        de çalışılan eserlerin tamam-
            bölümdür.                17 B # # # œ œ 3  . j  œ œ œ œ . œ œ # J  œ œ œ œ œ œ œ œ# œ œ œ œ œ œ j . œ œ œ œ œ . œ œ J  Kahraman Erler
                                               œ
                                                   1
                                                                 Yurdum
                                                   1
                                         1 1
                                          4
                                                  4
                                              .
                                             3
                                                 1
                                              J
                                                                  İnci              lanma durumunu ve eksik öl-
                                     23   2  2   2  .  œ œ œ œ œ . œ 3  œ
                                     B # # #  œ #  œ œ œ œ œ# œ œ œ  œ  . œ  œ œ œ œ œ - œ  J  J  I Love Thee  çüleri tespit etmek amacıyla
                                                                 Gnossienne I
                                             4 0
                                              4
                                            4
                                         .
                                          œ
                                     27  œ œ œ # œ œ œ œ œ œ œ œ œ œn 4  2 œ œ œ . œ œ œ œ œ . œ 0  3  œ
                                     B # # # œ#  J  J   J                                 hazırlanmış bölümdür.
                                             4 0
                                           2
                                          1
                                       1
                                        1
                                     31  œ œ œ œ œ# œ œ# œ œ œ 4  2 œ œ œ œ œ . œ œ . œ  œ 3  œ œ  œ œ  œ
                                     24 B # # # #  ‰  œ n ≈  œ ≈  œ n ≈       V�yola 12. Sınıf 129
                                                                              V�yola 12. Sınıf
                                      1. ÜNİTE
                                              ©
                                                                                        KİTABIN TANITIMI  11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18