Page 13 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 12
P. 13
KİT
KİTABIN TANITIMIABIN TANITIMI
Ünite kapağında
ünitenin numarasını Ünitede öğrenilecek
gösterir. 1. ÜNİTE konu içeriklerinin yer
SESLENDİRME 2. ÜNİTE
VE YORUMLAMADA VİYOLA ÇALMADA aldığı bölümdür.
Ünite kapağında FARKLI ÇALMA BİÇİM VE KONUMLAR III
ünitenin adını UYGULAMALARI II
gösterir. Ünite Konuları
Ünitede yer alan
Kavramlar Bu ünitede
Etüt ve eserlerde flajöle (flajöle) çalmayı, yayın farklı bölümlerinde diziler çalmayı, konu başlıklarının
etüt ve eser seslendirirken nitelikli ses üretmeyi öğreneceksiniz. Bu ünitede
Kavramları içerir. Kavramlar Ünite Konuları • II. konumda kalarak dizi, arpej, etüt ve eser çalmayı, verildiği bölümdür.
• Flageolet
1.1. Flageolet Çalma Tekniği
• II. konumda geçişli dizi, arpej, etüt ve eser çalmayı öğreneceksiniz.
• Gam-Arpej
1.2. Tonalite-Nitelikli Ses Üretme
Kavramlar Ünite Konuları
• II. konum 2.1. Viyolada II. Konum
• I ve II. konumda geçiş 2.2. Karma Konumlar
Ünitede tanıtımına • Dizi - Arpej Ünitede işlenen
karekodu okutularak konuyla ilgili
13 31 31 31
ulaşılan bölümdür.. etkileşimli içeriği
gösterir.
Dinleti Zamanı Üniteye Başlarken
Ü
Dinleti Zamanı Üniteye Başlarkenniteye Başlarken
Viyolada farklı konumlarda çalmaya neden ihtiyaç duyulabilir? Arkadaşlarınızla fikir iyolada farklı konumlarda çalmaya neden ihtiyaç duyulabilir? Arkadaşlarınızla fikir
V
“Geliştirme ve Sergileme IV” ünitesinde çaldığınız eserler aşağıda listelenmiştir. Genel ağda video a alışverişinde bulununuz. lışverişinde bulununuz.
veya müzik paylaşım sitelerinden yararlanarak aşağıda verilen eserleri dinleyiniz.
Ünitede çalınan eser- a) Dinlediğiniz eserlerden kendi beğeni listenizi oluşturup arkadaşlarınızla ortak bir dinleti-konser 2.1. Viyolada II. Konum
programı hazırlayınız.
2.1.1. Viyolada II. Konum Kavramı
Viyolada II. konum, sol el I. konumdayken ikinci parmağın bastığı notaya birinci parmağın
Sıra Eser Adı Seçilen Eserler basılmasıyla oluşturulan konumdur. II. konumda parmaklar, I. konumdan farklı olarak notalara daha Yeni bilgilerin
lerden dinleti programı 1 2 Spanish Dance dar aralıklarla basar.
Viyolada II. konuma alışkanlık kazanılması için önce sol elde konum değiştirme çalışmaları
Sarabande
3 Invention yapılır. Bu sayede II. konum sesleri daha kolay öğrenilecektir. Konum değiştirme çalışmalarının öğrenilebilmesi için ön
ardından II. konumda kalınarak etüt ve eser çalışılır. II. konumda çalmaya alışkanlık kazanıldıktan
oluşturmak amacıyla 4 5 Concerto in G major For Two Viola sonra I-II. konumlarda geçişli çalışmalar yapılarak öğrenilenler kalıcı hâle getirilir.
Sonata in E Minor
II. konumda notalar I. konumda kullanılan parmaklardan farklı parmaklarla basılır. Bu durumun
sebebi do telindeki mi notasının 2. parmak yerine 1. parmakla alınması ve elin sap üzerinde daha
The Little White Lamb
7 6 Sıla Hasreti ileride tutulmasıdır. Sol elin I. konuma oranla sapın daha ilerisinde durması dışında II. konumda I. öğrenmelerin harekete
konumda belirgin bir tutuş farkı yoktur.
hazırlanmış bölümdür. 8 9 10 Ola Grumstulen olmasına özen gösterilmelidir. Temiz ses elde edilmesi için çalınan her notada ses aralıklarına dikkat geçirilmesini ve
2.1.2. II. Konumda Tüm Tellerde Parmakları Doğru Seslere Basma
Concerto for Viola and Orchestra
II. konumda ilk çalışmalar sırasıyla re, sol, la ve do tellerinde yapılmalıdır. Seslerin temiz
Tango
bölümdür. 11 12 13 Courante edilmeli, parmaklar notalara I. konuma göre daha dar aralıklarla basılmalıdır. konunun sezdirilmesini
Adelita
Ders İçi Çalışma
Azeri Oyun Havası
Dört telde II. konumda aşağıda verilen çalışmaları temiz ve nitelikli sesler elde edinceye kadar
3
4
2
3
2
4
œ œ œ 2
˙
1
œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
1
14 Dirmilcik’ten Gider Yaylanın Yolu tekrar ediniz. 1 numaralı etüdü karekod uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak izleyiniz.
0
1
15 Yarim İstanbul’u Mesken Mi Tuttun 3- B 4 4 Œ . . . . Ó
16 Hicaz Zeybek Parmak Hazırlama amaçlayan çalışmaları
17 La Cucaracha
4 4
4 4
2
3 3
3
2
0 œ œ 1
1 1
3
18 The Yellow Rose Of Texas B 4 4 Œ œ œ œ 2 œ 2 1 1 1 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ˙ ˙
0
2
2
19 El Testament D’Amelia 1- B 4 4 Œ . . . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . . . . Ó Ó içerir.
3-
20 Amigos Para Siempre Parmak Hazırlama
Parmak Hazırlama
3 3
1
2
4 4
1
b) Seçtiğiniz eserleri arkadaşlarınızla çalışarak dinletiye hazırlanınız. B 4 4 Œ œ œ œ . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . . ˙ ˙ Ó Ó
3 3
4 4
2 2
2 2
1
0 0
1
1
1 œ 2
. . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . .
1-
c) Arkadaşlarınızla öğretmen rehberliğinde görev paylaşımı yaparak konser ve sahne hazırlıkları- 2- B 4 4 Œ œ œ
nızı planlayınız. Parmak Hazırlama
Parmak Hazırlama
ç) Oluşturduğunuz dinleti-konser programını öğretmeninize dinleterek eksiklerinizi gideriniz.
2 4
4
4
d) Konser öncesi prova yaparak performansınızı denetleyiniz. B 4 4 Œ œ œ œ 2 2 1 1 1 2 œ œ œ 3 3 2 3œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . . . ˙
1 1
4
1 1
1 3 3
3 2 2
0 0
1 2 2
4
4
0
B 4 4
e) Dinleti-konser sonunda hem kendi performansınızı hem de yardımlaşma ve iş birliğinin önemi 2- 4- B 4 4 Œ Œ œ œ œ . . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . . . ˙ ˙ Ó Ó Ó
œ œ œ . . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
3-
ile ilgili düşüncelerinizi sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız. Parmak Hazırlama
Parmak Hazırlama
Parmak Hazırlama
0 1 2 1 2 3 3 4 4 3 1 4 2 4
2 3
B 4 4 Œ œ œ œ 2
1
2
4- B 4 4 Œ 0 1 . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . . . . œ ˙ Ó Ó
1 . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
1- œ œ œ ˙
Parmak Hazırlama
Parmak Hazırlama
184 6. ÜNİTE 32 2. ÜNİTE
0 1 2 1 2 3 4 1 3 2 4
2- B 4 4 Œ œ œ œ . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . . ˙ Ó
Parmak Hazırlama
0 1 2 1 2 3 4 1 3 2 4
4- B 4 4 Œ . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . . Ó
œ œ œ ˙
Parmak Hazırlama
©
©
32
B b b b b j œ ˙ j œ ˙ j œ ˙ j œ j œ œ j œ œ
˙ ˙ w
1.2.3. Eserlerde Nitelikli Ses Üreterek Çalma 36 ≥ j œ œ © ˙ j œ ˙ j œ n
Eser seslendirirken kaliteli bir tona sahip olabilmek, titiz bir çalışmayla birlikte gam ve etütleri B b b b b . . ‰ œ œn n œ œ œ œn œ œ ˙
doğru biçimde uygulama yoluyla elde edilen bir kazanımdır. Bu yüzden eser çalmaya başlamadan
önce daha önce çalınan gam ve etütleri dikkatle çalışmak gerekir. Kaliteli ton üretimi için sağ elde
uzun, kısa ya da legato, detaşe gibi eserde geçen tüm yay hareketlerini doğru öğrenerek uygula-
mak gerekir. Sol elde ise konum geçişleri, parmakların basış şekli ve basıncı gibi teknik alt başlıklar, 39 j œ ˙n 1 j œ ˙ 2
tonun kalitesine doğrudan etki eder.
Ders İçi Çalışma Ders İçi Çalışma B b b b b j œ ˙ j œ œ j œ œ ˙ w . . f j œ ˙
Cantabile (Kantable) ve Duo (Düo) adlı eserleri nitelikli sesler elde edinceye kadar çalınız.
Öğrenmeyi kolaylaş- Andante espressivo CANTABILE Jacques Féréol Mazas 43 B b b b b j œ ˙ j œ ˙ j œ œ 0 4 j œ œ 3 ˙ w
≤ 4 œ # œ œ œ# œ ‰ œ ‰ œ# 3 (Jak Fereol Mazas) 1 46
3
œ ‰ œ# œ œ œ
1
tırmak için hazırlanmış B 4 4 p J J œ ˙ œ J ‰ J J œ ˙ J B b b b b j œ ˙ j œ ˙ j œ ˙ j œ ˙ j œ œ j œ œ ˙ . .
% œ# œ œ œ œ ‰ œ ‰ œ
4 3 3 2 3 > œ œ œ œ p Uygulama Değerlendirme
1
5 œ
çalışmaları içeren, öğ- B J J ‰ œ# œ œ œ . œ œ œ ‰ œ# œ œ œ œ ‰œ ‰ œ œ œ œ# œ œ œ ˙ œ # j ‰
1
j
. œ# œ
J J
J
Aşağıda verilen eserlerden çalabildiklerinizi tabloya işaretleyiniz. Tamamlayamadığınız ölçüleri
4 4 0 3 Uygulama Değerlendirme
rencilerin konuya etkin 9 B J ‰ œ ‰ œ 4 . œ œ œ œ œœ œ# œœ œn ‰ J œ # œ œ œ# 0 œ J ‰ j ‰ œ# 2 œ 1 . œ œ œ œ œ ‰ œ# œ œ œ tablodaki ilgili sütuna yazarak öğretmeninizle değerlendiriniz. Tamamlanamayan Ölçüler Ders içi çalışma etkinliklerin-
1 1 2
.
œ
J J
J
6
Tamamlandı
Eser Adı
katılımının sağlandığı 13 œ . J J ‰ œn œ# œ œ œ . œ œ ‰ œ œ œ œ œ œ ≈ œ œ œ œ J ‰ 3 œ œ # œ œ# œ# ˙ # # # Chant Sans Paroles
1
Barcarolle
1
0
1
2
œ
B
œ #
2 J J F Fine Ormana Veda de çalışılan eserlerin tamam-
bölümdür. 17 B # # # œ œ 3 . j œ œ œ œ . œ œ # J œ œ œ œ œ œ œ œ# œ œ œ œ œ œ j . œ œ œ œ œ . œ œ J Kahraman Erler
œ
1
Yurdum
1
1 1
4
4
.
3
1
J
İnci lanma durumunu ve eksik öl-
23 2 2 2 . œ œ œ œ œ . œ 3 œ
B # # # œ # œ œ œ œ œ# œ œ œ œ . œ œ œ œ œ œ - œ J J I Love Thee çüleri tespit etmek amacıyla
Gnossienne I
4 0
4
4
.
œ
27 œ œ œ # œ œ œ œ œ œ œ œ œ œn 4 2 œ œ œ . œ œ œ œ œ . œ 0 3 œ
B # # # œ# J J J hazırlanmış bölümdür.
4 0
2
1
1
1
31 œ œ œ œ œ# œ œ# œ œ œ 4 2 œ œ œ œ œ . œ œ . œ œ 3 œ œ œ œ œ
24 B # # # # ‰ œ n ≈ œ ≈ œ n ≈ V�yola 12. Sınıf 129
V�yola 12. Sınıf
1. ÜNİTE
©
KİTABIN TANITIMI 11

