Page 127 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 12
P. 127

5.1.5. Çağdaş Dönem

                    Genel olarak 20. yüzyıl müziği olarak ifade edilen Çağdaş Dönem müziği, müzik tarihinin en
            canlı çağı olarak nitelendirilebilir. Farklı kültürlerin, farklı müzik tür ve içeriklerinin yer aldığı 20. yüzyıl
            müziği; dönemin siyasi, ekonomik ve sanatsal izlerini mutlaka taşımıştır. Klasik müzikte son dönem
            olarak kabul edilen ve en modern hâlini alan çağdaş müzik, aynı zamanda farklılıkları kullanmasıyla
            müziğe yeni bir bakış açısı kazandırmıştır.
                    Romantik müziğe isyan niteliğindeki Çağdaş Dönem müziğinde sınırlar kesin hatlarla belir-
            lenmemiş, besteciler yeni şeyler deneyerek alternatifler aramışlardır. Özellikle Debussy (Debüssi)
            ve Ravel (Ravel) gibi besteciler yenilik arayışı içindedir. 20. yüzyılda besteciler ait oldukları akıma
            göre değil; aksine özgürlükçü, kendi kültürlerinin etkisi altında eserler vermiş; önceki dönemlere ait
            besteleri incelemiş; Barok, Klasik ve Romantik müziğin özelliklerini eserlerinde hissettirmişlerdir.
                    5.1.6. Çağdaş Dönem Bestecileri

                    Çağdaş Dönem müziği; bünyesinde toplumsal gerçekçi müzik akımı, caz müzik akımı, ulu-
            sal müzik akımı, yeni klasik müzik akımı, romantik müzik akımı gibi pek çok farklı akım barındırır.
                    Çağdaş Dönem müzik akımları ve bestecileri aşağıdaki gibi sıralanabilir.
                    19. yüzyılda bazı Fransız ressamların öncülüğüyle başlayan empresyonizm akımı (izlenimci-
            lik), doğadaki detayları müzikle yansıtır. Bu akımın öncüsü olarak Claude Debussy (Kılod Debüssi)
            ismi öne çıkar.
                    Ekspresyonizm (dışavurumculuk), izlenimciliğin tersine dış dünyayla ilgilenmek yerine kişi-
            nin iç dünyası yani manevi hayatıyla ilgilenir. Arnold Schönberg (Arnoyd Şönberg) ve Anton Webern
            (Anton Vibırn) gibi besteciler bu akımın öncüleri olarak kabul edilebilir.

                    Caz müzik akımı, çağdaş müzik teknikleriyle beraber caz armonilerinin kullanıldığı akımdır.
            Avrupalı besteci George Gershwin (Corc Görşvin), bu akımın önde gelen isimlerindendir.

                    İşlevsel müzik akımı, Alman besteci Paul Hindemith’in (Pol Hindemit) öncülüğünde ortaya
            çıkmıştır. Müziğin daha işlevsel ve halkın kolayca anlayabileceği kadar basite indirgenmiş olmasını
            amaçlar.
                    20. yüzyılda eser veren diğer Çağdaş Dönem bestecileri şunlardır:
                    Alban Berg (Alban Berg), Ahmet Adnan Saygun, Cemal Reşit Rey, Hasan Ferit Alnar, Necil
            Kâzım Akses, Ulvi Cemal Erkin, Ekrem Zeki Ün, Nuri Sami Koral, Bela Bartok (Bela Bartok), Dmitri
            Shostakovich (Dimitri Şostakoviç), İgor Stravinsky (İgor Sıtravinski), Sergey Prokofiev (Sergey Pro-
            kofief), Maurice Ravel (Moris Ravel), Eric Satie (Erik Sati), Zoltan Kodaly (Zoltan Koday).

                    5.1.7. Çağdaş Dönem Eserlerinin Stil Özellikleri

                    Çağdaş Dönem müziğinde enstrümanların ses sınırları, ses renkleri ve tınıları, diğer doğal
            olan ve doğal olmayan seslerle ilişkileri, çalgılamadaki yerleri ve kapasiteleri de zorlanarak en üst
            seviyeye getirilmiştir. Ayrıca 20. yüzyıl müziğinde dissonans (disonans) sesler adı verilen birbiriyle
            uyumsuz sesler sıklıkla kullanılmıştır. İlk aşamada önceki dönemlerden kulakların aşina olmadığı bu
            uyumsuz sesler Çağdaş Dönem müziği için dezavantaj gibi algılanmıştır ancak daha sonra Çağdaş
            Dönem müziğini diğer dönemlerden ayıran özellikler arasında kendisine önemli bir yer edinmiştir.
                    20. yüzyıl müziğinde dissonans seslerin alt yapısında insanların yaşadıkları savaş ve olum-
            suzluklardan  sonra  geleneklere  olan  inançlarını  kaybetmeleri;  hatta öncekilerden  bağımsız,  yeni
            oluşumlar istemeleri yatmaktadır. Aslında geleneklere başkaldırma sadece siyasi ve toplumsal de-
            ğil, sanatsal olarak da kendini bu şekilde göstermiştir.









                                                                                             Viyola 12. Sınıf 125
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132