Page 132 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 12
P. 132

Okuma Parçası


                 Aşağıda  verilen  metne  göre  Paul  Hindemith’in  [Paul  Hindemit  (Görsel  5.1)]  çalışmalarını  “öz
              denetim  ve  sorumluluk”  değerleri  bağlamında  değerlendirerek  düşüncelerinizi  arkadaşlarınızla
              paylaşınız.

                PAUL HİNDEMİTH (1895 - 1963)

                Hindemith, 16 Kasım 1895’te Frankfurt yakınlarındaki Hanau şehrinde doğdu. 9 yaşında iyi
              derecede  keman  çalıyordu,  13  yaşında  ise  onu  usta  diye  nitelendirmek  mümkündü.  Müzik
              eğitimine Frankfurt Müzik Yüksek Okulunda başladı.
              Keman hocası Adolf Franklin Rebner (Edolf Frenklin
              Rebnır)  ile  ustalık  çalışmaları  yaparken  Arnold,
              Mendelssohn  (Mendelson)  ve  Bernhard  Sekles’ten
              (Bernard  Seklıs)  kompozisyon  ve  orkestra  şefliği
              dersleri aldı. Çevredeki dans orkestralarında ve komedi
              tiyatro  gruplarında  keman  çalarak  geçimini  sağladı.
              19  yaşında  Frankfurt  Opera  Orkestrası’nın  yardımcı
              şefi,  22  yaşında  ise  aynı  orkestranın  başkemancısı
              oldu. Hindemith’in ilgili olduğu alanlardan biri de oda
              müziğiydi.  1914  yılında  Rebner  Yaylı  Dörtlüsü’nün
              bir  üyesi  olup  1921’de  Lico  Amar’la  (Liko  Amar)
              birlikte  Hindemith-Amar  Dörtlüsü’nü  kurdu.  Bu
              dörtlü  kurulduktan  sonra  Hindemith  viyola  çalmaya
              başladı.  Hindemith’e  ait  bestelerin  de  tanınmasını
              sağlayan Lico Amar Dörtlüsü kısa zamanda Almanya
              ve  Avusturya’da  tanındı,  ünlendi.  İlk  tanınan  eseri,
              1.  Yaylı  Çalgılar  Dörtlüsü’ydü.  Bu  eserin  yanı  sıra
              konserlerde  Arnold  Schönberg  ve  Anton  Webern
              gibi  dönemin  başlıca  bestecilerine  ait  eserleri  de
              seslendiriyorlardı. Hindemith’in müziği atonal değildi.
              Bu  nedenle  Schönberg  ve  Stravinsky’den  farklıydı.
              Kendi  döneminin  yenilikçi  sayılan  akımlarından     Görsel 5.1: Paul Hindemith
              hiçbirine   benzemiyordu.    Hindemith,    dinleyiciyi
              etkileyen, anlaşılır besteler yapıyordu ve geliştirmeye çalıştığı teori “işlevsel müzik” idi.
                Nisan  1935’te  Türkiye  Cumhuriyeti’nin  daveti  üzerine  Hindemith,  “Ankara’daki  müzik
              hayatının organizasyonu” konusunda danışmanlık yapmak için Türkiye’ye geldi. Bu konuyla ilgili
              düşünceleri “Türk Müzik Yaşamının Yapılanması İçin Öneriler” adlı makalesinde yer almaktadır.
              1936 ve 1937’de fikirlerinin uygulanıp uygulanmadığını denetlemek ve yenilerini eklemek üzere
              tekrar Türkiye’ye geldi.
                1949’da, Zürich Üniversitesinde öğretim görevini üstlenmek üzere İsviçre’ye davet edildi ve
              Zürih’e gitti. 1953’te kesin olarak İsviçre’ye yerleşti. Öğretme konusundaki hevesi azaldığından
              daha çok orkestra şefliğine önem vermeye başladı. Avrupa’nın her müzik merkezinde, özellikle
              Almanya, İngiltere, Avusturya ve İtalya’da orkestralar yönetti. Ayrıca, 1954’te Güney Amerika’ya
              ve 1956’da Japonya’ya gezi düzenledi. Her ne kadar Mozart, Bruckner (Brukner) ve Reger’in
              eserlerini sevse de en çok kendi eserlerini çalan orkestraları yönetmekten zevk alırdı. Filarmoni
              orkestrası ile sadece kendi eserlerinden oluşan bir dizi kayıt yaptı ve orkestrayı yönetti. 1957
              yılında Zürih Üniversitesindeki görevinden emekli oldu. Hindemith, 28 Aralık 1963’te bir tür kan
              hastalığı olan pankreatit sebebiyle Frankfurt’ta öldü. Arkasında çok sayıda eser, kitap ve yetişkin
              öğrenci bırakmıştır.
                   “Paul Hindemith’in Hayatı ve Op.9 No’lu Kontrabas Sonatının İncelenmesi” adlı yayımlanmış yüksek lisans tezinden alınmıştır.



              130  5. ÜNİTE
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137