Page 158 - ÇALGI EĞİTİMİ | VİYOLA 12
P. 158
≤
. ˙
œ
œ
œ
œ
˙
˙ #
œ
3
. ˙
≤ ≤
œ
œ
B
. Œ
.
Vln.
œ #
œ œ œ
192
œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
œ œ
œ œ œ œ œ œ œ œ
œ
œ œ œ œ œ œ œ œ
?
Œ
. Œ
˙ Ó
Ó
.
&
Pno.
œ
? #
œ
œ œ
˙
. Œ
Œ
œ #
Ó
.
w
w
˙
˙ œ
œ
œ œ
œ
w
œ
œ
œ #
˙
w
≤ ≤
200
œ
œ
œ œ
˙
1
w
. ˙
w
B
Vln.
œ ˙
. ˙
œ #
œ # œ œ œ # œ œ œ
200
œ
œ œ œ œ
œ
œ
œ
œ
œ
? # œ œ œ œ
œ œ œ œ
œ œ
˙
œ
œ œ
œ
œ
œ
&
Pno. 192 # # # œ # œ # ˙ œ œ œ œ ≤ œ ˙ œ Ó . ˙ œ œ Ó œ œ 3 p œ 3 œ œ p ˙ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
? # ˙ . ˙ œ œ œ œ œ Œ
w œ œ œ œ ˙ ˙ # ˙ ˙ ˙ ˙
w œ œ œ ˙ 5.
3 Ünite
˙ n œ . ˙ œ 2 1
œ
206 # œ # œ œ œ œ œ œ ˙ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ 2 U
Vln. B œ œ Œ œ Œ ˙ Œ
˙
œ ˙
f ÇOK SESLİLİK III
˙
206 œ ˙
# œ œ œ œ œ œ g œ ˙ U
œ g
˙
œ
œ
Œ œ g
& œ œ œ œ . ˙ œ œ œ ˙ œ œ œ œ œ Œ œ œn œ œ œ œ œ œ # œ # œ g g Œ Œ
œ
œ
œ
Pno. f œ
? # ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ # ˙ ˙ ˙ œ Œ œ Œ ˙ U
Œ
˙ ˙ ˙ # ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙
˙ œ ˙
! Bilgi
Cemal Reşit Rey
Çok sesli müziğimizin öncülerinden olan Cemal Reşit Rey,
Türk Beşleri olarak anılan bir grubun üyesidir. Besteciliği kadar
eğitimci, piyano pedagogu, piyanist, orkestra yöneticisi ve
İstanbul Şehir Orkestrasının kurucusu olarak Türk müzik
tarihine geçmiştir. Babası, Servet-i Fünun dergisinde
H. Nazım takma adıyla yazan, Edebiyat-i Cedide’nin
tanınmış bir yazarı, Ahmet Reşit Bey’dir. Kudüs’te
mutasarrıflık görevindeyken 25 Eylül 1904 tarihinde
Cemal Reşit dünyaya gelmiştir. Çok küçük yaşta ağız
mızıkasıyla şarkılar çalmaya başlamış, ilk piyano
derslerini annesinden almış ve sekiz yaşında bir vals
bestelemiştir.
İlköğrenimine İstanbul’da Galatasaray Lisesinde
başlamış, ancak Kamil Paşa kabinesinde Dâhiliye
Nazırı olan babası, Babıâli olayından sonra, 1913’te
ailesini toplayarak Paris’e yerleşmiştir. Bu arada Paris
Konservatuvarı Müdürü Gabriel Faure’nin (Gabriel
Fore) aracılığı ile piyanist Marguerite Long’un (Margarit
Görsel 5.2: Lon) öğrencisi olmuş, müzik eğitimini de geliştirme fırsatını
Ekslibris
bulmuştur. Birinci Dünya Savaşı’nın başlamasıyla, annesi ile birlikte
İsviçre’ye giderek, Cenevre’de St. Antoine (Sen Antuan) Kolejinde ve
Cenevre Konservatuvarında eğitimini sürdürmüştür. 1920’de Paris’e dönerek yine Marguerite Long’un piyano
kurslarına katılmış, Raul Laparra’dan (Raul Leparra) bestecilik (kompozisyon) dersleri almış; ayrıca Gabriel
Faure ile “Müzik Estetiği” ve Henri Defosse (Henri Defus) ile Orkestra Şefliği çalmıştır. Cemal Reşit Rey’in Türk
kültürüne hizmeti 1923’te Cumhuriyet’in kurulmasıyla başlar. O zamanki adıyla Dar-ül Elhan’da ( sonradan
İstanbul Belediye Konservatuvarı) kompozisyon ve piyano dersleri vermek üzere yurda dönen sanatçı,1926
yılında burada bir de koro kurmuştur.
Besteci 1926’da bestelediği ve ilk kez Türkiye halk motiflerini kullandığı “On iki Anadolu Türküsü” ile birinci
dönem çalışmalarının başladığını söylemiştir. Halk türküleri ve oyun havalarını armonize ederek ilk çok seslilik
örneklerini sunmuştur. 1931’den sonra ortaya çıkan yapıtları içerik olarak daha gizemsel ve teknik operetlerdir.
Hafif ve anlamlı ezgileriyle halkı çoksesliliğe alıştırmayı öngören bu operetler yıllarca ilgi toplamıştır. 1950’den
sonra Cemal Reşit, ”kendi fantezi dünyası içinde” çalışmalar yaptığını belirtmiştir. Makamsal Türk müziği,
tasavvuf felsefesi, ölüm fikrinin işlendiği, konulu senfonik şiirleri, ilahilerden ve büyük orkestra olanaklarından
yararlandığı yapıtları bu döneme rastlar: Çağrılış, Fatih Senfonisi gibi. Teknik açıdan Cemal Reşit Rey’in
yapıtlarının tümü modal yapı, belli bir tona bağlı armoni dokusu ve melodik çizgiye büyük önem veren bir
kurgu içinde yazılmıştır. 1982 yılında “Devlet Sanatçısı” unvanı alan besteci, 7 Ekim 1985 tarihindeki ölümüne
dek İstanbul Mimar Sinan Üniversitesine bağlı Devlet Konservatuvarında kompozisyon öğretmenliği yapmıştır.
www.crrkonsersalonu.org
157