Page 161 - ÇALGI EĞİTİMİ | VİYOLA 12
P. 161
6. 1.
Ünite Hazırlık Çalışmaları
Konu sonra Türk müziği türleri üzerine fikir alışverişinde bulununuz.
Çalgı Eğitimi 11. sınıf viyola kitabınızın 6. ünitesinde yer alan “Türk Müzi-
UYGULAMA SERGİLEME DAĞARCIĞI II lanmaktadır. Bu iki müzik türü kendi içinde de sözlü ve çalgılı biçimler olmak üzere ikiye ayrılmaktadır.
ği” konusunu okuyunuz. Aşağıda verilen bilgileri de sınıf içinde okuduktan
6.1. TÜRK MÜZİĞİ
6.1.1. Türk Müziği Türleri
Türk müzik türleri Türk halk müziği (THM) ve Türk sanat müziği (TSM) olarak iki başlık altında top-
Türk Halk Müziği
Türk halk müziği Türk duygu ve düşüncesinin, esprisinin ve sosyal hayatının tarih içindeki olaylar
doğrultusunda coğrafi konum ve göçlerin de etkileriyle vücut bulan ve şekillenen ürünüdür. Bu müzik
Türk köylüsünün, büyük kasabaların eski ve yerli halkının, Türk bard (saz şairi, ozan) ve trubadurları olan
âşıkların müziğidir. Folklorik, anonim bir karakter taşır. Yaratıcıları çoğunlukla belli değildir.
Türkü, Türk sözlü geleneğinde bir ezgi ile söylenen halk şiirlerinin her çeşidini göstermek için kulla-
nılan addır. Bölgelerde konulara ilişkin özel hâllerde ya da ezginin ve sözlerin çeşitlenmesine göre türkü
kelimesi yerine şarkı, deyiş, deme, hava, ninni, ağıt adları da kullanılır.
Türk halk müziği sözlü ve çalgılı biçimler olmak üzere ikiye ayrılmaktadır:
Sözlü biçimler: Türkü, uzun hava, maya, bozlak, hoyrat, divan, zeybek.
Çalgılı biçimler: Halay, horon, bar, semah, karşılama, hora.
16. Etkinlik
Sevgi, saygı konularının işlendiği türkülerimizi araştırınız. Akıllı tahta, bilgisayar vb. kullanarak sunum
hazırlayınız. Sunumu sınıfta paylaşınız.
Türk Sanat Müziği
Türk sanat müziği, oldukça derin bir kültürel birikimin yüzyıllar boyunca Türk devletlerinin egemenliği
altındaki geniş bir coğrafyanın kültürel miraslarıyla harmanlanarak kuşaktan kuşağa aktarılması sonucun-
da günümüze ulaşmıştır. Türk müziği, Türk sanat müziği, klasik Türk musikisi şeklinde adlandırılmıştır.
TSM repertuvarının çok önemli bir kısmını sözlü eserler oluşturur. Bunlar başta şarkı olmak üzere yü-
rük semai, ağır semai, beste, kâr, gazel, divan vb.dir.
TSM repertuvarında yer alan çalgılı eserler; peşrev, saz semai, taksim, zeybek, sirto, longa, methal ve
mandradır.
6.1.2. Türk Müzik Türlerinden Örnek Eserler
HEKİMOĞLU DERLER BENİM ASLIMA
160-165. sayfalar arasındaki eserleri teknik özelliklerine dikkat ederek çalınız.
Yöresi: Ordu- Fatsa HEKİMOĞLU DERLER BENİM ASLIMA Derleyen: Ümit Tokcan
Kimden alındığı: Ümit Tokcan ≤ ≥ ≤
Yöresi: Ordu- Fatsa HEKİMOĞLU DERLER BENİM ASLIMA Derleyen: Ümit Tokcan
≥ ≤
q = 64
Kimden alındığı: Ümit Tokcan ≤ œ œ œœ œœ œ ≥ œ ≤ œ œ œ œ œ œ œ
œ
4
‰
B
Yöresi: Ordu- Fatsa œ œ œ œ œ œ œ œ œ Derleyen: Ümit Tokcan
q = 64 4
≥ ≤
Kimden alındığı: Ümit Tokcan œ ≤ œ œ œœ œœ œ ≥ œ ≤ œ œ œ œ œ œ œ œ
4
B
q = 64 4 ‰ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
≥ ≤
B 4 ‰ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
4
3 ≥ œ œ œ œ ≤
œ
œ œ œ
3B ≥ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ≤ œ œ œ œ œ œ œ œ
œ
œ œ œ
3 B ≥ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ≤ œ œ œ œ œ œ œ œ
œ œ œ
B œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
5 ≤ ≤ ≥
œ œ œ
5B œ œ . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ≥ œ œ œ œ œ œ œ œ . .
≤ ≤
œ
œ
œ œ
œ œ œ
160 5 B œ œ . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ≥ œ œ œ œ œ œ œ œ . .
≤ ≤
B œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . .
œ œ œ