Page 161 - ÇALGI EĞİTİMİ | VİYOLA 12
P. 161

6.                 1.
     Ünite                                                                       Hazırlık Çalışmaları
                        Konu                     sonra Türk müziği türleri üzerine fikir alışverişinde bulununuz.
                                                  Çalgı Eğitimi 11. sınıf viyola kitabınızın 6. ünitesinde yer alan “Türk Müzi-
        UYGULAMA SERGİLEME DAĞARCIĞI II  lanmaktadır. Bu iki müzik türü kendi içinde de sözlü ve çalgılı biçimler olmak üzere ikiye ayrılmaktadır.
                                                  ği” konusunu okuyunuz. Aşağıda verilen bilgileri de sınıf içinde okuduktan
                 6.1. TÜRK MÜZİĞİ




                  6.1.1. Türk Müziği Türleri
                  Türk müzik türleri Türk halk müziği (THM) ve Türk sanat müziği (TSM) olarak iki başlık altında top-


                  Türk Halk Müziği
                  Türk halk müziği Türk duygu ve düşüncesinin, esprisinin ve sosyal hayatının tarih içindeki olaylar
               doğrultusunda coğrafi konum ve göçlerin de etkileriyle vücut bulan ve şekillenen ürünüdür. Bu müzik
               Türk köylüsünün, büyük kasabaların eski ve yerli halkının, Türk bard (saz şairi, ozan) ve trubadurları olan
               âşıkların müziğidir. Folklorik, anonim bir karakter taşır. Yaratıcıları çoğunlukla belli değildir.
                  Türkü, Türk sözlü geleneğinde bir ezgi ile söylenen halk şiirlerinin her çeşidini göstermek için kulla-
               nılan addır. Bölgelerde konulara ilişkin özel hâllerde ya da ezginin ve sözlerin çeşitlenmesine göre türkü
               kelimesi yerine şarkı, deyiş, deme, hava, ninni, ağıt adları da kullanılır.
                  Türk halk müziği sözlü ve çalgılı biçimler olmak üzere ikiye ayrılmaktadır:
                  Sözlü biçimler: Türkü, uzun hava, maya, bozlak, hoyrat, divan, zeybek.
                  Çalgılı biçimler: Halay, horon, bar, semah, karşılama, hora.
                                                                                            16. Etkinlik

                     Sevgi, saygı konularının işlendiği türkülerimizi araştırınız. Akıllı tahta, bilgisayar vb. kullanarak sunum
                  hazırlayınız. Sunumu sınıfta paylaşınız.


                  Türk Sanat Müziği
                  Türk sanat müziği, oldukça derin bir kültürel birikimin yüzyıllar boyunca Türk devletlerinin egemenliği
               altındaki geniş bir coğrafyanın kültürel miraslarıyla harmanlanarak kuşaktan kuşağa aktarılması sonucun-
               da günümüze ulaşmıştır. Türk müziği, Türk sanat müziği, klasik Türk musikisi şeklinde adlandırılmıştır.
                  TSM repertuvarının çok önemli bir kısmını sözlü eserler oluşturur. Bunlar başta şarkı olmak üzere yü-
               rük semai, ağır semai, beste, kâr, gazel, divan vb.dir.
                  TSM repertuvarında yer alan çalgılı eserler; peşrev, saz semai, taksim, zeybek, sirto, longa, methal ve
               mandradır.
                  6.1.2. Türk Müzik Türlerinden Örnek Eserler


                                              HEKİMOĞLU DERLER BENİM ASLIMA
                                  160-165. sayfalar arasındaki eserleri teknik özelliklerine dikkat ederek çalınız.
               Yöresi: Ordu- Fatsa            HEKİMOĞLU DERLER BENİM ASLIMA                  Derleyen: Ümit Tokcan
               Kimden alındığı: Ümit Tokcan                   ≤            ≥    ≤
               Yöresi: Ordu- Fatsa            HEKİMOĞLU DERLER BENİM ASLIMA                  Derleyen: Ümit Tokcan
                           ≥ ≤
                q = 64
               Kimden alındığı: Ümit Tokcan                   ≤ œ œ  œœ  œœ œ  ≥ œ  ≤ œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ
                                                                                                 œ
                   4
                      ‰
                B
               Yöresi: Ordu- Fatsa œ œ œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ                                   Derleyen: Ümit Tokcan
                q = 64 4
                           ≥ ≤
               Kimden alındığı: Ümit Tokcan        œ          ≤ œ œ  œœ  œœ œ  ≥ œ  ≤ œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ
                   4
                B
                q = 64 4  ‰  œ œ œ   œ    œ  œ  œ     œ              œ œ œ  œ   œ    œ  œ     œ        œ
                           ≥ ≤
                B  4  ‰    œ œ œ     œ    œ  œ  œ  œ  œ       œ œ  œ œ                     œ     œ  œ
                   4
               3   ≥     œ œ œ       œ                                   ≤
                   œ
                                                                 œ œ œ
               3B  ≥     œ œ œ       œ  œ œ œ œ      œ   œ œ   œ œ       ≤  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ      œ
                   œ
                                                                 œ œ œ
               3 B  ≥                   œ œ œ œ      œ   œ œ   œ œ       ≤  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ      œ
                                                                 œ œ œ
                B  œ     œ œ œ       œ  œ œ œ œ      œ   œ œ   œ œ         œ  œ  œ  œ   œ  œ  œ      œ
               5   ≤ ≤                                                 ≥
                                                                œ œ œ
               5B  œ œ  . .   œ    œ  œ œ œ œ       œ  œ œ    œ œ      ≥  œ  œ  œ  œ   œ  œ  œ      œ      . .
                   ≤ ≤
                                   œ
                              œ
                   œ œ
                                                                œ œ œ
       160     5 B  œ œ .     œ    œ  œ œ œ œ       œ  œ œ    œ œ      ≥  œ  œ  œ  œ   œ  œ  œ      œ      . .
                   ≤ ≤
                B                     œ œ œ œ       œ  œ œ    œ œ         œ  œ  œ  œ   œ  œ  œ      œ      . .
                                                                œ œ œ
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166