Page 55 - ÇALGI EĞİTİMİ | VİYOLA 12
P. 55

3.                 1.
     Ünite                                                                       Hazırlık Çalışmaları
                        Konu                     dın)’ın senfoni, konçerto ve kuartetlerinden dinleyiniz. Aralarında ne gibi
                                                  Wolfgang  Amadeus  Mozart  (Volfgang  Amadeus  Motzart),  Ludwig  van
        VİYOLA MÜZİĞİNDE DÖNEMLER II          VİYOLA MÜZİĞİ  farklar ve benzerlikler olduğunu sınıf içinde paylaşınız.
                                                  Beethoven (Ludvih Fan Beythofın), Franz Joseph Haydn (Franz Yosef Hay-
                 3.1. KLASİK DÖNEM





                                                            3.1.1. Klasik Dönem’in Müziksel Özellikleri
                                                            J.S.Bach’ın ölüm tarihi 1750’den başlayarak Ludwig van
                                                         Beethoven’in ölüm tarihi 1827’ye kadar geçen süreç genel
                                                         olarak Klasik Dönem olarak adlandırılır. Bu dönem, orkest-
                                                         ra ailesinin kurulduğu, senfonik yapıtların filizlendiği, so-
                                                         natın, kuartetin geniş halk kitlelerine ulaştığı, günümüzde
                                                         de geçerli olan müziğin yapıldığı dönemdir. Bu dönemin
                                                         başlıca bestecileri, Gluck (Gulûk), Haydn, Mozart ve Beet-
                                                         hoven’dir.
                                                            Barok Dönem’in uzun cümleli, süslü ve kontrpuana da-
                                                         yalı müziği Klasik Dönem’de yerini daha parlak, sade ve
                                                         net bir müziğe bırakmıştır. Bu dönemde oda müziği top-
                                                         lulukları gelişmeye başlamış, senfoni orkestraları genişle-
                                                         miştir.
                                                            Klasik  Dönem’in  en  önemli  çalgı  müziği  sonat  ve  en
               Görsel 3.1:                               önemli biçimi ise senfonin yanında yaylı çalgılar için yazı-
               Ekslibris
                                                         lan kuartet de öne çıkmaktadır. Kuartet biçiminin gelişme-
                                                         si viyolanın karakteristik özelliklerinin ortaya çıkmasında
                                                         önemli rol oynamıştır.
                                                            Müzikte bu dönemdeki gelişim viyola müziğine de yan-
                                                         sımış ve viyolayı diğer çalgılarla eşit konuma getirmiştir.
                                                         “Senfoni  Konçertant”  eserinde  2  viyola  kullanan  Mozart
                                                         daha sonraki eserlerinde viyolaya önemli görevler yükle-
                                                         miştir.
                                                            Mozart’ın  yanı  sıra  Haydn  da  eserlerinde  viyolayı  ta-
                                                         mamlayıcı  özelliğinin  dışında  kullanmış,  Op.33  no.2  ku-
                                                         artetinde olduğu gibi solo kimliğini öne çıkaran bölümler
                                                         yazmıştır. Handel de bazı oratoryo ve operalarının orkest-
                                                         rasyonlarında divisi viyola partisi kullanmıştır.
                                                            Ayrıca C. Stamitz (Ştamitz)’in Re Majör viyola konçer-
               Görsel 3.2:                               tosu viyolayı solo olarak ele alan en önemli eserler arasın-
               Ekslibris
                                                         dadır.

                                                            3.1.2. Klasik Dönem Viyola Müziğinde Sonat
                                                                      Biçiminin Genel Özellikleri
                                                            Sonat bir veya iki çalgı için yazılan, üç ya da dört bölüm-
                                                         den oluşan  bir türdür. Sonat formu ise bu türdeki eserle-
                                                         rin biçimsel özelliğidir. Diğer bir deyişle “Sonat Allegrosu”
                                                         formudur ve adını genellikle ilk bölümde bulunan allegro
                                                         bölümünden alır.
                                                            Sonatın  form  yapısı,  sergi  (ekspozisyon),  gelişme  (de-
                                                         velopman) ve serginin tekrarı (reekspozisyon) şeklindedir.
                                                            Sonatin ise iki veya üç bölümden oluşan küçük, kısa so-
                                                         nattır. Kısa ve sade yapısı ile sonattan ayrılır.


               Görsel 3.3:
               Ekslibris

        54
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60