Page 55 - ÇALGI EĞİTİMİ | VİYOLA 12
P. 55
3. 1.
Ünite Hazırlık Çalışmaları
Konu dın)’ın senfoni, konçerto ve kuartetlerinden dinleyiniz. Aralarında ne gibi
Wolfgang Amadeus Mozart (Volfgang Amadeus Motzart), Ludwig van
VİYOLA MÜZİĞİNDE DÖNEMLER II VİYOLA MÜZİĞİ farklar ve benzerlikler olduğunu sınıf içinde paylaşınız.
Beethoven (Ludvih Fan Beythofın), Franz Joseph Haydn (Franz Yosef Hay-
3.1. KLASİK DÖNEM
3.1.1. Klasik Dönem’in Müziksel Özellikleri
J.S.Bach’ın ölüm tarihi 1750’den başlayarak Ludwig van
Beethoven’in ölüm tarihi 1827’ye kadar geçen süreç genel
olarak Klasik Dönem olarak adlandırılır. Bu dönem, orkest-
ra ailesinin kurulduğu, senfonik yapıtların filizlendiği, so-
natın, kuartetin geniş halk kitlelerine ulaştığı, günümüzde
de geçerli olan müziğin yapıldığı dönemdir. Bu dönemin
başlıca bestecileri, Gluck (Gulûk), Haydn, Mozart ve Beet-
hoven’dir.
Barok Dönem’in uzun cümleli, süslü ve kontrpuana da-
yalı müziği Klasik Dönem’de yerini daha parlak, sade ve
net bir müziğe bırakmıştır. Bu dönemde oda müziği top-
lulukları gelişmeye başlamış, senfoni orkestraları genişle-
miştir.
Klasik Dönem’in en önemli çalgı müziği sonat ve en
Görsel 3.1: önemli biçimi ise senfonin yanında yaylı çalgılar için yazı-
Ekslibris
lan kuartet de öne çıkmaktadır. Kuartet biçiminin gelişme-
si viyolanın karakteristik özelliklerinin ortaya çıkmasında
önemli rol oynamıştır.
Müzikte bu dönemdeki gelişim viyola müziğine de yan-
sımış ve viyolayı diğer çalgılarla eşit konuma getirmiştir.
“Senfoni Konçertant” eserinde 2 viyola kullanan Mozart
daha sonraki eserlerinde viyolaya önemli görevler yükle-
miştir.
Mozart’ın yanı sıra Haydn da eserlerinde viyolayı ta-
mamlayıcı özelliğinin dışında kullanmış, Op.33 no.2 ku-
artetinde olduğu gibi solo kimliğini öne çıkaran bölümler
yazmıştır. Handel de bazı oratoryo ve operalarının orkest-
rasyonlarında divisi viyola partisi kullanmıştır.
Ayrıca C. Stamitz (Ştamitz)’in Re Majör viyola konçer-
Görsel 3.2: tosu viyolayı solo olarak ele alan en önemli eserler arasın-
Ekslibris
dadır.
3.1.2. Klasik Dönem Viyola Müziğinde Sonat
Biçiminin Genel Özellikleri
Sonat bir veya iki çalgı için yazılan, üç ya da dört bölüm-
den oluşan bir türdür. Sonat formu ise bu türdeki eserle-
rin biçimsel özelliğidir. Diğer bir deyişle “Sonat Allegrosu”
formudur ve adını genellikle ilk bölümde bulunan allegro
bölümünden alır.
Sonatın form yapısı, sergi (ekspozisyon), gelişme (de-
velopman) ve serginin tekrarı (reekspozisyon) şeklindedir.
Sonatin ise iki veya üç bölümden oluşan küçük, kısa so-
nattır. Kısa ve sade yapısı ile sonattan ayrılır.
Görsel 3.3:
Ekslibris
54