Page 58 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 12
P. 58
Ü
Üniteye Başlarkenniteye Başlarken
Viy
Viyolada kullanılan farklı yay tekniklerinin etüt ve eser yorumlamada önemi neler olada kullanılan farklı yay tekniklerinin etüt ve eser yorumlamada önemi neler
olabilir? Sınıf ark
olabilir? Sınıf arkadaşlarınızla fikir alışverişinde bulununuz.adaşlarınızla fikir alışverişinde bulununuz.
3.1. Viyolada Spiccato Çalma Tekniği
3.1.1. Spiccato Yay Tekniği
İtalyanca kökenli bir kelime olan spiccato (spikato) notaların birbirinden kopuk, yayın
hafif şekilde sıçratılarak çalınması anlamına gelir. Yay, bu teknikte çalınacak her nota için tel
üzerine havadan bırakılır ve tekrar kaldırılır. Spiccato tekniği, en iyi sonucu yayın ortasında
ya da orta bölüme yakın kesimlerinde verir.
Spiccato tekniğinde başparmak, işaret parmağı ve serçe parmağın önemli görevleri
vardır. Başparmak ve işaret parmağı, yay tel üzerine düşürülürken yayın kontrolünü sağlar;
serçe parmak ise yay havalanırken yayın kontrolünü sağlayarak savrulmasını engeller.
Spiccato hareketinin çeşitli hızlarda yayın hangi bölgelerinde uygulanması gerektiği
aşağıdaki örneklerde gösterilmiştir.
Ağır tempolarda sekizlik nota çalarken yayın ağırlık merkezi Görsel 3.1’deki gibidir.
Görsel 3.1: Ağır tempoda yayın ağırlık merkezi
Orta hızlı tempolarda, onaltılık notalarla çalarken yayın ağırlık merkezi Görsel 3.2’deki gibidir.
Görsel 3.2: Orta hızlı tempolarda yayın ağırlık merkezi
Hızlı tempolarda, onaltılık veya otuzikilik notalarla çalarken yayın ağırlık merkezi Görsel
3.3’teki gibidir.
Görsel 3.3: Hızlı tempolarda yayın ağırlık merkezi
3.1.2. Etütlerde Spiccato Tekniğini Çalma
Spiccato çalmaya alışkanlık kazanabilmek ve farklı çalma durumlarına hazırlık yapabilmek
için önce parmak egzersizleri ve gam çalışmaları yapılmalı, ardından etüt çalışmalarına geçilmelidir.
Ders İçi Çalışma
Spiccato çalma tekniğini geliştirmek için 57-59. sayfalarda verilen alıştırmaları yeterli teknik
seviyeye ulaşıncaya kadar çalınız. Etude No. 291-f’yi üzerindeki karekodu kullanarak örnek vide-
oyu izleyiniz.
56 3. ÜNİTE