Page 134 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA 9
P. 134
5 Bağlamada Tavırlar
5.4. Çırpma Tavrı Tezene Uygulanış Biçimi
Türk halk müziğinin yapısı içerisinde en çok kullanılan tezene tekniklerinden biri, “çırpma
tezene” tekniği ya da “çırpma tavrı”dır. Çırpma tavrı temelde bir tezene tekniği olması bakımından
yörelere göre değişik adlandırmalar almaktadır. Karadeniz Bölgesi'nde "Karadeniz tavrı", Konya
Yöresi'nde "Konya tavrı", Silifke Yöresi'nde "Silifke tavrı", Ege Bölgesi'nde ise "zeybek tavrı"
olarak adlandırılmaktadır. Çırpma tezene tekniği, tavrın tezene vuruş yönleri bakımından yörelere
göre değişiklik göstermektedir. Çırpma tavrının tezene kullanımında ilk tezene, tek tel grubuna
uygulanabileceği gibi bütün tel gruplarına da uygulanabilir. Tavrın özelliğini ortaya koyan ikinci ve
üçüncü tezene vuruşu, alt tel grubuna alt ve üst vuruş olarak seri bir
şekilde uygulanır. Tavrın son vuruşu, alt tezene vuruşuyla bütün tel
gruplarına uygulanarak çırpma tavrı oluşturulur. Genel tavır kalıbı olarak
anlattığımız bu vuruş biçimi, ritim kalıp başına ve sonuna yeni vuruşlar
eklenerek çeşitlendirilmektedir. Tezenenin vuruşları dışında klavye el
parmaklarının hareketleri de önemlidir. Çırpma tavrının genel gösterimi
ve çeşitleri aşağıdaki görselde verilmiştir. Eserlerde uygulanırken bu
verilen ritim kalıplarına uygun gelenler eser içerisine uygulanarak icra
edilir.
Daha fazla etkinliğe karekodu okutarak ya da aşağıdaki bağlantıdan çevrim içi olarak ulaşabilirsiniz.
https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/calgi_egt_baglama9/10_BAG_9_2023_UNIT5_CIRPMATAVRI.mov
132