Page 102 - BAĞLAMA 9
P. 102

5          Bağlamada Tavırlar





                   5.4. Çırpma Tavrının Bağlama Düzeni Üzerinde Uygulanış Biçimi

                      Çırpma tavrı, Türk halk müziği icra edilirken en çok kullanılan tekniklerden biridir. Aynı zamanda
                   bir tezene tekniği olduğu için de Silifke tavrı ve zeybek tavrı gibi farklı isimler de alabilir. Tavrın tezene
                   vuruş yönleri, yöreler arasında farklılıklar gösterir. Çırpma tavrında tezene, tüm tel gruplarının yanı
                   sıra tek tel grubu üzerinde de kullanılabilir.

                      İkinci ve üçüncü tezene vuruşları, tavrın esas özelliğini ortaya koyar. Bu bölümde alt tel grubuna,
                   alt ve üst vuruş seri bir şekilde uygulanır. Son olarak alt tezene vuruşunun, bütün tel gruplarına
                   uygulanmasıyla çırpma tavrı meydana gelir. Bu vuruşlar, tavrın herkesçe bilinen şeklidir. Ritim
                   kalıbının başına ve sonuna yeni vuruşların eklenmesiyle tavrın çeşitliliği artılır. Bunların yanında
                   klavye el parmaklarının duruşu ve hareketleri de önemlidir.
                      Aşağıdaki alıştırmada, çırpma tavrının genel gösterimi ve çeşitli vuruş şekilleri yer almaktadır.
                   Verilen ritim kalıplarına uygun olan biçimler, eser icra edilirken uygulanır.









                                             Çırpma tavrı örneğine ulaşmak için karekodu okutunuz.
                             https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/baglama9/19_BGL_9_2023_CIRPMATAVRI.mp4







































                                                 “Yola çıkarken yürek heybenizi omzunuza alın.
                                                 Bir gözünde ikrar, bir gözünde asalet olsun.”

                                                                                    (Pir Sultan Abdal)






                   100
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107