Page 23 - BAĞLAMA 9
P. 23
Bağlamanın Tarihsel Gelişimi
Bağlama düzeni, akort sisteminde birinci tel ( ) olan alt tel grubu boşta tınlatıldığında “re”,
1
ikinci tel ( ) grubu olan orta tel boşta tınlatıldığında “sol”, üçüncü tel grubu ( ) olan üst tel 2
3
2
grubu da boşta tınlatıldığında “la” sesi olarak adlandırılır.
Alt tel Orta tel Üst tel La
Sol
Re
Etkinlik 1
Bağlamanın akort sistemlerinden olan misget düzeni hakkında bilgi toplayınız. Aşağıdaki
şemaya, misget düzenin akort sistemini yazarak portre üzerinde gösteriniz.
Etkinlik 2
Bağlamada kullanılan diğer düzenler hakkında bilgi toplayarak aşağıya yazınız.
...................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
b) Bağlamaya Uygulanan Akortlar ve Piyanoya Göre Duyumları
Kullanılacak ses ya da ses topluluklarına göre bağlamanın akort sistemi yapılır. Türk halk müziği,
Batı müziğine göre farklılık gösterir. Çünkü Türk müziğinde akort, ses genişliğine göre yapılır.
Ayrıca Türk halk müziğindeki notaya alma sistemi, Batı müziği ses sistemine göre adlandırılır ama
duyumda Batı müziğinden farklılık gösterir. Bunların dışında da bağlamaya yapılan akort sistemine
göre çalgının tel gruplarına verilen isimler de farklılık gösterir. Bağlama düzeni akort sistemine
göre bağlamanın alt teli “re”, orta teli “sol”, üst teli ise “la” sesi olarak adlandırılır. Akort sistemi,
bağlamanın kullanılacağı ses ya da ses topluluğuna ait ses genişliğinin belirlenmesiyle çalgıya
uygulanır. Örneğin bağlamanın alt telini ''do'' sesine çekeceğiniz zaman, bağlama üzerindeki
duyumu ile piyanoya göre duyumu aşağıdaki gibi olacaktır.
21