Page 23 - BAĞLAMA | 9
P. 23

1           Bağlamanın Tarihsel Gelişimi



               c) Akortlar ve Akortların Piyanoya Göre Duyumları



                                                      Yazılışına Göre

                                 Alt tel                      Orta tel                    Üst tel









                                                  Piyanoya Göre Duyumu

















                                            Bağlama akort örneği için karekodu okutunuz.
            https://ders.eba.gov.tr/ders//redirectContent.jsp?resourceId=0690320d4f101051083270cc387e5bfd&resourceType=1&resourceLocation=2



                                 Bilgi Notu


                    Bağlama üzerindeki teller, ilk olarak at kılı veya bağırsaktan yapılmıştır. Sanayileşme ile bu
                  tellerin yerine artık madenî teller kullanılmaktadır.
                    Türk halk müziğinde bağlamanın nota yazım sisteminde bulunan tel gruplarının porte üze-
                  rinde alt tel 4. çizgi (5. oktav) re, orta tel 2. çizgi (4. oktav) sol ve üst tel 2. aralık (4. oktav) la
                  olarak gösterilir. Alt ve üst tel grubuna “sırma tel” ya da “bam teli” denilen teller eklendiğinde
                  ses karakteri değişir. Bu sırma teller, normal madenî tellerin üzerine sarılarak bas sesinin
                  elde edilmesini sağlar. Bu yüzden sırma telli gruplar çalındığında duyumda çelik ve sırma tel
                  arasındaki oktav farklılığı ortaya çıkar. Geleneksel nota yazımında bu tellerin, porte üzerinde
                  gösterimi  aşağıdaki  gibi  olmalıdır. Ama  geleneksel  nota  yazımında  kullanılan  şekli  geçerli
                  olduğu için literatürde bu şekilde kullanılır.


                                                      Duyulan Sesler






                                                  Geleneksel Nota Sistemi










                22
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28