Page 21 - BAĞLAMA 9
P. 21

Bağlamanın Tarihsel Gelişimi





                 a) Bağlamada Geleneksel Perde İsimleri
                   Bağlama, hakkında pek çok araştırma ve inceleme yapılmış halk çalgılarından biridir. Bağlamanın
                 yapısı, malzemesi, tarih sürecinde geçirdiği değişimler, bağlamada bulunan perdelerin değişimleri
                 de bu araştırmaların inceleme alanı olmuştur.
                   Bağlama, âşıklık geleneğinin olmazsa olmaz çalgısıdır. Bu yüzden bağlama üzerindeki perdeler,
                 bağlanışı ve perdelerin klavye üzerinde bulunan yerlerine göre de farklı adlar almıştır. Günümüzde
                 bağlamadaki perde isimleri, evrensel müzik diline göre adlandırılmıştır (la, si, do vb.). Geleneksel
                 yönden bakıldığında bazı yörelerde tasavvufi boyut başta olmak üzere farklı adlandırmalar da
                 yapılmıştır.
                   Azeri müziğinde görülen “sağır, perde, baş perde, ayak perde, divani perde, şah perde” gibi
                 perde  adlandırmaları, Anadolu’da  bazı  yörelerde  de  kullanılır.  Bu  isimler,  âşıklık  geleneğinde
                 kullanılmasına rağmen teknik olarak evrensel isimlendirilmeler kullanılır.





                                  Bilgi Notu


                   Bağlama tekne, kapak, sap ve burgu bölümlerinden oluşur. Sapın, tekne ile birleştiği yerden
                   burguların olduğu yere kadar olan bölümüne sap boyu denir.
                   Bağlama; bazı yörelerde insana benzetildiği için halk arasında bu bölümlerin farklı adlandırmaları
                   da mevcuttur. Tekne bölümüne gövde; kapak bölümüne döş, göğüs; sap bölümüne kol; burgu
                   bölümüne ise kulak denilmesi bu halk adlandırmalarına örnek olarak gösterilebilir.






                                   Etkinlik 3


                    •   Sap          •   Tekne          •   Burgu         •   Kapak

                   Aşağıda görselleri verilen bağlamanın bölümlerini, yukarıdaki kavramlarla eşleştiriniz.
























                      ........................  ........................  ........................  ........................





                                                                                                           19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26