Page 85 - BAĞLAMA | 9
P. 85

5          Bağlamada Tavırlar










               5. BAĞLAMADA TAVIRLAR








                              Üniteye Hazırlık



                 1. Türk halk müziğinin yapısını araştırarak edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
                 2. İcra etttiğiniz eserlerin yöresel özellikleri hakkında araştırma yaparak edindiğiniz bilgileri
                     arkadaşlarınızla paylaşınız.
                 3. Kendi yörenizin müziğini tanıtan bir sunum hazırlayıp arkadaşlarınızla paylaşınız.






               5.1. Türk Halk Müziğinde Tavır Kavramı


                  Tavır; bir yörenin tanınmış ve sevilen ozan, halk âşığı ya da yöresel sanatçılarının çalgısını icra
               ederken göstermiş olduğu icra biçiminin; yörede yaşayanlar tarafından örnek alınarak uygulanmasıyla
               ortaya çıkmıştır. Çalış tekniğinin tüm yöreye bu şekilde yayıldığı görüşü müzik bilimciler tarafından
               kabul görür.
                  Türk halk müziğinde tavır kavramı, bir eserin kendine has ve üslubuna uygun olarak sunulması
               anlamına gelir. Halk müziğinde görülen en belirgin tavır özellikleri ise yöreden yöreye farklılık gösteren
               yörenin kendine özgü söyleyiş ve çalış biçimidir. Bağlamada tavır yörelerin tezene özelliklerinin
               bağlamaya uygulanmasıyla meydana gelir. İcra edildiği yörenin de adını alır (Karadeniz tavrı, Ege
               tavrı vb.). Tüm bu anlatılanlara ek olarak düzenli tezene hareketlerine de tavır denir.
                  Tezene vuruşları, çalgı çalınırken ritmik yapıyı kuvvetlendirmeyi; hareketli, canlı ve enerjik bir
               duyumu sağlar. Ülkemizde yöresel tavırların fazla ve çeşitli olması, Türk müziğinin icra zenginliğini
               gösterir.  Çeşitli  ve  farklı  biçimleri  bulunan  yöresel  tavırlar;  birbirinden  ayrı  birer  öge  olarak
               düşünülmemelidir. Bağlama, Anadolu’da en çok kullanılan çalgılardan biridir ve bağlama çalarken
               uygulanan tavırlar, keskin bir çizgi ile birbirinden ayrılamaz. Yöreler arası etkileşimler sonucunda
               bir tavrın içinde, başka bir yöreye ait tavrın tezenesi de görülebilir. Örneğin Konya tavrında, zeybek
               tavrının etkisi görülür. Bağlamanın üst telinin, zeybek tavrının sonuna eklenmesi ile Konya tavrı
               oluşur.
                  Tavırların uygulanmasında parmakların kullanılışı oldukça önemlidir. Örneğin sürmeli tavrında
               görülen  “kıstırma  hareketi”  tezene  atılırken  yapılır.  Kıstırma  hareketinin  yapılmasındaki  amaç,
               herhangi bir sesin yarım veya tam ses altına veya üstüne çarpma yapmaktır. Bu yüzden tavırlar














                84
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90