Page 87 - BAĞLAMA 9
P. 87
Bağlamada Tavırlar
icra edilirken tezene kadar parmaklar da önemlidir. Yöre adlarıyla anılan tavırlar, geçmişteki
geleneklerden bugüne ulaşmıştır. Günümüzde sözlü ya da sözsüz eserler icra edilirken geleneksel
tavırlar kullanılır. Başlıca halk müziği tavırları ise şunlardır:
1. Zeybek tavrı 5. Silifke tavrı 9. Karşılama tavrı
2. Âşıklama tavrı 6. Azeri tavrı 10. Rumeli tavrı
3. Teke tavrı 7. Sürmeli tavrı 11. Ankara tavrı
4. Konya tavrı 8. Kayseri tavrı 12. Karadeniz tavrı
Etkinlik 1
Bağlamada düzen ve tavır kavramlarının özelliklerini aşağıdaki boşluğa yazınız.
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
5.2. Âşıklama Tavrının Bağlama Düzeni Üzerinde Uygulanış Biçimi
Âşıklama tavrında, bağlamanın tüm tellerine üstten aşağıya doğru vurulur. Sonra mızrap, iki
ya da üç tel grubuna aşağıdan yukarıya doğru taktırılarak çekilir. Bu tavır “âşıklama tavrı” olarak
bilindiği gibi “deyiş tavrı” adıyla da anılır. Sivas ve Erzincan civarında sıkça uygulanan bir tavırdır.
2/4, 4/4 ve 7/8’lik usul kalıpları ile icra edilen halk ezgilerinde uygulanır.
Aşağıda âşıklama tavrı görülen halk ezgilerinin bağlama ile icra edilirken kullanılan mızrap
vuruş yönleri gösterilmektedir.
Aşıklama tavrı örneğine ulaşmak için karekodu okutunuz.
https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/baglama9/18_BGL_9_2023_ASIKLAMATAVRI.mp4
Âşıklama Tavrı Tezene Açılımı
Âşıklama tezene işareti
85