Page 86 - BAĞLAMA 9
P. 86

5          Bağlamada Tavırlar










                   5. BAĞLAMADA TAVIRLAR








                                   Üniteye Hazırlık


                     1. Türk halk müziğinin yapısını araştırarak edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
                     2. İcra etttiğiniz eserlerin yöresel özellikleri hakkında araştırma yaparak edindiğiniz bilgileri
                         arkadaşlarınızla paylaşınız.
                     3. Kendi yörenizin müziğini tanıtan bir sunum hazırlayıp arkadaşlarınızla paylaşınız.






                   5.1. Türk Halk Müziğinde Tavır Kavramı

                      Tavır; bir yörenin tanınmış ve sevilen ozan, halk âşığı ya da yöresel sanatçılarının çalgısını icra
                   ederken göstermiş olduğu icra biçiminin; yörede yaşayanlar tarafından örnek alınarak uygulanmasıyla
                   ortaya çıkmıştır. Çalış tekniğinin tüm yöreye bu şekilde yayıldığı görüşü müzik bilimciler tarafından
                   kabul görür.
                      Türk halk müziğinde tavır kavramı, bir eserin kendine has ve üslubuna uygun olarak sunulması
                   anlamına gelir. Halk müziğinde görülen en belirgin tavır özellikleri ise yöreden yöreye farklılık gösteren
                   yörenin kendine özgü söyleyiş ve çalış biçimidir. Bağlamada tavır yörelerin tezene özelliklerinin
                   bağlamaya uygulanmasıyla meydana gelir. İcra edildiği yörenin de adını alır (Karadeniz tavrı, Ege
                   tavrı vb.). Tüm bu anlatılanlara ek olarak düzenli tezene hareketlerine de tavır denir.
                      Tezene vuruşları, çalgı çalınırken ritmik yapıyı kuvvetlendirmeyi; hareketli, canlı ve enerjik bir
                   duyumu sağlar. Ülkemizde yöresel tavırların fazla ve çeşitli olması, Türk müziğinin icra zenginliğini
                   gösterir.  Çeşitli  ve  farklı  biçimleri  bulunan  yöresel  tavırlar;  birbirinden  ayrı  birer  öge  olarak
                   düşünülmemelidir. Bağlama, Anadolu’da en çok kullanılan çalgılardan biridir ve bağlama çalarken
                   uygulanan tavırlar, keskin bir çizgi ile birbirinden ayrılamaz. Yöreler arası etkileşimler sonucunda
                   bir tavrın içinde, başka bir yöreye ait tavrın tezenesi de görülebilir. Örneğin Konya tavrında, zeybek
                   tavrının etkisi görülür. Bağlamanın üst telinin, zeybek tavrının sonuna eklenmesi ile Konya tavrı
                   oluşur.
                      Tavırların uygulanmasında parmakların kullanılışı oldukça önemlidir. Örneğin sürmeli tavrında
                   görülen  “kıstırma  hareketi”  tezene  atılırken  yapılır.  Kıstırma  hareketinin  yapılmasındaki  amaç,
                   herhangi bir sesin yarım veya tam ses altına veya üstüne çarpma yapmaktır. Bu yüzden tavırlar














                    84
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91