Page 11 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI | 9
P. 11
ÜNİTE 3
MÜZİKTE DİZİ VE TON
20
Largo , Suat Şahin
2 œ ˙ Œ
& 2 ˙ œ œ œ œ œ ˙ œ œ œ œ œ œ
5 ,
& œ œ œ ˙ œ œ œ ˙ œ Œ œ Œ œŒ œ Œ
9 , ,
KİTAP TANITIM SAYFASI
˙
&
œ œ œ ˙
œ œ
˙
œ œ œ œ œ œ œ œ ˙
13 ,
& œ œ œ œ œ œ œ ˙ Ó
œ ˙ ˙ ˙
Etkinlik karekodu Öğretmeninizin çalacağı do majör ezgi cümlelerini aşağıdaki dizek-
ETKİNLİK 36 lere yazınız. Örnek çalışmaya karekodu okutarak ya da linkten ulaşa-
bilirsiniz.
Etkinlik dijital içerik https://ders.eba.gov.tr/ders//redirectContent.jsp?resourceId=ceaad8987c270e0e0a998f57fbd9d419&resourceType=1&resourceLocation=2
linki
76
ÜNİTE 3
MÜZİKTE DİZİ VE TON
OKUMA METNİ Okuma metni / Anekdot
Görsel 3.2: Mithat Fenmen anısına basılan posta pulu
TANIDIĞIM EN NAZİK İNSAN: MİTHAT FENMEN
“Tanıdığınız en nazik insan kimdi?” diye sorulsa onu tanıyan herkesin “Mithat
Fenmen” yanıtını vereceğinden hiç kuşkum yok. Sanki kimseyi incitmemek kaygısıyla
alçak sesle, ağır ağır ve tane tane konuşurdu hep Mithat Bey. Öğrencilere “siz” diye
hitap etmesi, bu tür davranışlara hiç alışkın olmayan öğrencileri önce biraz tedirgin
eder, “Bir kabahat mi yaptım acaba?” duygusuna kapılmalarına bile yol açardı. Ne
hikmetse yumuşaklıktan değil de sertlikten anlayan bir toplum olarak büyüklerimizin
bize nazik davranmalarını, bizi adam yerine koymalarını hep yadırgamışızdır gerçi
ama Mithat Bey’in inceliği ve nezaketi yapmacık olmadığından çevresindekileri de
olumlu yönden etkiler, uyumlu, rahat ve sevgiyle davranmanın erdemlerini sessizce
kanıtlardı.
Piyanist, besteci, öğretmen, kısaca komple müzisyen Mithat Fenmen’i 19 Ekim
1982’de kaybettik. Solo konserleri, orkestrayla konserleri, öğrencileri, Ankara Devlet
Konservatuvarı Müdürlüğü, Opera Müdürlüğü ile dopdolu geçen müzik yaşamında
bizleri en çok hayrete düşüren, alçakgönüllüğü olmuştur Mithat Fenmen’in.
Filiz ALİ , Dünyadan ve Türkiye'den Müzik Portreleri
Başarı, zamanla kazanılan ve planlayabileceğin her şeyin ötesinde getiriler sağla- Özlü sözler
yan küçük günlük disiplinler vasıtasıyla oluşur.
Robin SHARMA (Robin Şarma)
97
ÜNİTE 3
MÜZİKTE DİZİ VE TON
Ölçme ve değerlendirme karekodu ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 3 Ölçme ve değerlendirme başlığı
Ölçme ve değerlendirme https://ders.eba.gov.tr/ders//redirectContent.jsp?resourceId=2b8b3946c2226d04de790864a0585847&resourceType=1&resourceLocation=2
Aşağıdaki soruları dikkatlice okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.
dijital içerik linki 1. Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? Soru türü yönergesi
A) Yükseklik derecelerine göre art arda sıralanmış ses gruplarına dizi denir.
ÜNİTE 3
MÜZİKTE DİZİ VE TON
B) Diyatonik dizi tam ve yarım aralıklardan oluşur.
C) Kromatik dizi yarım aralıklardan oluşur.
D) Pentatonik dizi tam ve yarım aralıklardan oluşur.
MÜZİKSEL OKUMA (SOLFEJ) UYGULAMASI DEĞERLENDİRME FORMU
E) Pentatonik dizi beş sesi temel alan ve altıncı notada oktava ulaşan dizidir.
Yönerge: Müziksel Okuma uygulaması ile ilgili gözlenmesi gereken beceriler aşağıda “ÖLÇÜTLER
ÖĞRENCININ ADI SOYADI: SINIFI/ NUMARASI: TARIH:
2. Majör dizinin ses aralıklarının sıralanışı aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
ÖLÇÜTLER PUAN
1
4
A) 1, 1, 1/2, 1, 1, 1/2, 1 B) 1, 1, 1/2, 1, 1, 1, 1/2 2 3 C) 1, 1/2, 1, 1, 1, 1/2, 1 5
D) 1, 1/2, 1, 1, 1/2, 1, 1 E) 1, 1, 1/2, 1, 1/2, 1, 1
2. Ölçü vuruşlarını eliyle göstererek doğru okudu.
3. Ses yüksekliklerine dikkat ederek doğru okudu.
3. Tonalite kavramı ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
4. Hız terimlerine uygun okudu.
A) Dizinin I. sesi tonaliteye adını veren eksen sestir.
5. Gürlük terimlerine uygun okudu.
B) Yapıtlar, yazıldığı tonaliteye ait dizinin I, III, V ya da VIII. dereceleriyle başlar.
C) Tonal yapıtlar, yazıldığı tonaliteye ait dizinin II, IV, VI ya da VII. dereceleriyle biter.
SÜTUN TOPLAMI
D) Tonal yapıtlarda dizinin yedinci derecesi, eksen sesine çıkıcı ve yürüyücü özellik gösterir.
TABLO PUANI
E) Dizlerde II, IV, VI ve VII. dereceler yürüyücü özelliktedir.
Ölçek puanını 100’lük sisteme dönüştürme işlemi: Tablodan alınabilecek en yüksek puan, her bir ölçüt için 5 puandır.
Puan=[(Tablo Puanı x 100)/25] formülü uygulanır.
4. Aşağıdakilerden hangisi majör dizidir? DEĞERLENDIRME
A) & w w w w w w B) w w w w w w w w
Uygulama ile ilgili notlar: &
Dereceli puanlama ölçeği C) & w w w w w w w w D) & w w w w# w w w w
MÜZİKSEL YAZMA (EZGİ DİKTE) UYGULAMASI DEĞERLENDİRME FORMU
Yönerge: Müziksel Yazma uygulaması ile ilgili gözlenmesi gereken beceriler aşağıda “ÖLÇÜTLER
ÖĞRENCININ ADI SOYADI: SINIFI/ NUMARASI: TARIH:
E) & w w w w w w wb w
ÖLÇÜTLER PUAN
1 2 3 4 5
1. Çalınan ezginin tonalitesini doğru yazdı.
2. Çalınan ezginin ölçü sayısını doğru yazdı.
3. Çalınan ezginin ritmik kalıbını çözümledi.
98
4. Çalınan ezgideki ses yüksekliklerini fark ederek yazdı.
6. Çalınan ezgi cümlesindeki üçleme, senkop, uzatma noktası
gibi ritmik yapıları fark ederek yazdı.
SÜTUN TOPLAMI
TABLO PUANI
Ölçek puanını 100’lük sisteme dönüştürme işlemi: Tablodan alınabilecek en yüksek puan, her bir ölçüt için 5 puandır.
Tabloda toplam 6 ölçüt vardır. Dolayısı ile tablodan alınabilecek en yüksek puan 6x5=30’dur.
Puan=[(Tablo Puanı x 100)/30] formülü uygulanır.
DEĞERLENDIRME
Uygulama ile ilgili notlar:
10