Page 12 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 9
P. 12

ÜNİTE 3
                                                MÜZİKTE DİZİ VE TON
                                                 20
                                                  Largo      ,          Suat Şahin
                                                  2           œ ˙        Œ
                                                 &  2 ˙  œ œ œ ˙  œ  œ œ œ œ œ
                                                     œ œ
                                                5             ,
                                                 &  œ œ œ ˙  œ œ œ ˙  œ Œ œ Œ  œŒ œ Œ
                                                9
                                             KİTAP TANITIM SAYFASI
                                                             ,
                                                                          ,
                                                  ˙
                                                        œ œ œ ˙
                                                 &
                                                    œ œ
                                                                        ˙
                                                              œ œ œ œ œ œ œ œ ˙
                                                13
                                                               ,
                                                 &    œ  œ œ œ œ œ œ  ˙  Ó
                                                  œ ˙             ˙  ˙
                            Etkinlik karekodu             Öğretmeninizin çalacağı do majör ezgi cümlelerini aşağıdaki dizekle-
                                                ETKİNLİK 36  re yazınız. Örnek çalışmaya karekodu okutarak ya da verilen linkten
                                                          ulaşabilirsiniz.
                                    Etkinlik     https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/BATI_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_9/10_BMTU_9_2023_ETKINLIK36.pptx
                            dijital içerik linki
                                                76
                                                                 ÜNİTE 3
                                                                    MÜZİKTE DİZİ VE TON
                                                       OKUMA METNİ                Okuma metni  / Anekdot







                                                      Görsel 3.2: Mithat Fenmen anısına basılan posta pulu
                                                      TANIDIĞIM EN NAZİK İNSAN: MİTHAT FENMEN
                                                      “Tanıdığınız  en  nazik  insan  kimdi?”  diye  sorulsa  onu  tanıyan  herkesin  “Mithat
                                                      Fenmen” yanıtını vereceğinden hiç kuşkum yok. Sanki kimseyi incitmemek kaygısıyla
                                                      alçak sesle, ağır ağır ve tane tane konuşurdu hep Mithat Bey. Öğrencilere “siz” diye
                                                      hitap etmesi, bu tür davranışlara hiç alışkın olmayan öğrencileri önce biraz tedirgin
                                                      eder, “Bir kabahat mi yaptım acaba?” duygusuna kapılmalarına bile yol açardı. Ne
                                                      hikmetse yumuşaklıktan değil de sertlikten anlayan bir toplum olarak büyüklerimizin
                                                      bize nazik davranmalarını, bizi adam yerine koymalarını hep yadırgamışızdır gerçi
                                                      ama Mithat Bey’in inceliği ve nezaketi yapmacık olmadığından çevresindekileri de
                                                      olumlu yönden etkiler, uyumlu, rahat ve sevgiyle davranmanın erdemlerini sessizce
                                                      kanıtlardı.
                                                      Piyanist,  besteci,  öğretmen,  kısaca  komple  müzisyen  Mithat  Fenmen’i  19  Ekim
                                                      1982’de kaybettik. Solo konserleri, orkestrayla konserleri, öğrencileri, Ankara Devlet
                                                      Konservatuvarı Müdürlüğü, Opera Müdürlüğü ile dopdolu geçen müzik yaşamında
                                                      bizleri en çok hayrete düşüren, alçakgönüllüğü olmuştur Mithat Fenmen’in.
                                                              Filiz ALİ , Dünyadan ve Türkiye'den Müzik Portreleri
                                                      Başarı,  zamanla  kazanılan  ve  planlayabileceğin  her  şeyin  ötesinde  getiriler  sağla-  Özlü sözler
                                                      yan küçük günlük disiplinler vasıtasıyla oluşur.
                                                                                             Robin SHARMA (Robin Şarma)
                                                                          97
                                                        ÜNİTE 3
                                                  MÜZİKTE DİZİ VE TON
              Ölçme ve değerlendirme karekodu
                                                       ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME 3     Ölçme ve değerlendirme başlığı
                     Ölçme ve değerlendirme       https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/BATI_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_9/12_BMTU_9_2023_UNITEOLCME3.pptx
                            dijital içerik linki          Aşağıdaki soruları dikkatlice okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.  Soru türü yönergesi
                                                 1. Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
                                                       ÜNİTE 3
                                                  A) Yükseklik derecelerine göre art arda sıralanmış ses gruplarına dizi denir.
                                                MÜZİKTE DİZİ VE TON
                                                  B) Diyatonik dizi tam ve yarım aralıklardan oluşur.
                                                  C) Kromatik dizi yarım aralıklardan oluşur.
                                                     MÜZİKSEL OKUMA (SOLFEJ) UYGULAMASI DEĞERLENDİRME FORMU
                                                  D) Pentatonik dizi tam ve yarım aralıklardan oluşur.
                                                Yönerge: Müziksel Okuma uygulaması ile ilgili gözlenmesi gereken beceriler aşağıda “ÖLÇÜTLER
                                                  E) Pentatonik dizi beş sesi temel alan ve altıncı notada oktava ulaşan dizidir.
                                                ÖĞRENCININ ADI SOYADI:  SINIFI/ NUMARASI:  TARIH:
                                                 2. Majör dizinin ses aralıklarının sıralanışı aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
                                                ÖLÇÜTLER           PUAN
                                                               1  2  3  4  5
                                                  A) 1, 1, 1/2, 1, 1, 1/2, 1  B) 1, 1, 1/2, 1, 1, 1, 1/2    C) 1, 1/2, 1, 1, 1, 1/2, 1
                                                       D) 1, 1/2, 1, 1, 1/2, 1, 1
                                                2. Ölçü vuruşlarını eliyle göstererek doğru okudu.       E) 1, 1, 1/2, 1, 1/2, 1, 1
                                                3. Ses yüksekliklerine dikkat ederek doğru okudu.
                                                4. Hız terimlerine uygun okudu.
                                                 3. Tonalite kavramı ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
                                                5. Gürlük terimlerine uygun okudu.
                                                  A) Dizinin I. sesi tonaliteye adını veren eksen sestir.
                                                          SÜTUN TOPLAMI
                                                  B) Yapıtlar, yazıldığı tonaliteye ait dizinin I, III, V ya da VIII. dereceleriyle başlar.
                                                           TABLO PUANI
                                                  C) Tonal yapıtlar, yazıldığı tonaliteye ait dizinin II, IV, VI ya da VII. dereceleriyle biter.
                                                  D) Tonal yapıtlarda dizinin yedinci derecesi, eksen sesine çıkıcı ve yürüyücü özellik gösterir.
                                                Ölçek puanını 100’lük sisteme dönüştürme işlemi: Tablodan alınabilecek en yüksek puan, her bir ölçüt için 5 puandır.
                                                  E) Dizlerde II, IV, VI ve VII. dereceler yürüyücü özelliktedir.
                                                Puan=[(Tablo Puanı x 100)/25] formülü uygulanır.
                                                           DEĞERLENDIRME
                                                 4. Aşağıdakilerden hangisi majör dizidir?
                                                Uygulama ile ilgili notlar:
                                                  A)  &  w w w w w w  B)  &  w w w w w w w w
                     Dereceli puanlama ölçeği        MÜZİKSEL YAZMA (EZGİ DİKTE) UYGULAMASI DEĞERLENDİRME FORMU
                                                                 w w w w# w w w w
                                                    w w w w w w w w
                                                              D)
                                                  C)
                                                   &
                                                Yönerge: Müziksel Yazma uygulaması ile ilgili gözlenmesi gereken beceriler aşağıda “ÖLÇÜTLER
                                                                &
                                                ÖĞRENCININ ADI SOYADI:  SINIFI/ NUMARASI:  TARIH:
                                                ÖLÇÜTLER  E)  &  w w w w w w wb w  PUAN 3  4  5
                                                                 2
                                                               1
                                                1. Çalınan ezginin tonalitesini doğru yazdı.
                                                2. Çalınan ezginin ölçü sayısını doğru yazdı.
                                                3. Çalınan ezginin ritmik kalıbını çözümledi.
                                                4. Çalınan ezgideki ses yüksekliklerini fark ederek yazdı.
                                                  98
                                                6. Çalınan ezgi cümlesindeki üçleme, senkop, uzatma noktası
                                                gibi ritmik yapıları fark ederek yazdı.
                                                          SÜTUN TOPLAMI
                                                           TABLO PUANI
                                                Ölçek puanını 100’lük sisteme dönüştürme işlemi: Tablodan alınabilecek en yüksek puan, her bir ölçüt için 5 puandır.
                                                Tabloda toplam 6 ölçüt vardır. Dolayısı ile tablodan alınabilecek en yüksek puan 6x5=30’dur.
                                                Puan=[(Tablo Puanı x 100)/30] formülü uygulanır.
                                                           DEĞERLENDIRME
                                                Uygulama ile ilgili notlar:
            10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17