Page 11 - Gitar9_2021_kitap.indb
P. 11

Kitap İç Sayfa Örneği




             İçerik metin alanı       Sol ayak, sehpaya dengeli bir şekilde, dik konumda yerleştirilir ve dik otu-  5.  Parmaklarınız bu pozisyondayken 2. parmağınızı, ikinci tel VI. perdeye önce   Konu anlatımında
                                      rulur (Görsel 2.8.)
                                                                 dından sırasıyla 3. ve 4. parmağınızla aynı işlemi ikinci tel ve ilgili perdelere
                                Görsel 2.8: Sol Ayağı            dokunarak sonra yavaşça baskı uygulayarak yerleştiriniz (Görsel 2.37). Ar-  geçen görsellerin
                                Ayak Sehpasına Doğru             uygulayınız (Görsel 2.38/ 2.39).
                                Yerleştirerek Oturma
                                 (Yandan Görünüş)                                   Görsel 2.37: Sol Elde 2   numara ve
                                 Görsel 2.9: Yanlış                                 Numaralı Parmağın Üst
                                   Oturma                                           Tele Hareketi
                                                                                    Görsel 2.38: Sol Elde 3
                                                                                    Numaralı Parmağın Üst   açıklamaları soldan
                                                                                    Tele Hareketi
                                                                                    Görsel 2.39: Sol Elde 4
                                                                                    Numaralı Parmağın Üst   sağa sıralanarak
                                                                                    Tele Hareketi
                                           Görsel 2.8  Görsel 2.9      Görsel 2.37  Görsel 2.38  verilmiştir.
                                       Doğru Duruş  Yanlış Duruş
                                     4.  Ayak sehpası üzerinde yükseltilmiş sol bacağın üzerine gitarın beli oturtulur,
                                      gitar göğse yaslanır ve sağ bacağın içi ile sağ ön kolun doğal ağırlığı gitarı
                                      sabitler (Görsel 2.10/Görsel 2.11).
                                Görsel 2.10: Gitar                                            Konu içerisinde
                                Tutuşunun Karşıdan
                                  Görünümü
                                Görsel 2.11: Gitar
                               Tutuşunda Sağ Ön Kolun                                         geçen uyarılar,
                                  Konumu                                   Görsel 2.39
                                                                 6.  1, 2, 3, 4 numaralı parmaklarınız artık ikinci tel V. pozisyondadır. Bu şeklide,   notlar gibi hatırlatıcı
                                                                 aynı işlemi, aynı sıra ile 6. tele kadar uygulayınız. Altıncı tele vardığınızda, bu
                                                                 telden tekrar birinci tele doğru ininiz ama bu sefer 4, 3, 2, 1 numaralı parmak
                                                                 sırasını uygulayınız.
                                           Görsel 2.10  Görsel 2.11                           bilgiler farklı
                                      Gitar çalan kişinin, gitara temas eden dört farklı dayanak noktası vardır;  Bu etkinliği uygularken sırası gelen parmak dışında, başka herhangi bir parma-  Uyarı
                                      a)  Sol bacak (üst kısım),  ğın hareket etmemesi gerekmektedir. Bu nedenle çalışmayı yaparken hareket-  renklerde belirteçler
                                      b) Sağ bacak (iç kısım),   lerinizi kontrol edebilecek yavaş bir hızda yapmanız oldukça önemlidir.
                                      c)  Göğüs,                 Sol eldeki parmakların perdeleri bulma, dokunma ve baskı kontrolleri için bu   kullanılarak
                                      d) Sağ ön kol (dirsek ile bilek arası) Görsel 2.11.  etkinliği aşağıdaki çalışmalarla zenginleştirip parmaklarınızı geliştirebilirsiniz.
                                Görsel 2.12: Yükseltici          Birinci telden altıncı tele doğru;   Altıncı telden birinci tele doğru;
                               Kullanarak Doğru Oturma                                        verilmişir.
                                Görsel 2.13: Yastık                 ƒ 1 – 3 – 2 – 4          4 – 2 – 3 – 1
                               Kullanarak Doğru Oturma
                                                                    ƒ 1 – 4 – 2 – 3           4 – 1 – 3 – 2
                                                                 Sol el dokunma-basma çalışmalarında aynı yönde hareket  Etkinlik 3
                                                                 1.  Etkinlik 1’deki gibi sol el parmaklarınızı V. pozisyona getiriniz. 1. ve 2. par-
                                                                 mağınızı aynı anda birinci telden kaldırıp ikinci teldeki aynı perdelere yerleş-
                                                                 tiriniz (Görsel 2.40).
             Konu içerisinde             Görsel 2.12  Görsel 2.13  2.  Parmaklarınız bu pozisyondayken 3 ve 4. parmaklarınızı kaldırıp ikinci telde
                                                                 ilgili perdelere yerleştiriniz (Görsel 2.41).
              verilen uyarılar.   Dikkat  Bu oturuş pozisyonlarından birini seçip gitar eğitimine başlayınız.
                  Ünite adı     Gitarda Temel Çalma Tekniği   38                         51
              Ölçme ve Değerlendirme                                                  Dereceli Puanlama
                      Örnek Sayfaları                                                 Anahtarı Sayfası Örneği
                                    Ölçme ve Değerlendirme    Dereceli Puanlama Anahtarı
                                    A.  Aşağıda verilen cümlelerin karşısına doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.  Adı-Soyadı  :
                                      ƒ Gitar, 20. yüzyılda birtakım yapısal değişiklikler geçirerek gelişmeye devam etmiştir.    (       )  Sınıfı   :
                                      ƒ Elektrik gitar 19. yüzyılda ortaya çıkmıştır.    (       )  Numarası   :
                                      ƒ Torres, Romantik gitar üzerinde çalışarak günümüz gitarına en yakın ölçüleri uygulamıştır.    (     )
                                                              Aşağıdaki tablo, öğrencinizi değerlendirmeniz için hazırlanmıştır.
                                      ƒ Yepes, 10 telli gitar kullanan önemli bir gitar yorumcusudur.    (       )  Öğrencinizin “Gitarda Temel Çalma Tekniği” ünitesindeki bilgi ve becerisini en doğru şekilde ifade eden
                                                              seçeneğin altına ( X ) işareti koyunuz.
                                      ƒ Klasik gitar, tıpkı piyano gibi tampere sisteme sahip bir çalgıdır.    (       )
                                      ƒ Klasik gitardan “mikroton” ya da “koma” elde edilebilir.    (       )
                                      ƒ Gitardan mikroton elde etmek için ya perdeler tamamen kaldırılmış ya da başka perdeler
                                     eklenmiştir.    (       )                     Kabul edilebilir
                                                                  GÖZLENECEK DAVRANIŞLAR  Çok zayıf
                                      ƒ Gitarın klavyesinde bulunan XII perde, bir oktavı yarım aralıklarla eşit parçalara bölmektedir.      Çok iyi  İyi  Orta
                                     (       )
                                                                             5  4  3  2  1
                                      ƒ Gitar klavyesinde I. pozisyonda bulunan notaların bazıları üst tellerde ileri pozisyonlarda da
                                     bulunur.    (       )     1  Seçtiği Oturuş-Tutuş pozisyonunu uyguladı.
                                      ƒ Gitar klavyesinde bulunan seslerin başka tel ve pozisyonlarda bulunması mümkün değildir.
                                     (       )                 2  Sağ elini çalma pozisyonuna göre uygun şekilde konum-
                                                                landırdı.
                                      ƒ Sağ el tırnakları başlangıç eğitiminde kısa olmalı, belli bir aşamaya gelince tırnak uzatılıp şekil
                                     verilmelidir.   (       )  3  Tirando tekniğini i-m kombinasyonuyla  boş tellerde ses-
                                                                lendirdi.
                                      ƒ Tırnak bakımında, tırnak makası ve demir törpü kullanılmalıdır.    (       )
                                                               4  Tirando tekniğini i-a kombinasyonuyla boş tellerde seslen-
                                      ƒ Sağ el tırnak uzunlukları, dengeli bir çalım elde etmek için birbirleriyle orantılı boylarda olmalıdır.       dirdi.
                                     (       )
                                                               5  Tirando tekniğini a-m kombinasyonuyla boş tellerde ses-
                                                                lendirdi.
                                    B.  Aşağıdaki sorulan sorulardan bir seçenek doğru cevaptır. Doğru olduğunu düşündüğünüz   6  Tirando tekniğini p ile boş tellerde seslendirdi.
                                    seçeneği işaretleyiniz.
                                    1.  Aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?  Tirando tekniğini tel geçişli alıştırmalarda parmak hazırla-
                                                               7  ma tekniği ile seslendirdi.
                                    A)  Ağaçtan  yapılmış ses kutusu ve buna bağlı bir kolu olan, üzerine tel gerilerek bu tellerin titreştirilmesi
                                     prensibi ile çalınan çalgı ailesine genel olarak “lut” denir.  Apoyando tekniğinin ilkelerini kavradı.
                                    B)  Gitar lut ailesinin bir üyesidir.  8
                                    C)  Ud, Yunanlılar tarafından Avrupa‘ya taşınmış ve yaygınlaştırılmıştır.
                                    D)  9. yüzyıldan sonra udun gövdesine farklı boylarda tuşeler eklenir, perdeler bağlanır ve ortaya “lavta”   9  Sol elini klavyeye uygun şekilde konumlandırdı.
                                     adlı çalgı çıkar.
                                    E)  Lavtadan sonra, 13. yüzyılda ortaya çıkan Mağrip ve Latin gitarları, bugünkü gitarın oluşmasında
                                     önemli rol oynamıştır.    10  Etkinlik 1’de verilen sol el çalışmalarını uyguladı.
                                                               11  Etkinlik 2’de verilen sol el çalışmalarını uyguladı.
                                     Gitar Çalmayı Öğrenmeye Giriş  32
                                                                                     71
                   Kitapta Kullanılan
                 Renklerin Anlamları      Ünite 1                 Etkinlik                 Uyarı
                                          Ünite 2                 Hazırlık Çalışması       Dikkat
                                          Ünite 3                 Okuma Parçası            Not
               Kitap içerisinde kullanılan
                bilgilendirici bölümler ve   Ünite 4              Alıştırma                Hatırlatma
               önemli başlıklar için farklı
                   renkler kullanılmıştır.   Ünite 5              Değerlendirme            Okuma Parçası
                                                                                                           9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16