Page 31 - Gitar9_2021_kitap.indb
P. 31

zın uzama yönünün aksi yönünde törpüleme yaparsanız tırnağınızı çatlata-  Görsel 1.44:Tırnak Törpüsü
               rak zarar verebilirsiniz. Bu nedenle kendi tırnak tipinizi bilmeniz ve ona göre
               dikkatli bir törpüleme yapmanız oldukça önemlidir. Tırnağınıza şekil verirken
               çok keskin kenarlar oluşturmamaya özen gösteriniz. Aksi hâlde çalacağınız
               tel, bu kenarlara takılabilir ve rahat bir seslendirme yapamazsınız.
            2.  Tırnağınızın etrafında biriken küçük kalıntıları temizleyiniz: Tırnaklar yapısı ge-
               reği törpülendikçe lif gibi dağılır. Bu yüzden tırnağın ucunda, altında, sağın-
               da ve solunda küçük çapaklar oluşur. Bunu temizlemenin yolu, su zımparası
               (Görsel 1.45) adı verilen zımpara ile temizlemektir. Yapı malzemeleri bulunan
               mağazalarda  ya  da  nalburlarda  rahatlıkla  bulabileceğiniz  su  zımparalarının
               çeşitli kalınlıkları vardır. Gitaristler için en uygunu, 1200-2000 numaralı su zım-
               paralarıdır.
            3.  Tırnağınızın yüzeyini kayganlaştırınız: Bu işlem bir tür doğal cilalama işlemidir.   Görsel 1.45: Su Zımparası
               Su zımparası ile temizlenen çapaklardan sonra bile tırnak ucunuzda hâlâ göz-
               le görünmeyen pürüzler bulunmaktadır. Sıra bu mikro pürüzlerin giderilme-
               sindedir. Daha önceleri gitaristler, bu işlem için birçok yöntem kullanmışlardır.
               Bunlardan en bilinenleri, tırnağı kadife benzeri kumaşlara veya deri, nubuk,
               kauçuk  türü  yumuşak  maddelere  sürerek  parlatmaktı.  Ancak  günümüzde
               kozmetik mağazalarında ve eczanelerde rahatlıkla bulunabilen dört yüzeyli
               doğal tırnak parlatıcıları (Görsel 1.46) bu işi başarı ile görmektedir.
            Tüm bu işlemlerden sonra tırnaklarınız gitar çalmaya hazır demektir. Tırnakla-
            rın uzunlukları, dengeli bir çalış elde etmek için birbirleriyle orantılı boylarda
            olmalıdır; başparmak “p” hariç biri uzun, diğeri kısa olmamalıdır. Başparmağın
            konumu gereği tırnağın boyu farklı uzunluklarda olabilir. Tırnağın, yapısı gereği
            boyu sürekli değiştiğinden 3-4 günde bir bakımının yapılması gerekmektedir.   Görsel 1.46: Doğal Tırnak
            Tırnaklarınızı her zaman düzgün, bakımlı ve temiz tutmaya özen gösteriniz.   Cilası

            Gitar çalmak için tırnak kullanmak zorunlu mudur ya da tırnaksız gitar çal-
            mak mümkün müdür?
            Gitarın tırnakla mı, tırnaksız mı çalınması gerektiği konusu, günümüzde yeni
            başlamış bir tartışma değildir. Gitarın tarihsel evrimi sırasında, gitarın ataları sa-
            yılan lut ve vihuela gibi bazı telli çalgıların nasıl çalınması gerektiği konusunda
            da aynı tartışmalar yaşanmıştır. Miguel de Fuenllana’nın 1554’te yayımladığı ve
            bir vihuela metodu olan Orphenica Lyra adlı kitabının, tırnakla ya da tırnaksız
            çalma sorununa değinen ilk yazılı kaynak olma özelliği düşünülürse yaklaşık
            beş yüz yıllık bir tartışmanın günümüze, gitar çalma tekniğine kadar yansıdığı
            görülebilir. İşin özünde tırnakla ya da tırnaksız çalma konusu bir tercihtir. Buna
            gitaristlerin kendileri karar verir. Her iki tercihi yapanlar arasında da gitar çal-
            mada virtüoz derecesinde başarılı olup insanların beğenisini kazanan önemli
            usta gitaristler vardır. Tırnakla çalan gitaristlere göre tırnak, gitardan yüksek   Görsel 1.47: Gitaristlerin
            volüm, güçlü ve farklı tonlar elde etmeye yarar. Ayrıca hızlı pasajları az enerjiyle   Kullandıkları Sağ El Tekniğine
            ve temiz bir şekilde, daha güvenli çalabilmeyi sağlar (Görsel 1.47). Buna karşın   Göre Geliştirdikleri Bazı
            parmak ucuyla -tırnaksız- çalan gitaristler, tırnağın günaşırı değişen boyundan,   Tırnak Şekilleri
            her parmakta aynı şekil ve uzunluğun sağlanamayacağından ötürü tını fark-
            lılıkları  oluşabileceğini  savunmaktadırlar.  Bunun  yanında,  tırnakla  çalınan  bir
            sesin, tırnak gibi sert bir maddeden dolayı tınlayan doğuşkanlarının ana sesten
            daha baskın olduğunu, bu yüzden volümün yüksek çıktığını belirtmektedirler.
            Parmak ucu gibi yumuşak bir dokunun teli çektiğinde ise ana sesin doğuşkan-
            lardan daha baskın çıktığını, bu yüzden de volüm gücünün daha az olduğunu
            kabul etmekte, ancak ana sesin daha iyi tınladığını söylemektedirler. Fakat on-
            lara göre, günlük çalışmaları disiplinli bir şekilde yerine getiren gitaristler volüm
            dengesini tırnakla çalanlar kadar geliştirebilmektedirler.
            Daha önce de belirtildiği gibi gitar eğitimine tırnaksız başlamanız, eğitim süre-
            cinizde bu konuya öğretmeniniz ile birlikte karar vermeniz önerilmektedir. Mü-
            zikalite, müzikal dinamikler, anlatım, ifade gibi konuların işleneceği 10. Sınıf bu
            kararı vermek için uygun görünmektedir.



                                                                                                          29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36