Page 41 - Gitar9_2021_kitap.indb
P. 41
Yükseltici ve yastık kullanımında da ayak sehpası prensipleri geçerlidir. Tek
fark, sol ayak yere düz basmakta ve sol bacağın üstüne gitar doğrudan yerleş-
tirilmemekte; ilgili materyal yer leştirilmektedir. Diğer destek ve temas noktaları
ise tamamen aynıdır.
Sağ el, rahat bir şekilde gitarın rezonans deliğinin önünde durmalıdır. Sol el
avuç içi, gitar klavyesine paralel olarak çalmaya hazır bir şekilde konumlandı-
rılmalıdır. Her iki elin parmaklarının konumu ile ilgili ayrıntılar, sonraki konularda
örnek uygulamalarla birlikte verilecektir.
2.2. TEMEL ÇALMA TEKNİĞİNDE SAĞ EL
Doğru bir oturuş-tutuş pozisyonundan sonra sağ el parmakları teller üzerinde
şu şekilde konumlandırılır:
“p” parmağı 6. tele “i” 3. tele, “m” 2. tele, “a” ise 1. tele
yerleştirilir (Görsel 2.14.).
Görsel 2.14: Sağ El
Çalma Pozisyonu
Gitarda sağ elin görevi, ses üretmektir. Telleri titreştirmek, bu elin temel göre-
vidir. Sağ elin tırnakları, ses üretiminde kilit bir rol oynamaktadır. Bu nedenle
tırnakların bakımı ve şekli büyük önem taşımaktadır. Ancak gitara başlarken her
öğrencinin tırnaksız bir şekilde, parmak ucuyla telleri çekmesi önerilmektedir.
Çünkü sanılanın aksine, teller sırf tırnakla çalınmaz; tele değen ilk bölüm her
zaman parmak ucu olur ve tırnak, dolaylı olarak tele son temas eden kısım olur.
Bu nedenle ilk aşamada tırnaksız çalmayı alışkanlık hâline getirmek, daha son-
ra tını, renk ve ton arayışı aşamasında tırnak şeklini belirlemek sağlam, renkli,
hacimli ve güçlü ton elde etmek için en doğru yoldur.
Gitar çalarken sağ elin konumu ve rahatlığı son derece önemlidir. Sağ elin ko-
numu ile ilgili geçmiş dönemde yayımlanan metotlarda oldukça farklı görüşler
bulunmaktadır. Ancak son dönemdeki gitaristler, gitar çalarken sağ elin en do-
ğal hâlinin korunması noktasında hemfikir olmuşlardır. Buna göre; sandalye-
de otururken sağ kolunuzu doğal bir şekilde serbest bırakın (Görsel 2.15) ve
elinizi, elinizin doğal durumunu koruyarak çalma pozisyonuna getirin (Görsel
2.16/ Görsel 2.17). Başparmağın (p) diğer parmaklara (i, m, a) göre karşıt bir
konumda bulunmasından dolayı, bu parmağın (p) rahat hareket alanı bulması
için ileriye, tuşeye doğru uzatılması gerekmektedir (Görsel 2.18).
Böylece doğru bir pozisyona ulaşmış olursunuz. Bu pozisyonu incelediğinizde,
elinizin, avcunuzda sanki tenis topuna benzer yuvarlak bir cisim tutuyormuş
gibi bir konumda olduğunu görürsünüz (Görsel 2.19). Yukarıdan baktığınızda
“p” ile “i” parmaklarının çarpı (x) şekline benzer bir konumda olduğunu fark
edersiniz (Görsel 2.20). Bu çalışmaları bir ayna karşısında yapmanız, öğrendik-
lerinizin kontrolü ve alışkanlığa dönüşmesi açısından oldukça önemlidir. Sağ
elin parmakları ile ses üretmek için iki teknik kullanılır:
39