Page 38 - Gitar9_2021_kitap.indb
P. 38

2. GİTARDA TEMEL ÇALMA TEKNİĞİ




                       Hazırlık      1.  Bilişim teknolojilerini kullanarak klasik gitar yorumcularının oturuş ve gita-
                    Çalışması           rı tutuş şekillerini inceleyiniz. Gözlemlerinizi öğretmen ve arkadaşlarınızla
                                        paylaşınız.
                                     2.  Bilişim  teknolojilerini  kullanarak  Andres  Segovia  (Andre  Segovya),  Julian
                                        Bream  (Cülyın  Brim),  John  Williams  (Can  Vilyıms),  David  Russell  (Deyvid
                                        Rasıl), Manuel Barrueco (Manuel Barreko) gibi gitar ustalarının videolarını
                                        izleyerek sağ ve sol ellerini nasıl kullandıklarını inceleyiniz. Gözlemlerinizi
                                        öğretmen ve arkadaşlarınızla paylaşınız.





                                     2.1. GİTAR ÇALMADA OTURUŞ VE GİTARI TUTUŞ POZİSYONU

                                     Gitarın evrimsel tarihinde, yüzyıllar içinde farklılaşan çalgı boyları ve çalış tek-
                                     nikleriyle beraber, yorumcunun oturuş ve gitarı tutuş şekli sürekli olarak değiş-
                                     miştir. Son olarak 19. yüzyılın ikinci yarısında Antonio de Torres’in gitara getir-
                                     diği yeni ölçüler standart kabul edilince, buna bağlı olarak birtakım prensipler
                                     çerçevesinde değişik tutuş pozisyonları geliştirilmeye çalışılmıştır. Gitarın çok
                                     sesli bir çalgı olması nedeniyle bas, eşlik ve ezginin aynı anda veya karışık bir
                                     şekilde çalınışını kolaylaştırmaya yönelik, sağ ve sol elin görevini rahatça gö-
                                     rebilmesi amacıyla bazı oturuş-tutuş pozisyonları belirlenmiştir. Bunlardan en
                                     bilineni, ayak sehpası kullanımıdır. Ancak ayak sehpası kullanımında sol aya-
                                     ğın sürekli yükseltilmesinden kaynaklı bel, sırt ve bacak bölgelerinde birtakım
                                     kas ve eklem ağrıları gözlenmiş ve gitaristler başka arayışlara yönelmişlerdir.
                                     Bunun sonucunda, ayak sehpasının kazandırdığı yüksekliği gitar ile sol bacak
                                     arasında sağlayan materyaller geliştirilmiştir. Böylece sol ayağın yere düz bas-
                                     masını sağlayan araçlar ortaya çıkmış ve yaygınlaşmıştır.
                                     Gitar çalmada en yaygın olan oturma ve gitarı tutma pozisyonları şu şekildedir:

                                     a)  Ayak sehpası kullanarak (Görsel 2.1)
                                     b) Yükseltici kullanarak (Görsel 2.2)

                                     c)  Yastık kullanarak (Görsel 2.3)

                                       Her üç pozisyonda da gitar, farklı materyallerle sol bacak üzerinde yükseltilerek
                                     vücudun doğal ağırlığıyla sabitlenir.



                 Görsel 2.1: Ayaklık
               Görsel 2.2: Yükseltici
                  Görsel 2.3: Yastık







                                                     Görsel 2.1               Görsel 2.2              Görsel 2.3


                                       İyi bir gitarist olabilmenin en temel noktası, oturuş-tutuş pozisyonunun doğru
                                     uygulanmasından geçmektedir. Bunun doğru uygulanabilmesi için aşağıdaki
                                     adımlar takip edilmelidir:






                 Gitarda Temel Çalma Tekniği   36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43