Page 42 - Gitar9_2021_kitap.indb
P. 42

A. Desteksiz Çalma (Tirando Tekniği)

                                     B. Destekli Çalma (Apoyando Tekniği)
              Görsel 2.15: Sağ Kolun
            Doğal Bir Şekilde Serbest
                        Bırakılması
              Görsel 2.16: Elin Doğal
               Duruşunun Korunarak
                 Çalma Pozisyonuna
                        Getirilmesi
             Görsel 2.17: Parmakların
             Teller Önündeki Konumu
             Görsel 2.18: Parmakların
                Tellere Yerleştirilmesi
             Görsel 2.19: Parmakların
               Tellere Yerleşmesinden
              Sonra Avuç İçinin Aldığı             Görsel 2.15              Görsel 2.16               Görsel 2.17
                            Şekil
             Görsel 2.20: Başparmak
                ile Diğer Parmakların
                  Üstten Görünümü














                                                   Görsel 2.18              Görsel 2.19               Görsel 2.20

                                     A. Tirando Tekniği (Desteksiz Çalma)
                                       Gitarda sıkça kullanılan “tirando” tekniği özellikle üst üste iki telde çalınan çift
                                     sesler,  akor  ve  arpejlerin  seslendirilmesinde  kullanılır.  Gitaristler  tercihlerine
                                     bağlı olarak solo partilerde de bu tekniği tercih edebilirler. Telin çalınmasından
                                     sonra, parmağın üst komşu tele değmeden serbestçe salınmasına “tirando” ya
                                     da “desteksiz çalma” denir. Tirando çalma üç aşamada gerçekleşir:

                                     1- Teli çekecek parmak tele temas eder ve teli yakalar,
                                     2- Parmağın uyguladığı çekme hareketiyle tel gerilir,

                                     3- Tel parmaktan kayarak serbest kalır ve titreşir.
                                     Bu çalma tekniğini -sağ elin doğası gereği- “i, m, a” parmakları ayrı, “p” parma-
                                     ğı ayrı şekilde uygular.
                                                                     i-m-a için;

                Görsel 2.21: Tirando                                 Sağ  el  çalma  pozisyonundayken,  örneğin
                  Tekniği “i-m-a” için                               “i” parmağı, teli avuç içine doğru çektikten
                                                                     sonra  üst  tele  değmeden  yine  avuç  içine
                                                                     doğru  kıvrılır  (Görsel  2.21).  Diğer  parmak
                                                                     (örneğin “m”), aynı işlemi ilgili tel ile uygu-
                                                                     larken “i” parmağı, başlangıçtaki ilk konu-
                                                                     muna getirilir. Böylece “i” yeniden çalmak
                                                                     için hazır hâle gelir, buna “parmak hazırla-
                                                                     ma tekniği” denir. “i” yeniden teli çekerken



                 Gitarda Temel Çalma Tekniği   40
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47