Page 42 - Gitar9_2021_kitap.indb
P. 42
A. Desteksiz Çalma (Tirando Tekniği)
B. Destekli Çalma (Apoyando Tekniği)
Görsel 2.15: Sağ Kolun
Doğal Bir Şekilde Serbest
Bırakılması
Görsel 2.16: Elin Doğal
Duruşunun Korunarak
Çalma Pozisyonuna
Getirilmesi
Görsel 2.17: Parmakların
Teller Önündeki Konumu
Görsel 2.18: Parmakların
Tellere Yerleştirilmesi
Görsel 2.19: Parmakların
Tellere Yerleşmesinden
Sonra Avuç İçinin Aldığı Görsel 2.15 Görsel 2.16 Görsel 2.17
Şekil
Görsel 2.20: Başparmak
ile Diğer Parmakların
Üstten Görünümü
Görsel 2.18 Görsel 2.19 Görsel 2.20
A. Tirando Tekniği (Desteksiz Çalma)
Gitarda sıkça kullanılan “tirando” tekniği özellikle üst üste iki telde çalınan çift
sesler, akor ve arpejlerin seslendirilmesinde kullanılır. Gitaristler tercihlerine
bağlı olarak solo partilerde de bu tekniği tercih edebilirler. Telin çalınmasından
sonra, parmağın üst komşu tele değmeden serbestçe salınmasına “tirando” ya
da “desteksiz çalma” denir. Tirando çalma üç aşamada gerçekleşir:
1- Teli çekecek parmak tele temas eder ve teli yakalar,
2- Parmağın uyguladığı çekme hareketiyle tel gerilir,
3- Tel parmaktan kayarak serbest kalır ve titreşir.
Bu çalma tekniğini -sağ elin doğası gereği- “i, m, a” parmakları ayrı, “p” parma-
ğı ayrı şekilde uygular.
i-m-a için;
Görsel 2.21: Tirando Sağ el çalma pozisyonundayken, örneğin
Tekniği “i-m-a” için “i” parmağı, teli avuç içine doğru çektikten
sonra üst tele değmeden yine avuç içine
doğru kıvrılır (Görsel 2.21). Diğer parmak
(örneğin “m”), aynı işlemi ilgili tel ile uygu-
larken “i” parmağı, başlangıçtaki ilk konu-
muna getirilir. Böylece “i” yeniden çalmak
için hazır hâle gelir, buna “parmak hazırla-
ma tekniği” denir. “i” yeniden teli çekerken
Gitarda Temel Çalma Tekniği 40