Page 101 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN| 9
P. 101

Geleneksel Türk müziğinde koma değerleri ve ses değiştirici işaretler Tablo 1’de verilmiştir.

              Tablo 1: Koma Değerleri ve Ses Değiştirici İşaretler

                   ARALIK              KOMA              DİYEZ             BEMOL              SİMGE
              Koma                       1                  a                   e                F
              Eksik Bakiye               3                  -                  -                 E
              Bakiye                     4                  s                  w                 B
              Küçük Mücennep             5                  d                  e                 S
              Büyük Mücennep             8                  f                  r                 K
              Tanini                     9                 g                   ee                T
              Artık İkili              12-13                -                  -              A12-A13

            Türk Müziğinde Ana Perdelerin Dizek Üzerindeki Yerleri ve İsimleri


               &                                       w           w         w          w          w
                   w            w          w
                   Kaba Çargâh  Yegâh      Hüseynî    Acemaşiran Rast        Dügâh      Buselik    Çargâh
                                           Aşiran
              9                                        w           w          w         w          w
                  w            w           w
               &
                  Neva        Hüseynî     Acem        Gerdaniye   Muhayyer   Tiz        Tiz       Tiz
                                                                             Buselik    Çargâh    Neva

              Bilgi Notu

               Bir müzik yapıtını yazıldığı tondan başka bir tona yapısını bozmadan aktarmaya Batı müziğinde
            “transpoze”, Türk müziğinde “göçürme” ya da “aktarım” denir.
               Türk müziği ses sistemi, Batı müziği ses sistemine göre beş ses daha pes icra edilir. Örneğin Batı
            müziğindeki 440 frekans “la” sesi, Türk müziğinde “neva” (re) perdesine; “mi” sesi ise “dügâh” (la)
            perdesine karşılık gelir. Batı müziği ses sistemine göre yazılmış herhangi bir makamın dizisi Türk
            müziği ses sistemindeki 5 ses akordun karşılığıdır.

               5.3.1. Rast Makamı Dizisi ve Aldığı Değiştirici İşaretler

               Rast makamı; Farsçada “doğru”, “sağ”, “gerçek” anlamlarına gelmektedir. Türk sanat müziğindeki
            basit makamlar grubuna dâhil olan bu makam, geçmişten günümüze kadar Türk müziğinde en sık
            kullanılan makamlardan birisi olmuştur.
            Rast makamının genel özellikleri Tablo 2’de verilmiştir.

              Tablo 2: Rast Makamının Özellikleri
              Dizisi             Rast beşlisine, bir rast dörtlüsünün eklenmesiyle oluşan sol dizisidir.
              Durak (Karar)
              Sesi               Sol (rast) sesidir.
              Seyri              Çıkıcıdır.
              Güçlü Sesi         Re (neva) sesidir.
              Donanımı           Si sesi için koma bemolü ve fa bakiye diyezi ses değiştirici işaretlerini alır.
              Yeden Sesi         Fa diyez sesidir.
                                          Çıkıcı bir makam olduğu için seyre genellikle durak perdesi civarından baş-
              Seyir Özellikleri  lanır. Dizinin sesleri üzerinde gezinilerek neva perdesinde ilk kalış yapılır.
                                 Gerekli asma kararlar gösterildikten ve genellikle yeden kullanıldıktan son-
                                 ra makama son verilir.


          100
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106