Page 102 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 9
P. 102

Geleneksel Türk müziğinde koma değerleri ve ses değiştirici işaretler Tablo 1’de verilmiştir.


                  Tablo 1: Koma Değerleri ve Ses Değiştirici İşaretler
                       ARALIK              KOMA               DİYEZ             BEMOL              SİMGE
                   Koma                       1                 a                   e                F

                   Eksik Bakiye              3                  -                  -                 E
                   Bakiye                    4                  s                  w                 B
                   Küçük Mücennep            5                  d                  e                 S
                   Büyük Mücennep            8                  f                  r                 K
                   Tanini                    9                 g                   ee                T
                   Artık İkili              12-13               -                  -              A12-A13
                 Türk Müziğinde Ana Perdelerin Dizek Üzerindeki Yerleri ve İsimleri



                   &                                       w           w          w          w         w
                       w            w          w
                       Kaba Çargâh  Yegâh      Hüseynî    Acemaşiran Rast        Dügâh      Buselik    Çargâh
                                               Aşiran
                  9                                        w           w          w          w         w
                       w           w           w
                   &
                      Neva         Hüseynî     Acem       Gerdaniye    Muhayyer  Tiz        Tiz        Tiz
                                                                                 Buselik    Çargâh     Neva

                  Bilgi Notu

                   Bir müzik yapıtını yazıldığı tondan başka bir tona yapısını bozmadan aktarmaya Batı müziğinde
                 “transpoze”, Türk müziğinde “göçürme” ya da “aktarım” denir.
                   Türk müziği ses sistemi, Batı müziği ses sistemine göre beş ses daha pes icra edilir. Örneğin Batı
                 müziğindeki 440 frekans “la” sesi, Türk müziğinde “neva” (re) perdesine; “mi” sesi ise “dügâh” (la)
                 perdesine karşılık gelir. Batı müziği ses sistemine göre yazılmış herhangi bir makamın dizisi Türk
                 müziği ses sistemindeki 5 ses akordun karşılığıdır.
                   5.3.1. Rast Makamı Dizisi ve Aldığı Değiştirici İşaretler


                   Rast makamı; Farsçada “doğru”, “sağ”, “gerçek” anlamlarına gelmektedir. Türk sanat müziğindeki
                 basit makamlar grubuna dâhil olan bu makam, geçmişten günümüze kadar Türk müziğinde en sık
                 kullanılan makamlardan birisi olmuştur.
                 Rast makamının genel özellikleri Tablo 2’de verilmiştir.

                  Tablo 2: Rast Makamının Özellikleri
                   Dizisi            Rast beşlisine, bir rast dörtlüsünün eklenmesiyle oluşan sol dizisidir.
                   Durak (Karar)
                   Sesi              Sol (rast) sesidir.
                   Seyri             Çıkıcıdır.
                   Güçlü Sesi        Re (neva) sesidir.
                   Donanımı          Si sesi için koma bemolü ve fa bakiye diyezi ses değiştirici işaretlerini alır.
                   Yeden Sesi        Fa diyez sesidir.
                                               Çıkıcı bir makam olduğu için seyre genellikle durak perdesi civarından baş-
                   Seyir Özellikleri  lanır. Dizinin sesleri üzerinde gezinilerek neva perdesinde ilk kalış yapılır.
                                     Gerekli asma kararlar gösterildikten ve genellikle yeden kullanıldıktan son-
                                     ra makama son verilir.

              100
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107