Page 63 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN| 9
P. 63

Okuma Parçası

               Aşağıda verilen metni okuyunuz. Metinde anlatılanları Cemal Reşit Rey’in (Görsel 3.15) vatan-
            severlik ile ilgili düşünceleri bağlamında değerlendiriniz.


                                              CEMAL REŞİT REY (1904-1985)

               Cemal  Reşit  Rey,  25  Eylül  1904’te  Kudüs’te
            doğdu.  İlk  piyano  derslerini  annesinden  aldı  ve
            sekiz yaşında ilk valsini besteledi. İstanbul Gala-
            tasaray Lisesinde ilköğrenimine başlayan Cemal
            Reşit  Rey  burada  iki  yıl  okudu.  1913’te  babası
            ‘‘Babıali  Olayı’’  nedeniyle  ülkeden  ayrılmak  zo-
            runda kalınca ailesi ile birlikte Fransa’ya yerleşti.
            Burada  Marguerite  Longu  (Margerit  Longu)  adlı
            piyano eğitimcisinin öğrencisi oldu. I. Dünya Sa-
            vaşı’nın çıkması nedeniyle aile Fransa’dan ayrıldı
            ve Cenevre’ye yerleşti. Cemal Reşit Rey burada
            St. Antoine (Sen Antoni) Koleji ile Cenevre Kon-
            servatuarında  eğitimini  sürdürdü.  Altı  yıl  burada
            kaldıktan sonra ailesi ile 1920 yılında Paris’e dön-  Görsel 3.15: Cemal Reşit Rey
            dü. Eski öğretmeni Marguerite Longu ile piyano ça-
            lışmalarını sürdüren Cemal Reşit Rey burada ayrıca Raoul Lappara (Raole Lappeppera) ile kompo-
            zisyon, Gabriel Fauré (Gebriel Foğe) ile müzik estetiği ve Henri Defosse (Henri Döfos) ile de orkestra
            şefliği çalıştı. Cenevre’deki üçüncü yılında Türkiye’de Cumhuriyet’in ilan edilmesi üzerine ülkesine
            döndü ve o yıllarda Darülelhan olarak bilinen İstanbul Konservatuarında öğretmen olarak çalışmaya
            başladı. Burada kompozisyon ve piyano dersleri verdi. Cemal Reşit Rey, Türkiye’ye döndükten sonra
            1934 yılında, bugünkü İstanbul Kent Orkestrası’nın temeli olan yaylı sazlar topluluğunu kurdu. 1945’te
            yaylı sazlar topluluğuna üflemeli çalgıları da ekleyerek bu topluluğu bir orkestra hâline getirdi ve 1968
            yılına kadar bu orkestrayı yönetti.1946-1960 yılları arasında başka ülkelerde yabancı orkestralar da
            yönetti. İstanbul Filarmoni Derneğinin kurulmasına da öncü olan Cemal Reşit Rey, 1938-40 yılları ara-
            sında ayrıca Ankara Radyosunda ‘‘Batı Müziği Yayınları’’ programının şefi oldu. Bunun dışında İstan-
            bul Radyosunda kendi hazırladığı ‘‘Piyano Dünyasında Gezintiler’’ adlı programda kendi parçaları ile
            birlikte yerli ve yabancı yapıtlar seslendirdi.

               Çeşitli türde parçalar besteleyen Cemal Reşit Rey, melodik ve tonal olan bu eserlerinin birkaç ayrı
            döneme ayrılarak incelenebileceğini belirtmiştir. Bu dönemlerden ilki 1919 ile 1926 arasındaki öğren-
            cilik yıllarıdır. Cemal Reşit Rey, bu yıllar arasında Fransız halk şarkıları bestelemiştir. Bundan sonra
            1926’dan 1931’e kadar süren Türk halk şarkılarını armonize ettiği dönem gelir. 12 Anadolu Türküsü
            adı altında bir araya getirilen şarkıları ilk kez bu dönemde Paris’te Pleyel Salonu’nda seslendirilmiştir.
            1931 ile 1950 yılları arasında kontrpuana yönelen Rey’in bu dönemdeki besteleri “gizemli” olarak ni-
            telendirilir. Cemal Reşit Rey, 1950’den sonra büyük orkestralar için senfonik şiirler bestelemiş ve Türk
            makamlarından yararlanmıştır.

               Türk Beşleri olarak adlandırılan bestecilerden biri olan Cemal Reşit Rey’e, 1982 yılında “Devlet
            Sanatçısı” unvanı verilmiştir. Birçok eseri bulunan bestecinin eserlerinden bazıları Keman Konçertosu,
            12 Anadolu Türküsü, Türk Manzaraları, Vatan, Özyurt, Karagöz, Lüküs Hayat, 10.Yıl Marşı ve 100. Yıl
            Marşı’dır. Cemal Reşit Rey 7 Ekim 1985’te İstanbul’da ölmüştür.



                                                                              https://guzelsanatlar.ktb.gov.tr’den alınmıştır.






          62
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68