Page 68 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 9
P. 68
Hazırlık Çalışması
Kemanda gözlemlediğiniz farklı yay kullanımları nelerdir? Sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kemanda gözlemlediğiniz farklı yay kullanımları nelerdir? Sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
etaşe (A
ekniği
4.1. D
4.1. Detaşe (Ayrı) Çalma Tekniği
yrı) Çalma T
Yay teknikleri, keman çalma eyleminin bir parçasıdır. Yay tekniklerinin öğrenilmesi, sağ el kulla-
nılırken karşılaşılabilecek zorlukların aşılmasında oldukça önemlidir. Dizi, etüt ve eserleri çalarken
nüans işaretleri, hız terimleri, anlatım terimleri ve yay tekniklerini uygulayabilmek için sağ el hareket-
leri doğru bir şekilde yapılmalıdır.
4.1.1. Detaşe Çalma
Detaşe (ayrı) çalma, bağsız ya da ayrı çalma anlamına gelir. Notaları belirgin yay değişimleriyle
birbirinden koparmadan, ayırarak çalmadır. Notaların üzerine konulan (-) işaretiyle gösterilir. Bu tek-
nik, yayın her bölümünde uygulanabilir fakat orta ve üst orta bölüm, bu tekniğin en çok uygulandığı
bölümdür.
Keman eğitiminde yaygın olarak üç tip detaşe kullanılır:
1. Büyük Detaşe: Bütün yayda kullanılır.
2. Yarım Yayda Detaşe: Genellikle yayın ortasında kullanılır.
3. Küçük Detaşe: Genellikle yayın ortasının hemen üstünde kullanılır.
Detaşe tekniği için en uygun yay bölgelerinin seçilmesinde keman çalan kişinin teknik becerisi ile
parçanın ya da eserin hız, gürlük, dönem ve üslup özellikleri önemli rol oynar. Tel kalınlığı da detaşe
kullanımı üzerinde belirleyicidir. Genellikle ince tellerde, yayın üst yarısı; orta tellerde, orta yarısı; kalın
tellerde ise alt yarısı tercih edilmelidir.
4.1.2. Detaşe Çalma Tekniğinde Etütler
La Telinde Detaşe Tekniği Çalışmaları
1 numaralı alıştırmayı, karekod uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak izleyiniz ve orta yayda
çalınız. 2, 3, 4 numaralı alıştırmaları ise alt yarı ve üst yarıda çalınız.
≥ ≤
0 1 - - - - -
3
4
4
-
2 - œ # - 2 œ 2 œ œ ˙ œ œ œ # - - .
1- & 4 œ œ œ ˙ ˙ .
-
-
-
o. ≥ ≤ Mathieu Crickboom
1871-1947
Mathieu Crickboom
-
3
2
-
-
œ
œ
4 ≥ 0 1 ≤ - - - - œ - œ # - - œ - - 1871-1947
œ #
œ #
œ
3
2- & 4 œ 0 1 - 2 - œ œ - - œ - - - - ˙ ˙
4 -
-
-
-
-
-
œ
œ
œ
2- & 4 œ œ œ # œ œ œ # œ œ # œ ˙ ˙
-
-
5 ≥ ≤ -
-
-
-
œ
œ #
œ #
œ
œ
œ
œ
5 ≥ - - œ - - - œ œ # - œ - .
& - ≤ - - - - - œ - - - - - ˙ ˙ .
-
-
-
œ
œ
& ≥ œ # œ ≥ œ # œ œ œ œ œ # œ œ ˙ ˙ . .
-
-
-
0 ≤ ≤ - - - - - -
4
3
1
- -
-
2 ≥ ≤ ≥ œ # 2 - - œ œ œ œ œ œ - œ - -
œ
œ #
œ
œ
0 œ
3- & 4 - - œ 1 - - - - - - œ 4 œ - - œ œ
≤
- - - -
3
2
-
-
2
œ
3- & 4 œ - - œ œ œ # œ œ œ œ œ œ # œ œ œ
5 0 - - 4 - 0
-
œ #
œ #
œ
5 0 œ œ # - œ œ œ - - 0 œ - œ
-
-
-
4
& œ - - œ œ œ - - œ - - - œ œ œ
-
-
- - -
& œ œ œ # œ # œ œ œ œ # œ œ œ œ
-
-
-
- - -
-
66