Page 85 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN| 9
P. 85

Okuma Parçası

               Muzaffer Sarısözen’in (Görsel 4.4) hayatı ve çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak için aşağıdaki
            metni okuyunuz. Sevgi, saygı ve sabır değerlerine Sarısözen’in çalışma hayatından örnekler veriniz.

                                                 MUZAFFER SARISÖZEN
               Muzaffer Sarısözen, 1899 yılında Sivas’ta dünyaya gelir. Ailenin en küçüğü olan Sarısözen, küçük
            yaştan itibaren müziğe ilgi duyar ve Sivas’ta bağlama çalmanın yaygın olduğu zamanlarda önce bağ-
            lama, ardından ut çalmaya başlar.
               Sarısözen, ilkokulu Sivas’ta bitirir. 8. sınıfta Sivas Lisesinden ayrılarak Çanakkale Savaşı’na katılır.
            Savaştan sonra Sivas’a döner ve burada öğretmenliğe başlar. Ailesinden ve yakın çevresinden aldığı
            kuvvet ve ilhamla konservatuvar eğitimine başlar. 1929’da İstanbul Belediye Konservatuvarı Keman
            Bölümünü bitirir ve daha önce görev yaptığı Sivas Lisesinde müzik öğretmeni olarak görev yapmaya
            başlar.
               17 Ağustos 1937’de Halil Bediî Yönetken, Ulvi Ce-
            mal  Erkin,  Hasan  Ferit  Alnar,  Necil  Kazım  Akses  ve
            Teknisyen Arif Etikan’dan oluşan bir grup Ankara’dan
            Sivas’a derleme yapmak amacıyla gider. Ahmet Kutsi
            Tecer, Halil Bediî Yönetken’e Sarısözen’in de bu gruba
            katılmasını tavsiye eder. Böylece türkülerin derlenmesi-
            ne resmî olarak Maarif Vekili (Millî Eğitim Bakanı) Saffet
            Arıkan  zamanında  başlanır.  Sarısözen’in  Sivaslı  oluşu
            ve  Sivas’ı  iyi  tanıması  derleme  çalışmalarında  önemli
            faydalar sağlar. Sarısözen, Sivas’taki derleme gezisinde
            gösterdiği başarıyı Erzurum, Erzincan, Kemaliye, Malat-
            ya, Rize ve Trabzon’da da gösterir.
               Sarısözen, 1937 yılından 1953’e kadar tüm derleme
            gezilerine katılır ve on bin halk ezgisinin plağa, tele ve
            banda kaydedilmesini sağlar. Bunlardan bir kısmını da   Görsel 4.4: Muzaffer Sarısözen’in portresi temsili çizimi
            notaya alır. Sarısözen, derleme gezilerinde halka büyük saygı gösterir, bütün insanları kendisinin ak-
            rabasıymış gibi görür ve onlarla konuşur. Bu açıdan Sarısözen bir folklorcunun, bir halk araştırmacı-
            sının sahip olması gereken özelliklere sahiptir. Fiziki olarak zayıf görünmesine rağmen çok dayanıklı
            bir bedene sahip olduğunu Halil Bediî Yönetken şöyle anlatır: “Ziganaları geçerken hepimiz neyimiz
            varsa onlara sarınmış, onlar içinde titrediğimiz hâlde, o sadece bir ceketle soğuğa karşı unutulmaz
            bir mukavemet gösteriyordu. Son derleme gezilerimizin birinde, Mardin’in Cizre ilçesinde, gölgede ısı
            50 derecede çalışırken, o serin bir hava içindeymiş gibi gayet rahat, hiç şikâyet etmeden çalışmasına
            devam etmişti. Kuvvetli bir hafızaya sahipti. Neyi, ne zaman, neredeyken kaydettiğimizi, binlerce ezgi
            içinde hatırlar ve aynı şeyleri tekrar tekrar kaydetmemizi önlerdi.”

               Sarısözen, derleme çalışmalarıyla birlikte 1946 yılında Ankara Radyosunda Yurttan Sesler Korosu-
            nu çalıştırmaya başlar. 1953’te İzmir Radyosunda ve 1954’te İstanbul Radyosunda “Yurttan Sesler”
            topluluklarını kurarak derlenen türkülerin tanıtımında ve yaygınlaşmasında büyük rol oynar.


                                                          Armağan Coşkun Elçi Muzaffer Sarısözen (Hayatı, Eserleri ve Çalışmaları)
              Araştır-Öğren

               Çiçek hastalığından görme duyusunu kaybeden Âşık Veysel Şatıroğlu, Türk müziği ve Türk
            edebiyatına birçok eser kazandırmıştır.
            •  Âşık Veysel Şatıroğlu’nun hayatı hakkında araştırma yapınız.
            •  Elde ettiğiniz bilgi ve görselleri sınıf panosunda sergileyiniz.
            •  Türk müziğine kazandırdığı eserlerden dostluk, dürüstlük ve vatanseverlik içerikli örnekleri
                sınıfınızda dinletiniz.

          84
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90