Page 90 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMAN 9
P. 90

Hazırlık Çalışması
                     Klasik Batı müziği denildiğinde aklınıza ne geliyor?
                     Klasik Batı müziği denildiğinde aklınıza ne geliyor?
                     Makamsal müzik denildiğinde aklınıza ne geliyor?
                     Makamsal müzik denildiğinde aklınıza ne geliyor?
                     Klasik Batı ve makamsal müzik türleri arasındaki benzerlik ve farklılıklar neler olabilir?
                     Klasik Batı ve makamsal müzik türleri arasındaki benzerlik ve f
                                                                                     arklılıklar neler olabilir?
                   Kemanda dizi, seslerin yükseklik sırasına göre art arda sıralanmasıyla oluşan sistemli bir bütündür.
                 Kemanda dizi çalışmaları, sol ile sağ el tekniğinin geliştirilmesi ve temiz ses elde edebilmek için çok
                 önemlidir. Kemanda diziler etütlere, etütler ise eserlere hazırlar. Eserlerin doğru tekniklerle çalınabil-
                 mesi ve yorumlanabilmesi için dizi ve etüt çalışmalarına önem verilmelidir.
                                 ajör T
                   5.1. Sol M
                   5.1. Sol Majör Tonunda Dizi, Etüt ve Eserler
                                                                            er
                                                                  e Eserl
                                        onunda Dizi, Etüt v
                   Dizi (gam), bitişik olarak sıralanan -bazı diziler bitişik olmayabilir- bir seri sesten oluşur. Her sesten
                 başlayarak yeni bir dizi oluşturulabilir. Bir diyatonik dizi, bitişik olarak art arda dizilen yedi ses ile ortaya
                 çıkar ve her ses, o dizinin bir derecesini temsil eder. Birinci ses, dizinin karar sesidir ve diziye adını
                 verir.
                   5.1.1. Sol Majör Dizisi

                   Sol majör dizisi, I. konumda sol telinden başlanarak bir oktav çalındığında “sol” ve “re” tellerini;
                 “re” teli 3. parmak sol notasından başlanarak bir oktav çalındığında “re”, “la” ve “mi” tellerini; iki oktav
                 çalındığında “sol”, “re”, “la” ve “mi” tellerini kapsar. Ses değiştirici işaret olarak “fa diyez” alır ve do-
                 nanımda gösterilir. I. konumda iki teli kapsayan bir oktavlık sol majör dizisi çıkıcı olarak “sol” teli boş
                 çalınarak, inici olarak “re” telinde 3. parmaktan başlar. İki oktav çalındığında çıkıcı olarak “sol” teli boş,
                 inici olarak “mi” teli 2. parmaktan başlar.
                   5.1.2. Sol Majör Dizisini Çalma

                  Ders İçi Çalışma

                 •  Aşağıda verilen sol majör dizi çalışmasını solfejini yaptıktan sonra ikilik, dörtlük ve sekizlik nota
                    değerleriyle çalınız.
                 •  3 numaralı alıştırmayı verilen karekod uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak izleyiniz.




                 Bir oktav sol majör dizi:
                         ≥          ≤                               w          w         w #        w
                  1-  & w           w         w          w

                         by
                 İki oktav sol majör dizi:

                        #  4  ≥    ≤                  0                       0               ˙      ˙ 0  ˙
                  2-  & 4                                  ˙     ˙    ˙      ˙    ˙      ˙

                              ˙    ˙     ˙     ˙     ˙
                              by

                    8                                       4
                                      4
                        #  ˙    ˙     ˙   ˙     ˙                                4
                     &                               ˙     ˙    ˙     ˙    ˙     ˙   ˙     ˙    ˙     ˙   Ó


                        #  4  ≥ ≤ ≥      0      ≤   0      œ  œ  œ  ˙  œ  œ  œ    4           4
                                                             0
                                                                        4
                  3-  & 4               œ  œ  œ  ˙  œ  œ  œ                  œ  œ  œ  ˙  œ  œ  œ           Ó
                             ˙   œ  œ  œ        by ay                                           œ  œ  œ  ˙
                             by üy

              88
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95