Page 116 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMANE| 9
P. 116

ETÜTLER VE DAĞARCIK  4.ÜNİTE





                                              OKUMA PARÇASI



            MÜZİK VE ÇALGI EĞİTİMİ

            Sanat; bir duygunun, tasarının ya da güzelliğin ifadesinde kullanılan yaratıcılığın ya da hayal
            gücünün ifade edilme şeklidir. Bireydeki estetik duyguları geliştiren, bireyin sosyal gelişimine
            katkıda bulunan ve kendi potansiyelinin farkına varmasını sağlayan bir eğitim aracıdır. Duy-
            guların ifadesinde resim sanatı; renklerden ve şekillerden, heykel sanatı; mermer, taş ve alçı
            gibi materyallerden, dans sanatı; insan devinimlerinden, tiyatro da edebî dilden yararlanır.
            Müzik sanatıysa insanın duygularını seslerle ve ritimlerle ifade etmesine aracı olur.
            İnsan,  doğduğu  andan  ölene  kadar  daima  aldığı  eğitimin  ürünü  olmuştur.  Ünlü  Fransız
            filozof Helvetius, “Aldığımız eğitim ne ise o kadar oluruz.” diyerek 18. yüzyılda eğitimin öne-
            mini vurgulamıştır. Eğitim, tarih boyunca yaşanılan toplumun ihtiyaçları ve çıkarları doğrul-
            tusunda biçimlense de bireyin belirli hedefler yönünde maksatlı olarak kendi yaşantısı yo-
            luyla davranışını değiştirmesi, yeteneklerini kendisi ve toplum için uygun olarak geliştirmesi
            şeklinde açıklanmaktadır.

            Bireyin eğitimi; bir meslek edinmeden önce, mesleği uygularken ve meslek sonrası aldığı
            eğitim olarak sıralanabilir. Bu tarz bir eğitim, bireyin doğumundan ölümüne kadar sürer. Çağ-
            daş eğitimin bilim, sanat ve teknik denilen üç alanı kapsayan ya da bunların her üçüne de
            bağlanan bir düzlemde kurgulanması gerekir. Birey eğitiminde bilim ve teknik kadar sanat
            eğitiminin de oldukça önemli işlevi bulunmaktadır.

            Çok yönlü olması gereken insan eğitiminin başlıca yönelim veya bileşenlerinden biri de sanat
            eğitimidir. Sanat eğitimi bilim, teknik, felsefe ve kinestetik alan eğitimleriyle birlikte bireysel
            ve toplumsal eğitimin en vazgeçilmez unsurlarından biridir. Bununla birlikte, bilim/teknik
            eğitiminden farklı olarak bireyin duygularıyla ve estetik gelişimi ile ilgilidir. Ayrıca bireyin
            dünyayı farklı algılamasına ve yorumlamasına yardımcı olabilecek içsel yaratıcılığı ön plana
            çıkarabilecek çalışmalar bütünüdür. Sanat eğitimi, bilimin olanaklarından yararlanır ve iler-
            ler.

            Bir toplum, ekonomi ve kültür alanlarında yarattığı, kendi yaşayışına ve insanlığın yaşayışına
            kattığı, çağına uygun değerlerle varlığını sürdürebilir. Kültür alanının bir dalı da müziktir. İn-
            sanın içinde yaşadığı çevrede, kaynağı ve türü değişik çeşitli müzikler vardır. Farklı ögelerden
            oluşan müziksel çevre, bu çevrenin içinde yaşayan insanla birlikte sürekli bir oluşum, deği-
            şim ve gelişim hâlindedir.

            Çalgı çalma, insanın çalgı yoluyla kendisiyle özdeşleşip bütünleşmesine kaynaklık eder. Ay-
            rıca duyguları ifade etmede ve toplumsallaşmada etkin rol oynayan müzik sanatının önemli
            bir boyutudur. Müzik eğitimcisi adayı, çalgıda kazanacağı bilgi ve beceriyle müzisyenliği öğ-
            renecek, çalgısındaki olumlu gelişmeler yoluyla yeteneğini geliştirecek ve çevresiyle daha iyi
            iletişim kurarak kendine olan öz güvenini artıracaktır. Bu gelişmeler aynı zamanda adayın ruh
            sağlığına da olumlu yönde katkıda bulunacaktır.








                                                      115  w
                                                      w
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121