Page 118 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMANE 9
P. 118

4. ÜNİTE  ETÜTLER VE DAĞARCIK





                  Çalgı eğitimi, müzik öğretmeni adayı için çok önemli ve temel bir boyuttur. Bu boyuta ger-
                  çekten önem verilmesi ve çalgıda olabildiğince gelişmeyi amaçlamak için her çeşit olanağın
                  kullanılması, her gün sistemli olarak uzun saatler boyunca çalışılması kaçınılmaz bir zorun-
                  luluktur. Böylece birey, çalgı eğitimi yardımıyla oluşturacağı eğitim müziği dağarcığı dışında,
                  ulusal ve evrensel düzeydeki müzik yapıtlarından derlenmiş seçkin bir dağara da sahip ola-
                  cak ve en iyi biçimde mesleki yaşantısına hazırlanacaktır.

                  Müzik eğitiminin boyutları; ses eğitimi, müziksel işitme eğitimi, müzik beğenisi eğitimi, ya-
                  ratıcılık eğitimi ve çalgı çalma eğitimi aşamalarından oluşmaktadır. Mesleki müzik eğitiminin
                  önemli bir sürecini teşkil eden çalgı eğitimi; eğitici, yetiştirici, birleştirici, kaynaştırıcı, paylaş-
                  tırıcı, duyguları ve becerileri artırıcı, özendirici, yarıştırıcı, sabırlı ve disiplinli olmayı öğretici,
                  güdüleyici yönleriyle oldukça etkili bir eğitim biçimidir. Özellikle mesleki müzik eğitiminde,
                  müziğin temel prensiplerinin ve işleyişinin anlaşılıp uygulanabilmesi çalgı eğitimiyle müm-
                  kün olmaktadır.

                  Çalgı eğitimi zorlu ve uzun bir süreci kapsamaktadır. Bu süreç, çalgı çalmanın gerçekleşme-
                  si için bazı becerilerin sistematik olarak kazanılmasını gerektirmektedir. Eğitim, uzman bir
                  öğretici eşliğinde, çalgının nefesli, vurmalı ya da yaylı olmasına göre farklı tekniklere, özel-
                  liklere ve gereksinimlere uygun olarak hazırlanmış bir öğretim programı çerçevesinde planlı
                  bir biçimde gerçekleştirilmelidir. Temel anlamda çalgı çalabilmek için kazanılması gereken
                  beceriler şunlardır:
                  •      Doğru bir duruşa ve oturuşa sahip olma

                  •      El, kol ve parmakların tutuşunda doğru pozisyona sahip olma

                  •      Tınının kaliteli ve özgün olması

                  •      Entonasyon temizliği
                  Çalgı eğitimi, müzik eğitiminin aşamalarından olan müzik teorisi eğitimiyle de oldukça ilişki-
                  lidir. Özellikle ritim eğitimi, deşifre becerisi ve nota okuma (solfej), çalgı eğitiminin hedefleri-
                  ne ulaşmasında etkili ve önemli unsurlardır. Notaları seri şekilde tanıyıp okuyamayan, çeşitli
                  ritim kümelerinin tartımlarını algılayamayan bir öğrenci, eser ya da etüt çalışırken nota ya
                  da ritim kümesini tanımada sorunlar yaşayacak, bunun sonucunda da çalışma azmini kay-
                  bedebilecektir. Bu nedenle müzik teorisi eğitimine gerekli özenin gösterilmesi, nota ile ritim
                  kümelerini okuma becerisinin kazanılması ve geliştirilmesi çalgı eğitimi açısından oldukça
                  önemlidir.
                  (Komisyon tarafından düzenlenmiştir).



















                                                            116  w
                                                            w

         KEMANE_9.indd   116                                                                               23.05.2023   17:05
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123