Page 79 - Piyano 9
P. 79

PİYANODA TEMEL KAVRAMLAR VE TEKNİKLER I





                     Okuma Metni









                                                Hasan Ferit Alnar (1906-1978)(Görsel 3.9): Viyana Devlet Müzik
                                              Akademisi’nden mezun olduktan sonra Ankara Devlet Konservatu-
                                              varı’nda  kompozisyon  öğretmenliği  ve  orkestra  şefliği  yapar.  Ge-
                                              leneksel Türk müziğine merakı ile bilinir ve iyi bir kanun  yorumcusu
                                              olarak ün yapar. İlk kez yaylı çalgılar orkestrasında solist olarak
                                              yer alır. Başlıca eserleri: Orkestra için, “Romantik Uvertür, Türk
                                              Süiti, İstanbul Süiti”; konçertolar, “Kanun Konçertosu, Viyolonsel
                                              Konçertosu”;  sahne  ve  film  müziklerinden,  “İstanbul  Sokakları,
                                              Namık Kemal, Halıcı Kız”dır.
             Görsel 3.9: Hasan Ferit Alnar
                                                Ahmet Adnan Saygun (1907-1991)(Görsel 3.10) : Devlet bursuy-
                                              la Paris Konservatuvarı’nda eğitim aldıktan sonra yurda dönerek
                                              Ankara ve İstanbul konservatuvarlarında öğretim hizmetleri verir.
                                              Saygun,  Macar  Besteci  Bela  Bartok  ile  Anadolu’yu  gezerek  halk
                                              ezgilerini  derleme  çalışmaları  yapar  ve  notaya  alır.  Milli  Eğitim
                                              Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu ve TRT Yönetim Kurulu üyeliklerinde
                                              bulunur.  Mimar  Sinan  Devlet  Konservatuvarı’nda  etnomüzikoloji
                                              ve kompozisyon dersleri verir. Türkiye’de opera türünde yazılan ilk
                                              eser olan “Özsoy Operası” onun bestesidir. Başlıca eserleri: Operalar,
                                              “Özsoy, Kerem, Gılgamış, Köroğlu”; orkestra eserleri, Sihir Raksı,
                                              5. Senfoni”; şan ve orkestra için,“Yunus Emre Oratoryosu, Atatürk
                                              ve Anadolu’ya Destan, Kızılırmak Türküsü”; konçertolar,“Piyano
            Görsel 3.10: Ahmet Adnan Saygun   Konçertosu No:1, Piyano Konçertosu No:2, Viyolonsel Konçertosu”;
                                              piyano için, “İncinin Kitabı, Aksak Tartılar Üzerine On İki Parça,
                                              Tartılar Üzerine On İki Prelüd” dür.


                                                Necil Kazım Akses (1908-1999)(Görsel 3.11): Viyana Devlet Kon-
                                              servatuvarı’ndan mezun olduktan sonra Ankara Devlet Konservatu-
                                              varı’nda müdürlük yapar. Bern ve Bonn şehirlerinde kültür ateşeliği
                                              yapar. 1971 yılında “devlet sanatçısı” unvanını alır. Son yıllarında
                                              Bilkent Üniversitesi Müzik Fakültesi’nde kompozisyon öğretmenliği
                                              yapar.  Başlıca  eserleri:  Orkestra  için,“Çiftetelli,  Ankara  Kalesi,
                                              Atatürk Diyor ki-Retorik Senfoni”; konçertolar, “Keman Konçerto-
                                              su, Viyola Konçertosu”; şan ve orkestra için, “Senfonik Destan, Bir
                                              Divandan Gazel” dir.


             Görsel 3.11: Necil Kazım Akses

                          Evin İlyasoğlu,  “Zaman İçinde Müzik” ( s.297-303) kitabından düzenlenmiştir.










                                                                                                            77 77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84