Page 79 - PİYANO 9
P. 79
PİYANODA TEMEL KAVRAMLAR VE TEKNİKLER I
Okuma Metni
Hasan Ferit Alnar (1906-1978)(Görsel 3.9): Viyana Devlet Müzik
Akademisi’nden mezun olduktan sonra Ankara Devlet Konservatu-
varı’nda kompozisyon öğretmenliği ve orkestra şefliği yapar. Ge-
leneksel Türk müziğine merakı ile bilinir ve iyi bir kanun yorumcusu
olarak ün yapar. İlk kez yaylı çalgılar orkestrasında solist olarak
yer alır. Başlıca eserleri: Orkestra için, “Romantik Uvertür, Türk
Süiti, İstanbul Süiti”; konçertolar, “Kanun Konçertosu, Viyolonsel
Konçertosu”; sahne ve film müziklerinden, “İstanbul Sokakları,
Namık Kemal, Halıcı Kız”dır.
Görsel 3.9: Hasan Ferit Alnar
Ahmet Adnan Saygun (1907-1991)(Görsel 3.10) : Devlet bursuy-
la Paris Konservatuvarı’nda eğitim aldıktan sonra yurda dönerek
Ankara ve İstanbul konservatuvarlarında öğretim hizmetleri verir.
Saygun, Macar Besteci Bela Bartok ile Anadolu’yu gezerek halk
ezgilerini derleme çalışmaları yapar ve notaya alır. Milli Eğitim
Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu ve TRT Yönetim Kurulu üyeliklerinde
bulunur. Mimar Sinan Devlet Konservatuvarı’nda etnomüzikoloji
ve kompozisyon dersleri verir. Türkiye’de opera türünde yazılan ilk
eser olan “Özsoy Operası” onun bestesidir. Başlıca eserleri: Operalar,
“Özsoy, Kerem, Gılgamış, Köroğlu”; orkestra eserleri, Sihir Raksı,
5. Senfoni”; şan ve orkestra için,“Yunus Emre Oratoryosu, Atatürk
ve Anadolu’ya Destan, Kızılırmak Türküsü”; konçertolar,“Piyano
Görsel 3.10: Ahmet Adnan Saygun Konçertosu No:1, Piyano Konçertosu No:2, Viyolonsel Konçertosu”;
piyano için, “İncinin Kitabı, Aksak Tartılar Üzerine On İki Parça,
Tartılar Üzerine On İki Prelüd” dür.
Necil Kazım Akses (1908-1999)(Görsel 3.11): Viyana Devlet Kon-
servatuvarı’ndan mezun olduktan sonra Ankara Devlet Konservatu-
varı’nda müdürlük yapar. Bern ve Bonn şehirlerinde kültür ateşeliği
yapar. 1971 yılında “devlet sanatçısı” unvanını alır. Son yıllarında
Bilkent Üniversitesi Müzik Fakültesi’nde kompozisyon öğretmenliği
yapar. Başlıca eserleri: Orkestra için,“Çiftetelli, Ankara Kalesi,
Atatürk Diyor ki-Retorik Senfoni”; konçertolar, “Keman Konçerto-
su, Viyola Konçertosu”; şan ve orkestra için, “Senfonik Destan, Bir
Divandan Gazel” dir.
Görsel 3.11: Necil Kazım Akses
Evin İlyasoğlu, “Zaman İçinde Müzik” ( s.297-303) kitabından düzenlenmiştir.
77 77